Senaste nytt

Thai bokar om anslutning - utan att meddela

Ziplock

Medlem
Vi har bokat sommarsemestern i juli med Thai. Först Arlanda till Bangkok och sedan anslutning inrikes med Thai Smile. Allt på samma bokning bokat direkt hos Thai.

Först ändrades både ARN-BKK och BKK-ARN någon halvtimme, men det fick vi tydliga mail om och det var inget problem. I går fick vi mail med rubriken "Your electronic ticket-EMD Receipt" med en bifogad PDF-fil. Jag öppnade PDF-filen och det är en "Electronic Ticket Receipt". Det som är mindre bra är att vår anslutning bokats om till en senare flight, så att i stället för att vänta 2 timmar i Bangkok får vi vänta 10 timmar. Det innebär också att vi kommer fram på kvällen och missar hela första dagen.

Vad göra? Hur kan de boka om en flight utan att berätta om det förutom dolt i en PDF-fil? Hur kontaktar man Thai bäst - går det att ringa? Den svenska hemsidan listar bara en mailadress.
 

Hachans

Medlem
Det är ju dålig praxis.

Men med ett flygbolag som är känt för att bara boka av anslutningar och lämna kunderan i sticket så ska man nog vara glad att de bokade om anslutningen öht. Har du sett vad anledningen är? Är det anslutande flyget inställt?

Har tyvärr inte koll på alternativen, tänker att det bästa är att försöka hitta nummer i Tyskland, Frankrike eller USA och ringa, alternativt deras nummer i Thailand. Men innan du gör det så sök upp alternativ med Thai du skulle kunna tänka dig istället.
 

JacobGBG

Medlem
Vi har bokat sommarsemestern i juli med Thai. Först Arlanda till Bangkok och sedan anslutning inrikes med Thai Smile. Allt på samma bokning bokat direkt hos Thai.

Först ändrades både ARN-BKK och BKK-ARN någon halvtimme, men det fick vi tydliga mail om och det var inget problem. I går fick vi mail med rubriken "Your electronic ticket-EMD Receipt" med en bifogad PDF-fil. Jag öppnade PDF-filen och det är en "Electronic Ticket Receipt". Det som är mindre bra är att vår anslutning bokats om till en senare flight, så att i stället för att vänta 2 timmar i Bangkok får vi vänta 10 timmar. Det innebär också att vi kommer fram på kvällen och missar hela första dagen.

Vad göra? Hur kan de boka om en flight utan att berätta om det förutom dolt i en PDF-fil? Hur kontaktar man Thai bäst - går det att ringa? Den svenska hemsidan listar bara en mailadress.

Jag har bråkat med Thai sedan nyår för att få tillbaka pengar på en flexbiljett jag aldrig använde. Deras Svenska kontor kan endast kontaktas via e-mail. Deras internationella kundnr har jag vid tre försök ej lyckats komma fram till efter upp till 40min köande.

Tyvärr inte det svar du vill ha men lärdomen av detta är att Thai är i en fas just nu där alla personliga resor (dvs icke i tjänsten) ska bokas på annat håll.

Det bästa du kan göra av situationen här är nog att i BKK passera immigration och hänga på utsidan medans ni väntar. Det finsn lite grejor nära BKK som man kan underhålla sig med. Har ni barn med er så kan Harborland vara intressant (tänk Leos lekland på steroider) eller Bangkoks serpentarium (orm terrarie). Vill ni vara lite mer kulturella så kan tempelkomplext wat Lan bon vara intressant.
 

henke12

Medlem
Trist läge att hamna i!

Så här hade jag gjort:
1: Kolla alternativ, ser inte vilket datum du flyger. Men kolla på google flights exempelvis efter alternativ! Kolla även från den gamla flygplatsen DMK
2: Maila svenska Thai-kontoret om du hittar nåt bra alternativ, du har ju gott om tid! Kanske åka en dag tidigare/senare från Sverige kan passa? Du har ju EG261/2004 i ryggen dessutom
3: Om du inte hittar nåt bra alternativ, kanske boka av sista sträckan och köp en biljett med typ Air Asia eller liknande.
4: Kolla resa till närliggande flygplats, Krabi kanske?
5: Kolla om det finns nån annan attraktiv resa (Kanske Turkish?) och boka av hela rasket
6: Maila igen eller ring !
 

lillemannen

Medlem
Nu vet jag inte var du skall vidare till men ibland när jag har landat tidigare med Thai, har jag gått till servicedisken och fått hjälp. Thai är tyvärr inte längre vad det har varit med servicen, dock har man alltid hjälp mig att omboka när jag fysiskt träffat dom. Är Starallians gold/Diamond om nu detta har hjälp hmn...
 

henke12

Medlem
Nu vet jag inte var du skall vidare till men ibland när jag har landat tidigare med Thai, har jag gått till servicedisken och fått hjälp. Thai är tyvärr inte längre vad det har varit med servicen, dock har man alltid hjälp mig att omboka när jag fysiskt träffat dom. Är Starallians gold/Diamond om nu detta har hjälp hmn...
Det är ju dock en klen tröst ifall det inte finns andra avgångar :)
 
Toppen