Senaste nytt

Till Mexiko City 2-9 aug 2023 - vad behöver man tänka på?

raffe

Medlem
Har försökt Googla, kolla reseguider och kolla videos, men kan inte låta bli att känna att jag ändå bara gissar :)

Vi tre personer, jag min fru och vår 17-åriga dotter. Vi gillar nog mest att uppleva städer genom att gå runt och uppleva eller se saker. Kanske se något som är coolt, typ speciell byggnad, eller intressant museum, tempel eller något sådant. Antar att vi även vill äta några tacos och så, men vi är inte några festprissar som vill dansa sent på natten med cocktails i handen. Vi är nog mer inne på att ta det ganska lugnt under denna vecka.

Taxi
Har Googlat mig fram till att vid ankomst är det enklast köpa ticket via kiosken ”Transporte Terrestre” vid gaterna för ankommande. Kostar typ 150 kr till city. Sedan kanske Uber eller Metro kring närområdena under dagtid och Uber nattetid?

Boendet
Vi vill ju bo i ett säkert område, så efter en del letande och läsande så tror jag att det är turistområdena (risk dock för ficktjuvar enligt vissa sajter) kring Roma Norte/Sur, Reforma, Condesa, Centro Historico och Zona Rosa och sedan även de mindre turistiga områdena kring Juarez, Escandón, San Rafael, Coyoacan och Polanco.

Vi skulle vilja bo relativt centralt, så man kan promenera i alla fall till några ställen. Hotellet behöver inte vara jättefancy, mening är ju att vi mest ska vara utanför hotellet, så typ något prisvärt räcker. Men är lite osäker på vilka områden har mycket av varje på gångavstånd. Man vill ju gärna att det finns populära gatustånd, lagom med folkliv och även några intressanta eller fina saker i närheten.

Så kanske Condesa, Roma Norte, Centro Historico eller Santa Maria la Ribera? Några tips eller tankar?

SIM-kort
Har läst mig till att bäst är att köpa ett Telcel sim card från Telcel butik eller OXXO. Typ för 100 kr ”unlimited social media apps, calling and texting plus 6 GB data for surfing the internet.”. Kan det vara rätt?

Betalning och uttag
Vi är där typ onsdag till onsdag och har förstått att bra idé att på vardagar använda Revolut- och Curvekort för att ta ut kontanter och betala. Något annat att tänka på?

Annat
Vi har ju inte varit i Mexico City förut, så det kanske finns något mer vi borde veta eller något vi absolut INTE borde missa?
 

Hachans

Medlem
Generellt för Mexiko gäller att hålla sig i säkra områden, det ändrar sig snabbt från en gata till annan. Ser ni inga andra turister är ni fel på det. Med det sagt, kvarter som med svenska standarder ser ruffiga ut behöver inte vara ruffiga. Att ha fancy grejer öppet är ett sätt att dra till sig inbrottstjuvar och rånare. Var smarta, flasha inte telefon, plånbok eller klocka ute.

Telcel är bra. Finns olika varianter, ett kort som går ut efter tre månader och är specifikt riktat för turister och ett som gäller ett år från tankning. Välj det som passar. Ibland har inte butikerna båda. Det kan vara kruxigt att aktivera kortet själv exempelvis att ladda på det med utländskt kort första gången. För mig krävdes det en kontantladdning men sen gick det bra med kort via webben. Låt personalen på Telcel hjälpa er.

Kortbetalning är bra, men vissa ställen tar bara Visa (inte Mastercard), förvånansvärt många ställen tar Amex. Se upp för automater med hutlösa avgifter, framförallt de stora internationella bankerna verkar vara dyra.
 
Hej,
Vi bodde på four seasons i Mexico city som faktiskt inte var så blodigt, fint hotell bredvid underbara Roma. Kände oss väldigt trygga i Mexico city, men var vaksamma och var inte ute sent i onödan. Det roligaste vi gjorde var att plana en food tour med fokus på tacos, riktigt bra mat. Gillade staden mycket mer än jag trodde.
 

FilipJ

Medlem
Här är en kul reserapport som borde ge lite inspiration och tips:
 

raffe

Medlem
@Hachans Tack bra tips om säkerhet och SIM-kort! Och tur att du skrev om Visa, lika bra att ta med ett i fall att...

@christianboazo1235 Både ni och Tonton verkar ha bott kring och gillat Roma Norte och Condesa, så kanske något även vi ska sikta in oss på (varför uppfinna hjulet). Har läst en del om dessa food tours, vilken valde ni?

@FilipJ Ah, just det, den ja! Tack, nu har jag dessa tacoställen som tips: El Rey del Suadero, El Habanerito och Cariñito Tacos (men El Huequito är permanent stängd), även dessa kring Roma Norte och Condesa.
 

Shoreline

Medlem
Ah, just det, den ja! Tack, nu har jag dessa tacoställen som tips: El Rey del Suadero, El Habanerito och Cariñito Tacos (men El Huequito är permanent stängd), även dessa kring Roma Norte och Condesa.
På torget vid korsningen Roma & Londres (borde vara detta ställe) serveras riktigt fina tacos – vet inte hur det är idag, men tidigare var det enbart igång på onsdagar och lördagar. Jenni's vid Colima & Medira serverar goda quesedillas. Tvivlar på att något av ställena tar kort.

