Långt inlägg men jag försökte få med så mycket detaljer jag kunde hitta..
Premisser:
Alternativ:
Summa summarum verkar det första alternativet vara bäst, men då jag inte kan flyga utresan Arlanda-Malmö vill jag veta huruvida detta är tillåtet utan att hemresan avbokas. Har letat så gott jag kan på forumet. Det mest relevanta jag hittat är ett två år gammalt memo från EU-kommissionen (European Commission - PRESS RELEASES - Press release - Översyn av flygpassagerarnas rättigheter– vanliga frågor och diverse äldre trådar som nämner att nedanstående från memot ännu ej är bestämt:
Är det bestämt/lagstadgat/infört nu?
Någon annan tråd sade att SAS behandlar tur- och returbiljetter som två enkelbiljetter, och att det därför är tillåtet. En annan tråd sade att man alltid ska räkna med att returresan avbokas om man inte flyger utresan. Och så finns den enorma (EG) 261/2004-tråden som knappast går att läsa igenom om man inte följt den från början..
Har också tittat på SAS Conditions of Carriage: Allmnna transportvillkor - SAS men den känns otydlig - känns mer som att den väcker frågor än besvarar dem.
Från PDF:en:
Ovanstående verkar tydligt, men så kommer nedanstående undantag...
Vad är ett SK/117-dokument? Vad är SAS OneWay konceptpriser och hur vet jag om det är det jag köper? Gäller det när man betalar med EB-poäng? Vad innebär det att alla flygkuponger för utresan måste vara helt outnyttjade om biljetten är för två personer och en av oss flyger? Gäller detta per biljett eller person..?
Jaha.. 3.3.1 säger att man måste använda kupongerna i den ordning som anges på biljetten, men enligt ovanstående är det helt ok att inte göra det - bara man informerar i förväg. “I förväg”.. räcker det med att ringa SAS en minut innan avgång, eller be den som reser på samma biljett att säga till?
Bör, kanske, kan, exempelvis, många, kanske.. en hel hög med oklarheter i detta stycke.
Jag får ingen tydlighet i detta. Vad är det egentligen som gäller enligt lag? Och vad gäller enligt praxis/förordningar? (De behöver ju inte vara samma sak). Och är det samma regler vid köp med kontanter som med poäng?
Premisser:
- Flygbolag: SAS (men intresserad av denna regel för alla bolag)
- Arlanda-Malmö tur och retur för en person.
- Endast Malmö-Arlanda för en person.
- Har en 2-4-1-voucher jag vill använda då jag sannolikt inte kommer ha någon nytta för den resten av året (blir dåligt value, jag vet, men bättre än att låta den förfalla).
Alternativ:
- Tur och retur för två personer med en 2-4-1-voucher kostar 15000 Eurobonuspoäng.
- Tur och retur för en person och enkel för en person kostar 15000+12000 EB. Skulle med vouchern då kunna spara 7500 EB = totalt 7500+12000=19500 EB.
- Antar här att jag inte kan använda vouchern för en tur— och returresa och en enkelresa, eller går det?
- Tur och retur en person för 7500 EB med voucher och 1500 kr för enkelresan. Betalar givetvis hellre 7500 EB (eller 12000 EB) än 1500 kr.
Summa summarum verkar det första alternativet vara bäst, men då jag inte kan flyga utresan Arlanda-Malmö vill jag veta huruvida detta är tillåtet utan att hemresan avbokas. Har letat så gott jag kan på forumet. Det mest relevanta jag hittat är ett två år gammalt memo från EU-kommissionen (European Commission - PRESS RELEASES - Press release - Översyn av flygpassagerarnas rättigheter– vanliga frågor och diverse äldre trådar som nämner att nedanstående från memot ännu ej är bestämt:
“Passagerare som inte checkar in (delsträckor/returflygningar)
Efter klagomål från passagerare fastställs det i förslaget att en passagerare inte får nekas ombordstigning på en returflygning med motiveringen att han eller hon inte har utnyttjat utresebiljetten.“
Efter klagomål från passagerare fastställs det i förslaget att en passagerare inte får nekas ombordstigning på en returflygning med motiveringen att han eller hon inte har utnyttjat utresebiljetten.“
Är det bestämt/lagstadgat/infört nu?
Någon annan tråd sade att SAS behandlar tur- och returbiljetter som två enkelbiljetter, och att det därför är tillåtet. En annan tråd sade att man alltid ska räkna med att returresan avbokas om man inte flyger utresan. Och så finns den enorma (EG) 261/2004-tråden som knappast går att läsa igenom om man inte följt den från början..
Har också tittat på SAS Conditions of Carriage: Allmnna transportvillkor - SAS men den känns otydlig - känns mer som att den väcker frågor än besvarar dem.
Från PDF:en:
3.3.1 Den biljett du har köpt gäller endast för den transport som framgår av biljetten, från avreseorten via eventuella avtalade uppehåll till det slutliga resmålet. Det pris du har betalat är baserat på vår tariff och gäller för den transport som framgår av biljetten. Det utgör en nödvändig och väsentlig del av vårt avtal med dig. Biljetten kommer inte att godkännas och den förlorar sin giltighet om alla kupongerna inte används i den ordning som anges på biljetten.
Ovanstående verkar tydligt, men så kommer nedanstående undantag...
3.3.1 Artikel 3.3.1 gäller inte för biljetter som köps för flygningar som genomförs av SAS om biljetten utfärdas på ett SK/117-dokument och flygningen påbörjas i Europa med användning av SAS OneWay konceptpriser inom Europa. Om alla flygkupongerna för utresan är helt outnyttjade kan flygkupongerna för inresan användas.
Vad är ett SK/117-dokument? Vad är SAS OneWay konceptpriser och hur vet jag om det är det jag köper? Gäller det när man betalar med EB-poäng? Vad innebär det att alla flygkuponger för utresan måste vara helt outnyttjade om biljetten är för två personer och en av oss flyger? Gäller detta per biljett eller person..?
3.3.6 Om du inte infinner dig till en flygning utan att informera oss i förväg kan vi ställa in din returresa och vidare reservationer. Om du informerar oss i förväg kommer vi dock inte att ställa in dina vidare flygreservationer, men artikel 3.3.4 kommer att gälla i detta fall.
Jaha.. 3.3.1 säger att man måste använda kupongerna i den ordning som anges på biljetten, men enligt ovanstående är det helt ok att inte göra det - bara man informerar i förväg. “I förväg”.. räcker det med att ringa SAS en minut innan avgång, eller be den som reser på samma biljett att säga till?
3.3.4 Du bör vara medveten om att samtidigt som vissa typer av förändringar inte leder till en förändring av biljettpriset kan andra, exempelvis en ändring av avreseorten (till exempel om du inte flyger det första segmentet) eller en vändning av riktningen på din resa, leda till en prisökning. Många priser gäller bara på de datum och för de flygningar som framgår av biljetten och ändringar kanske inte tillåts alls, eller bara mot betalning av en tilläggsavgift.
Bör, kanske, kan, exempelvis, många, kanske.. en hel hög med oklarheter i detta stycke.
Jag får ingen tydlighet i detta. Vad är det egentligen som gäller enligt lag? Och vad gäller enligt praxis/förordningar? (De behöver ju inte vara samma sak). Och är det samma regler vid köp med kontanter som med poäng?