Senaste nytt

Thailand (icke-live)

På SA-tiden var det lätt att ta sig till Thailand om man hade en massa EB-poäng. Många BC-alternativ med ett byte, eller direkt med Thai. Feeder vidare till Udon Thani gick (ibland, beroende på om Thai inrikes ingick eller inte, det velade fram och tillbaka en del).

Idag är det en helt annan sits. Trots bevakning på award i ett halvår, acceptans för oändliga byten, X2-priser och ekonomibiljetter, så gick det verkligen inte att hitta utresebiljetter på de nödvändiga dagarna.

Så det slutade med betald biljett. C blir bara för dyrt, men efter lite letande hittade vi Norse Atlantic, där en enkelresa för två kunde hittas för 19kkr i ”Premium Light”.

I detta ingår fullstor carryon och personal item, som tillsammans får väga hela 15kg. Eftersom fru Insane inte kan överleva två veckor med bara carryon, fick vi lägga till en checkad ”light bag”, en fullstor väska som dock bara fick väga 15 kilo.

Incheckning kan endast ske i disk, ej online. Men Premium har en egen Priority-kö, så det gick snabbt. Carryon och personal item vägdes.

Fasttrack genom säkerhetskontroll och lounge ingår inte, men det är ju sådant man har Amex Platinum för, så lite viltskav och några glas vin på Pontus gör att man hamnar i rätt stämning.

Väl framme vid gate, visar det sig att vi helt utan att ha vetat om det bokade premiärflighten ARN-BKK (i december tillkommer direktflyg även till Phuket). Festligheter, DJ, och det bjöds på (dålig) pad thai, småkakor och vatten/juice. Barn (och fru) fick gossedjur.

Prio boarding med Premium, och väl på flyget bjuds det på mer juice eller vatten (ingen champagne).

Två-klass-kabin med 9 rader Premium i 2-3-2-konfig. Stolarna är breda och benutrymmet är närmast oändligt (om man är 165cm lång), men knappt några förvaringsutrymmen. Skärm i armstöden.

Ingen wifi på flyget så omdöme om mat osv får vänta tills vi landat…

Attachments

• IMG_6970.jpeg
    IMG_6970.jpeg
    749,6 KB · Visningar: 158
  • IMG_6971.jpeg
    IMG_6971.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 148
  • IMG_6972.jpeg
    IMG_6972.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 140
  • IMG_6973.jpeg
    IMG_6973.jpeg
    598,9 KB · Visningar: 143
  • IMG_6974.jpeg
    IMG_6974.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 168
  • IMG_6977.jpeg
    IMG_6977.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 161
  • IMG_6980.jpeg
    IMG_6980.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 174
Flygplanet är alltså en 787 Dreamliner, om jag inte är helt ute och cyklar är det Norwegians gamla långfärdsflotta. Och en Dreamliner är ju ett trevligt plan, luftigt och med stora fönster. Den är väl kanske 15 år gammal eller något sådant och börjar bli lite sliten, men inte någon fara direkt.

Direkt efter vi lyfte delades den absolut billigaste typen av trådade plasthörlurar ut till de som önskade. Varje plats hade en liten filt och (mycket) liten kudde. Ingen amenity bag.

IFE är en touchskärm som viks upp från armstödet. På min plats fungerade den dock inte; hängde sig och en reboot hjälpte inte. Ingen stor förlust, egen iPad är ändå bäst… men jag kunde se att andra kunde beställa dryck mm under kvällen på IFE:n, och då kom det ganska omgående utburet av den rätt så aktiva personalen, så det var ju smidigt.

Efter en halvtimme i luften, gratis dryckesservering med vin (odefinierat vitt, rött och prosecco) i minimalt påfyllda plastglas, öl (Carlsberg) och läsk från stor Pet-flaska.

Efter en timme kom vegetarisk mat till Fru Insane ut, någon form av kikärtsgryta med ris. Plastbox, träbestick. Fick SAS gamla plus-box att se riktigt bra ut…

10 min senare vanlig mat och påfyllning av dryck. Val på kyckling eller lasagne. Nivån är väl ungefär Dafgårds fryslasagne. Bönsallad och chokladmousse. Ätbart men inget att hänga i julgranen.

