Senaste nytt

Till Mexiko City 2-9 aug 2023 - vad behöver man tänka på?

Axxo

Medlem
Jag har säkert likande svar som alla andra. Har varit en del i Mexico City också.


Taxi
Uber är säkert och billigt. Funkar jättebra från flygplatsen. Håll dig bort från vanlig taxi.

Boendet

Jag kan varmt rekommendera Polanco, La condesa och Roma, i dom här områdena kan du promenera på dagtid och kvällstid utan några problem. Däremot tycker jag inte att man ska göra det runt om Centro Historico på kvällen. Finns mycket barer och restauranger i Polanco, La condesa och Roma. Däremot så är det lite pricey då det är dom finare områdena.



SIM-kort
Holafly funkar jättebra, det är ett E-sim. Kostar från 20 dollar och då får man oändligt med internet för 5 till 90 dagar beroende på vilket paket du väljer. Tar 1 min att aktivera.

Betalning och uttag

Dom flesta ställarna tar kort, dock alltid bra med lite cash.

Annat

Åk till pyramiderna i Teotihuacan, åk tidigt så det kan vara en del trafik senare på dagen.


Ritz carlton mexico city sky bar – Perfekt ställe att ta en drink/kaffe under dagen. Rekommenderar första dagen för att få ett perspektiv över staden. Sjuk utsikt. Sverige priser i baren.

Restauranger/Barer: Polanco


Taqueria:

El Fogon – (Sjuuukt bra Carnitas)​

Av. Horacio, Polanco, Polanco V Secc, Miguel Hidalgo, 11560 Ciudad de México, CDMX, Mexico

Churro - Efterrätt

Churrería El Moro


Calle Julio Verne 90, Mexico City 11540 Mexico (En kedja, finns fler)

Centro Historico – fint att se under dagen.

Museo Nacional de Antropología.

Castillo de Chapultepec – Ett måste!
 

raffe

Medlem
@Axxo Oooh, vilket underbart inlägg med jättemånga bra tips :D
Taxi (=Uber): Perfekt, skönt att höra att jag gissat rätt.
Boende: Tror vi börjat sikta in oss på La Condesa eller Polanco, nu efter era tips
SIM: Holafly var nytt för mig, tack för den! Nu har vi den och Telcel att välja mellan.
Betalning: Gissade att det kunde vara så efter Googling, skönt att få det än mer bekräftat. "Pengar behövs endast för tours resten funkar med kortet.". Bra med Lunarkort och/eller Revolut.

Att göra:
1. Museo Nacional de Antropología. Stort, tar tid. Gärna innan pyramiderna.
2. Pyramiderna i Teotihuacan. Hmm, med vilka ska man åka dit? :confused: Kanske Depatalarga Tours Ciudad de Mexico?
3. Castillo de Chapultepec!
4. Ritz carlton mexico city sky bar
5. Centro Historico
6. Coyocan
7. Food tour, kanske med Fungi Tours

Om man vill bo utanför Mexico city ett tag:
1. Tepoztlan
2. Puebla

Mat
1. Tacoställen: El Rey del Suadero, El Habanerito och Cariñito Tacos
2. Tacos & Quesadillas: Taquitos de mixiote castelan, Jenni’s Street Quesadillas, Taquería Orinoco
3. Tacos mm: El Fogon (Sjuuukt bra Carnitas)
4. Seafood tacos: El Pescadito
5. Restauranger/Barer: Polanco
6. Churros: Churreria El moro
7. Och glöm inte att smaka Mezcal, mycket godare än Tequila!
 
Last edited:

LarsCph

Medlem
Det där med 3 är lurigt. Jag behövde kämpa i veckor för att inte blir debiterad för 1-800 nummer i USA, alltså de räknar det inte som lokalt. Finns säkert andra krångel också.

Sen att bli av med 3 är också en egen saga.
Jag personligen avråder från 3 och röstar på lokalt kort.

Jag har använd 3 och 3 Världen i många år och länder och har aldrig upplevt något krångel egentligen. Kan dock inte säga specifikt om jag har ringt 1-800 numre i USA - men det var väl ett fel om de rättade så du inte blev debiterad?
 

Tamas

Medlem
Jag har använd 3 och 3 Världen i många år och länder och har aldrig upplevt något krångel egentligen. Kan dock inte säga specifikt om jag har ringt 1-800 numre i USA - men det var väl ett fel om de rättade så du inte blev debiterad?
Till slut rättade de med det var inte så att de sa förlåt utan krånglade ordentligt...
Kanske hade jag bara otur, i alla fall jag kommer inte använda 3 i framtiden om jag får välja.
 

chazzie

Medlem
Ett tips på aktivitet är tour av Teotihuacan, kostar ca 40USD/person.
Utan tvekan en höjdare! Jag åkte Uber ToR så jag kunde vara där direkt när de öppnade på morgonen för att fota utan en drös turister på bilderna.

Castillo de Chapultepec
Ett måste, promenad upp sedan fin utsikt över huvudgatan.
Fin utsikt och fint slott, klart värt promenaden och slanten.

Coyocan
Tips är att komma hit en vardag tidigt på morgonen.
Mycket pittoresk stadsdel med marknader mm., går att spendera en halvdag där lätt.

Xochimilco, kan verka turistigt att åka runt på kanalbåtarna, som förmodligen kostar mer än de borde, men det är intressant att se och betänka att det fanns betydligt mer kanaler förut i CDMX samt att folk faktiskt fortfarande bor kring dem. Talar man spanska kan man få gott utbyte av "skepparen" som brukar besitta god lokalkännedom.
 
Toppen