Senaste nytt

Thai Airways suspends Europe flights

Canadien

Medlem
De verkar ta östra vägen kring Tibet

Screenshot_20190228-111516_Flightradar24.jpg
 

Daisy

Medlem
Nej, flygbolagen gör sin ruttplanering själva beroende vilken väg man vill flyga, hur vindarna blåser, hur mycket det kostar att flyga över olika länder, efter olika politiska aspekter, m.m. Sedan skickas detta in som en färdplan till Eurocontrol som godkänner eller avslår.
Såklart flygbolagen föreslår rutt...men Eurocontrol godkänner eller avslår...dvs bestämmer utifrån avtal etc..
 

Dr. Miles

Expert

mha321

Medlem
Eurocontrol kan väl ändå inte godkänna eller avslå hur bolagen flyger utanför Eurocontrols luftrum.
De kan säkert avslå, eftersom de måste godkänna hela rutten så vitt jag vet.

Däremot kan de såklart inte godkänna något utanför Europa som det faktiska landet utanför Europa säger nej till.
 

Voyageur

Medlem
Jag skulle förmoda att Thai enligt diskussion ovan behöver föreslå en ny rutt som sedan måste godkännas av angiven organisation. Vilket säkert kan ta dagar eller veckor i bästa fall.
 

Alf

Medlem
Jag skulle förmoda att Thai enligt diskussion ovan behöver föreslå en ny rutt som sedan måste godkännas av angiven organisation. Vilket säkert kan ta dagar eller veckor i bästa fall.

Jag hänger inte riktigt med, därför nya frågor till dej som jobbar med detta. Jag har inte klart för mej Eurocontrols befogenheter utanför sitt luftrum. Det finns ju de som påstår här att Eurocontrol måste godkänna hela rutten, vilket jag inte tror

- Är angiven organisation Eurocontrol?
- Eurocontrol kan väl inte ge tillstånd att exv flyga över Ryssland, det måste väl Rysk myndighet göra
- Varför skulle det ta längre tid för Thai att få ny rutt godkänd än för exv LH, AY och MAS som hade nya rutter redan igår? Thai borde kunna flugit samma rutt så hade dom inte behövt ställa in en massa flygningar.
 
Toppen