Såklart flygbolagen föreslår rutt...men Eurocontrol godkänner eller avslår...dvs bestämmer utifrån avtal etc..Nej, flygbolagen gör sin ruttplanering själva beroende vilken väg man vill flyga, hur vindarna blåser, hur mycket det kostar att flyga över olika länder, efter olika politiska aspekter, m.m. Sedan skickas detta in som en färdplan till Eurocontrol som godkänner eller avslår.
Såklart flygbolagen föreslår rutt...men Eurocontrol godkänner eller avslår...dvs bestämmer utifrån avtal etc..
Den rutten (jag gissar att Bangkok-Chengdu-Xi'an-Sankt Petersburg-Stockholm) är kortare än södra vägen (Bangkok-Mumbai-Dubai-Tehran-Tranzon-Kiev-Stockholm).
De kan säkert avslå, eftersom de måste godkänna hela rutten så vitt jag vet.Eurocontrol kan väl ändå inte godkänna eller avslå hur bolagen flyger utanför Eurocontrols luftrum.
Jag skulle förmoda att Thai enligt diskussion ovan behöver föreslå en ny rutt som sedan måste godkännas av angiven organisation. Vilket säkert kan ta dagar eller veckor i bästa fall.