Senaste nytt

Till Jeddah med flyg och till Mecka med bil + Ritz Carlton Bahrain

swede77

Medlem
Hur kan de vara säkra på att någon från t ex Sverige inte bekänner sig till islam?

Dom löser det genom att fråga vid exempelvis visumansökan, då står det tydligt vilken religion du tillhör på visumsidan i passet. Eller så frågar dom helt ogenerat vilken religion man tillhör. Det är ganska vanligt då dom inte vill genera dig eller sig själva.
 
A

Aurora

Guest
Dom löser det genom att fråga vid exempelvis visumansökan, då står det tydligt vilken religion du tillhör på visumsidan i passet. Eller så frågar dom helt ogenerat vilken religion man tillhör. Det är ganska vanligt då dom inte vill genera dig eller sig själva.

Hva skjer om man lyver og sier man er muslim? Hvordan tester de om noen følger islam eller kristendommen?
Spennende bilder nonetheless :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Hva skjer om man lyver og sier man er muslim? Hvordan tester de om noen følger islam eller kristendommen?
Spennende bilder nonetheless :)

Vad jag har hört, och som jag vet att det är vid Klippmoskén Al-Aqsa i Jerusalem, så testar de faktiskt genom en kort utfrågning, man ska rabbla vissa vanliga suror från Koranen på arabiska som de plockar ut slumpvis.

Edit: För Mecka/Medina är det visst intyg från ens lokala moské hemma som gäller.
 
Last edited:

Lonelyflyer

Medlem
Verkligen fascinerande reportage, jag blir lite sådär imponerad att det kan vara så olika från olika delar av världen
Så länge man respekterar varandras regler är de rätt häftigt
 

Direktorn

Medlem
Skulle personligen betala en slant för att slippa åka till detta inåtvända diskriminerande land. Mellanlandade i Riyad en gång och bredvid mig kom en svensk ombord. Han hade varit på jobb med att installera något tekniskt system där. Kom ihåg att han var livrädd då han hade med sin snusdosa usch. Bojkottar allt med Saudi. !
 

Sofia

Medlem
Bra reportage, spännande och kul med nåt annorlunda.

Det är många ställen i världen det gäller att passa sig på och när jag bodde i Egypten så sa/skrev jag alltid att jag var kristen. Det är accepterat men att vara icke-religiös är det inte.
Dock pratade jag mycket om religion med mina egyptiska vänner och då kunde man ha riktiga diskussioner ibland, på ett bra sätt. Roligast var när jag frågade hur det kom sig att de kunde äta,dricka och röka inne på dagen under Ramadan. Jodå, det gick för sig för var man inne så såg inte Allah (!) med de blev osäkra när jag då påpekade att de ju bad inomhus och tänk om han inte kunde höra bönerna. De bad att få återkomma och sa sen nästa dag att nej, så förhöll det sig inte, även om de såg ganska skuldmedvetna ut ;) Funkar nog bara om man är vän med dom, haha.

Och i Thailand ska man absolut passa sig för majestätsbrott och att sätta något högre upp på väggen än kungens bild blir ytterst impopulärt och det kommer nån och bryskt återställer ordningen. Vojne i ett dykcenter kan jag säga!
 

twiggs

Medlem
Skulle personligen betala en slant för att slippa åka till detta inåtvända diskriminerande land. Mellanlandade i Riyad en gång och bredvid mig kom en svensk ombord. Han hade varit på jobb med att installera något tekniskt system där. Kom ihåg att han var livrädd då han hade med sin snusdosa usch. Bojkottar allt med Saudi. !

Men åk inte då, är väl ingen som tvingar dig? :confused:
 

swede77

Medlem
Skulle personligen betala en slant för att slippa åka till detta inåtvända diskriminerande land. Mellanlandade i Riyad en gång och bredvid mig kom en svensk ombord. Han hade varit på jobb med att installera något tekniskt system där. Kom ihåg att han var livrädd då han hade med sin snusdosa usch. Bojkottar allt med Saudi. !

Helt förståeligt Direktorn, jag har dock funnit Saudi som ett intressant resmål i flera avseenden. Dock så har jag nu varit kors och tvärs i hela landet och är rejält trött på landet, men då dom är kunder och betalar min goda lön så får jag finna mig i hur det är i landet. Att nämna är att jag uppfattat Saudierna är otroligt gästvänliga och trevliga. Men i val av semesterdestination så väljer även jag andra platser att vara på.
 
Toppen