Efter två timmar i luften, kaffeservering.

Efter 2,5h, betalvagnen med dryck och snacks.

Efter 3h (kl 22 svensk tid) dämpas ljuset. Stolsryggen kan lutas mycket, men inte så det blir platt ens i vinkel - inte toppen för den som inte kan sova sittandes i en stol (fåtölj). För egen del påmindes jag om hur hemska långresor i icke-business-stol är. För att göra det hela värre så finns det ett gångjärn i ryggstödet som sticker in en bra bit, och som kan sticka in i ryggen om man råkar vrida sig på ett visst vis i stolens mest nedfällda läge. Och försöker man sitta mer normalt, så är det en väldigt lång sittdyna som gör det svårt att sitta riktigt bekvämt (inser att de flesta som är längre nog oftast lider av det motsatta problemet, men de bäst designade stolarna är ju sköna för många olika kroppsformer och det gäller inte här).

Under natten kommer ibland personalen ut proaktivt med vatten (i plastglas på bricka - inga flaskor så långt ögat kan nå).

Två timmar före landning (4 på morgonen svensk tid, 9 lokal tid) serveras frukost. Vegetarisk var någon form av vegetarisk korv (som väl inte får heta så längre). Vanliga var val av omelett eller pannkakor. Inget fel på omeletten åtminstone. Kaffe är frystorkat. Croissant och yoghurt.

Överlag var det en habil men inte fantastisk ekonomiupplevelse, i en bättre stol. Men det går inte att jämföra med ens den sämsta C-produkt.

Ett angenämt pris (speciellt på enkelbiljett) och direktflyg från ARN gör att det säkert är ett bra val för många; avgörande blir nog om man kan sova i en stol eller inte. Hade man kunnat välja denna servicenivå och en lie-flat-stol hade jag tagit det utan att tveka. Som det är, får jag fortsätta kämpa för att få någon av de väldigt få awardbiljetter som släpps.

Även när vi landat var det lite festligheter, filmkameror, välkomstpresenter (bagagetag och en tygduk) åtminstone till oss som var bland de första som kom av. Sedan blev det till att ställa sig i en oändlig passkontrollkö så då var partyt slut (men jag tror inte den processen behöver beskrivas för någon på det här forumet…)

Resten är ganska normalt och kräver nog inte heller någon närmare beskrivning. 1h och 30kr/pers för att ta sig från flygplatsen (med AirPort Link och Skytrain) till Hilton Sukhumvit där ett King Delux Premium (proaktivt uppgraderat från ett vanligt nesligt King Delux icke-premium) väntade på oss, 3h tidig incheckning utan tjafs. 160 000 Hilton poäng för 5 dagar.

Attachments

• IMG_6984.jpeg
    IMG_6984.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 92
  • IMG_6985.jpeg
    IMG_6985.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 91
  • IMG_6987.jpeg
    IMG_6987.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 85
  • IMG_6990.jpeg
    IMG_6990.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 84
  • IMG_6991.jpeg
    IMG_6991.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 82
  • IMG_6992.jpeg
    IMG_6992.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 82
  • IMG_6993.jpeg
    IMG_6993.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 77
  • IMG_6994.jpeg
    IMG_6994.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 80
  • IMG_6995.jpeg
    IMG_6995.jpeg
    {memory} MB · Visningar: 90
Fråga ang drycker mm: Du skriver att betalvagn kom ut? Enligt info från de själva ska det ju ingå fri dryck hela resan (vatten,läsk, vin och sprit)...

Fråga ang drycker mm: Du skriver att betalvagn kom ut? Enligt info från de själva ska det ju ingå fri dryck hela resan (vatten,läsk, vin och sprit)...
En del dryck är gratis, stilla vatten, läsk, ”husets vin”. Man verkade kunna beställa hur mycket som helst när som helst från IFE (men då bara ett litet plastglas åt gången). ”Finare” dryck tex whisky verkade kosta extra (vet ej hur mycket), även snacks. Det enda jag vet exakt är att en liten pringles-burk kostade $4. Vet inte om det fanns någon form av snacks som var gratis då min IFE var trasig.

Toppen