Taquería Orinoco är en bra kedja, om du vill kunna betala med kort.

Ett allmänt tips är att fräscha upp spanskan.
 

Smygdansken

Ny medlem
Jag kom nyss hem från mitt första besök i Mexico City, och det är en väldigt härlig stad som jag varmt rekommenderar!

Transport är oftast lättast med Uber, det funkar även till/från flygplatsen. Vi tog bussen någon enstaka gång, som också fungerade bra.

Staden kan se lite ruff ut precis när man kommer till flygplatsen, men både Condesa och Roma är gröna stadsområden som är lätta och säkra att promenera omkring i.

Telcel funkar smidigt, bara att köpa sim-kort på Oxxo. Jag köpte data för 200 pesos (~100kr) som räckte väl för två veckor.

Min erfarenhet är att det oftast går bra att betala med kort, så behovet av kontanter är inte så stort.

Ett tips på aktivitet är tour av Teotihuacan, kostar ca 40USD/person. Och glöm inte att smaka Mezcal, mycket godare än Tequila!
 

Flyer722

Medlem
Har försökt Googla, kolla reseguider och kolla videos, men kan inte låta bli att känna att jag ändå bara gissar :)

Vi tre personer, jag min fru och vår 17-åriga dotter. Vi gillar nog mest att uppleva städer genom att gå runt och uppleva eller se saker. Kanske se något som är coolt, typ speciell byggnad, eller intressant museum, tempel eller något sådant. Antar att vi även vill äta några tacos och så, men vi är inte några festprissar som vill dansa sent på natten med cocktails i handen. Vi är nog mer inne på att ta det ganska lugnt under denna vecka.

Taxi
Har Googlat mig fram till att vid ankomst är det enklast köpa ticket via kiosken ”Transporte Terrestre” vid gaterna för ankommande. Kostar typ 150 kr till city. Sedan kanske Uber eller Metro kring närområdena under dagtid och Uber nattetid?

Boendet
Vi vill ju bo i ett säkert område, så efter en del letande och läsande så tror jag att det är turistområdena (risk dock för ficktjuvar enligt vissa sajter) kring Roma Norte/Sur, Reforma, Condesa, Centro Historico och Zona Rosa och sedan även de mindre turistiga områdena kring Juarez, Escandón, San Rafael, Coyoacan och Polanco.

Vi skulle vilja bo relativt centralt, så man kan promenera i alla fall till några ställen. Hotellet behöver inte vara jättefancy, mening är ju att vi mest ska vara utanför hotellet, så typ något prisvärt räcker. Men är lite osäker på vilka områden har mycket av varje på gångavstånd. Man vill ju gärna att det finns populära gatustånd, lagom med folkliv och även några intressanta eller fina saker i närheten.

Så kanske Condesa, Roma Norte, Centro Historico eller Santa Maria la Ribera? Några tips eller tankar?

SIM-kort
Har läst mig till att bäst är att köpa ett Telcel sim card från Telcel butik eller OXXO. Typ för 100 kr ”unlimited social media apps, calling and texting plus 6 GB data for surfing the internet.”. Kan det vara rätt?

Betalning och uttag
Vi är där typ onsdag till onsdag och har förstått att bra idé att på vardagar använda Revolut- och Curvekort för att ta ut kontanter och betala. Något annat att tänka på?

Annat
Vi har ju inte varit i Mexico City förut, så det kanske finns något mer vi borde veta eller något vi absolut INTE borde missa?
Taxi kör bara på UBER alternativt The beat som har elbilar (kinesiska alt tesla) med internet och ladduttag bra under rusningstid. Kan vara bra att ta UBER XL från flygplatsen då deras vanliga knappt har något utrymme för väskorna. Priserna är väldigt låga, exempelvis kostade en resa från reforma till slottet, 10-15minuter restid 35kr utan dricks.

Vad är budgeten per natt per person?
För att turista försök välja zona rossa, reforma elr roma för 6dagar. Kanske 3dagar zona rossa/roma och 3 dagar reforma?

Fixa lunarkortet innan du åker 0kr i uttagsavgift och 0% valutapåslag. Själv använde jag endast lunar för uttag och diverse betalningar. Amex funkar bra. Pengar behövs endast för tours resten funkar med kortet.

Museo Nacional de Antropología. Största museet jag vart i, räkna med en heldag om du verkligen vill se allt, annars 3-4timmar. Måste besöka denna innan teotihuacan om du vill få ut mest från besöket!

Castillo de Chapultepec
Ett måste, promenad upp sedan fin utsikt över huvudgatan.

Zocalo/Centrum
En dag räcker här.
Glöm inte att äta churros på El Moro!

Teotihuacan
Heldag

Coyocan
Tips är att komma hit en vardag tidigt på morgonen.

Sen kanske en natt i tepoztlan för relaxing samt hike? Alternativt en dag i Puebla.

Glöm inte att äta tacos på El Pescadito finns flera franchise runt om CDMX (seafood tacos).

 
Toppen