Senaste nytt

Tier points kalkyl för resa till Australien

Ok, då är det nog bara att ge upp. :(

Jag sitter inklämd mellan SK1422 13APR2013 som anländer ARN 1525 och QF735 15APR2013 som avgår SYD 0710. Jag ser inte så mycket alternativ förutom att boka BA781->BA15->QF735. Hade BA.com visat QF-flighter hade jag kanske kunnat hitta på något med QF6, men det verkar inte gå att få till och ITA säger att det blir ca 10kkr dyrare än att ta BA15 direkt. Känns inte som att det är värt 10kkr för 120 TP.

edit: På hemvägen kanske Senators förslag funkar. Jag får testa lite på ba.com tror jag.

edit2: BA.com är nog utvecklad av SAS IT. Om man vill boka open-jaw och flyga hem från AKL, så tror den att MCT i SIN är 120 minuter, trots att man flyger AKL-SYD-SIN-LHR. *suck*

Nåja, jag ringde BA och fick faktiskt betjäning på svenska men det var rätt plågsamt. Det var väldigt svårt att få fram att jag skulle resa ARN-ADL, AKL-ARN. Så trots att jag matade städer och flightnummer tog det en evighet att boka men till slut fick jag en bokning iaf.

Last edited:
khybner, jag gillar inte välkomna nya medlemmar med att säga att dom har fel:

Visa bifogad bild 14957

Detta var utresan och hemresan ser ut så här:

Visa bifogad bild 14958

Så övernattning i SIN behövs inte alls...

Konstigt, så här säger ba.com för mig:

"" Untitled.png

Mina parameter var t/r ARN-SYD på BA.com och inte multi-segment. Vet inte om det gör någon skillnad...

Mina parameter var t/r ARN-SYD på BA.com och inte multi-segment. Vet inte om det gör någon skillnad...

Det verkar göra skillnad. Kör man multisegment verkar MCT bli 120 minuter i SIN, vilket gör att det spricker. Tjejen jag fick prata med när jag bokade min biljett imorse hävdade också bestämt att ba.com gjorde rätt. Hon blev rätt tyst när vi väl kom dit och mitt lösningsförslag gick igenom utan problem.

Det verkar göra skillnad. Kör man multisegment verkar MCT bli 120 minuter i SIN, vilket gör att det spricker. Tjejen jag fick prata med när jag bokade min biljett imorse hävdade också bestämt att ba.com gjorde rätt. Hon blev rätt tyst när vi väl kom dit och mitt lösningsförslag gick igenom utan problem.

Det ser ut som MCT (Minimum Connect Time) mellan två British Airways flygningar (utrikes) är 50 minuter i Singapore terminal 1.
Kod:
Minimum Connect Times

Singapore Changi (SIN)

STANDARD.D/D...D/I...I/D...I/I.
ONLINE    .20  1.00  1.00  1.00
OFFLINE   .20  1.00  1.00  1.00
** OR * ARE ALL
BA-BA II   .45 FLT   16 - FLT 7305 TRM 1  - 1  
BA-BA II   .45 FLT 7310 - FLT 7378 TRM 1  - 1  
BA-BA II   .45 FLT 7375 - FLT 7305 TRM 1  - 1  
BA-BA II   .40 FLT 7375 - FLT 7309 TRM 1  - 1  
BA-BA II   .45 FLT 7375 - FLT 7325 TRM 1  - 1  
BA-BA II  1.10 FLT 7300 - 7499 - FLT   10 -   16 TRM 1  - 1  
BA-BA II   .50 FLT 7300 - 7499 - FLT 7300 - 7499 
[B]BA-BA II   .50 TRM 1  - 1  [/B]
**-BA II  1.15 TRM 2  - 1  
BA-** II  1.15 TRM 1  - 2  
**-** II  2.00 INTER SIN - XSP 
**-** II  2.00 INTER XSP - SIN

Exakt. Det var vad jag försökte hävda i telefon också, men det gick hon inte med på innan hon insåg att datorn svalde min connection utan problem.

Som sagt, jag misstänker att SAS IT har frilansat lite åt BA...

Detta har jag inte tänkt på.... men kollade just BAEC calculator även jag. Synd man inte visste det innan man bokat osv.

Kommer åka andra hållet SYD-LHR i år med BA016 i WT+, flighten som står skriven är SYD - LHR på ca 24 timmar, 1 stop, med en 777.
Utgår från att jag kommer få SYD-LHR = 150 TP och inte [SYD-SIN + SIN-LHR = 90 + 100] = 190 TP då. :(

Men i gengäld behöver du väl bara betala en (hutlös) bränsleavgift för hela flygningen i stället för två (hutlösa) dito?

Är det stor prisskillnad beroende på hur man bokar (direkt eller anslutning)?

Toppen