Senaste nytt

Till USA efter öppnandet 2021-11-08

Precis fått mitt reseintyg inför avresan till New York imorgon. Nu till det klassiska problemet gällande namn.
Mitt tilltallsnamn står på intyget men i mitt pass är det namn nr 3 . Jag har bokat resan med namn 1 namn 2 namn 3
Nån som tror att det skulle kunna bli problem? Tänker själv att det borde lösa sig men samtidigt finns ju fortfarande tid att kunna rätta till om det skulle behövas tänker jag.

På mitt stod även passnumret så det bör vara lugnt om det gör det på ditt intyg också.

På mitt stod även passnumret så det bör vara lugnt om det gör det på ditt intyg också.

Ja både passnr och personnr står ju med så tänker att det skulle lösa sig på flygplatsen. Fungerade inte att ladda upp på Lufthansa, men ett samtal räckte för att dom skulle rätta till intyget så nu har jag ett med korrekt namn.

Så är det. Vi gjorde gratistest på CPHMED vid 08.15 och flög till EWR vid 12.30. Rekommenderas om man flyger från CPH.

Tänkte göra detta för resa till Miami från ARN nästa Måndag. Antigentest på expresscare.se känns gångbart, svar inom 45 min säger dom. Någon som har ett bättre förslag om man som jag inte orkar åka någonstans för att testa mig en Söndag?

Tänkte göra detta för resa till Miami från ARN nästa Måndag. Antigentest på expresscare.se känns gångbart, svar inom 45 min säger dom. Någon som har ett bättre förslag om man som jag inte orkar åka någonstans för att testa mig en Söndag?

Vart bor du? Jag har använt Vaccina samma dag flera gånger, inklusive på Arlanda. Senaste vi körde på Arlanda, testade vi oss sen gick mot incheckningen och hade svaret 20min senare.

Annars har jag kört Vaccina inne i stan på Vasagatan ett par gånger.

Svaret kanske redan finns här i tråden men det är en lång tråd så jag ställer frågan ändå.

Jag planerar en resa till Miami i sommar (från Arlanda). Med tanke på covid-test och eventuella andra covid-krav som kan finnas kvar i sommar undrar jag om det finns några för/nackdelar med att välja en resrutt som innebär mellanlandning:
  1. Inom EU (ARN-FRA-MIA)
  2. Utom EU (ARN-LHR-MIA)
  3. I USA (ARN-EWR-MIA)
Målet är att få en så smidig resa som möjligt och slippa köa och visa eventuell dokumentation/provsvar fler gånger än nödvändigt. Man kanske bara visar det en gång oavsett? Har inte rest alls sedan covid bröt ut så jag har absolut ingen koll på området.

Tacksam för input från experterna!

Svaret kanske redan finns här i tråden men det är en lång tråd så jag ställer frågan ändå.

Jag planerar en resa till Miami i sommar (från Arlanda). Med tanke på covid-test och eventuella andra covid-krav som kan finnas kvar i sommar undrar jag om det finns några för/nackdelar med att välja en resrutt som innebär mellanlandning:
  1. Inom EU (ARN-FRA-MIA)
  2. Utom EU (ARN-LHR-MIA)
  3. I USA (ARN-EWR-MIA)
Målet är att få en så smidig resa som möjligt och slippa köa och visa eventuell dokumentation/provsvar fler gånger än nödvändigt. Man kanske bara visar det en gång oavsett? Har inte rest alls sedan covid bröt ut så jag har absolut ingen koll på området.

Tacksam för input från experterna!

Jag tycker inte det spelar så stor roll då på utresan sker alltid två dokumentkontroller: en vid incheckning och en vid gaten. Lite mer omständligt vid gaten, men skriv ut alla handlingar så går det rätt snabbt. Själv tycker jag inte alls det har varit så illa när jag åkte en rätt komplicerat resa via Kanada in i USA. Men som du säger själv, hur det ser ut till sommaren vet vi inte, men gissningsvis kommer vaccinpasskravet ligga kvar.

Amerikanska myndigheter vid inresa kollar bara inreserätten i form av pass/ESTA. Flygbolagen ansvarar för vaccinationspass och test. I USA är det "som vanligt" skulle jag säga. Jag skulle inte stressa upp mig, det är samma procedur fast med ett par extra dokument.

Vart bor du? Jag har använt Vaccina samma dag flera gånger, inklusive på Arlanda. Senaste vi körde på Arlanda, testade vi oss sen gick mot incheckningen och hade svaret 20min senare.

Annars har jag kört Vaccina inne i stan på Vasagatan ett par gånger.

Hade helt missat att vaccina fanns på Arlanda! Det tar vi förstås. Jag bor i Stockholm men kommer hem sen Söndagkväll när allt är stängt den här gången. Körde PCR inför förra USA-resan men nu vet vi helt säkert att antigen räcker eller hur? 295kr antigen vid resa med Sas är taget. Tackar!

Är det någon som har testat Falcks testcenter på CPH för resa till USA?
"Som dokumentation for test får man et certifikat samt et EU-certifikat på engelsk." Det framgår inte vad det innehåller eller om det är OK för USA.
Falcks testcenter

Åker med LX 1267 & LX 064 CPH-ZRH-MIA den 1 Mars.
Blir lite stressigt att försöka hitta något alternativ om dessa inte funkar.

Jag kan meddela att Falk test på CPH funkar utmärkt för resa till USA och för 199DKK så är det ju också enligt mig prisvärt med tanke på smidighet.

Vid incheckning på CPH kontrollerades vaccination och vid gate i Zürich testerna. I övrigt inga kontroller, oklart varför man skulle printa 3x7 sidors ”attestation”, ingen som ville se den.

Ska alla sju 7 sidor printas ut. Räcker det inte med sida 1 & 2 om man är fullvaccinerad samt inte haft eller har haft covid?

Ska alla sju 7 sidor printas ut. Räcker det inte med sida 1 & 2 om man är fullvaccinerad samt inte haft eller har haft covid?
Det är aldrig fel att printa ut alla 7 sidorna du skall ju även skriva under på att allt är rätt samt vilket flyg du åker med, minns inte om det är sidan 6 eller 7

Toppen