Senaste nytt

Thai Airways suspends Europe flights

Dr. Miles

Expert
Rutterna är ju redan omlagda och går söder om Pakistan. Från BKK rakt över Indien och ut över Mumbai till Arabiska halvön (Muscat) och över Iran och vidare till Europa. Ingen större omväg eller längre flygtid.
Jasså? har aldrig flugit den vägen vi brukar ligga på cirka 4800nm Köpenhamn till Bangkok, vad ligger distansen på den vägen då?
Har du några waypoints så kan vi kolla upp det lätt.
Kollade upp din rutt, det blir ca 5300nm alltså 500nm mer. cirkus 40-60 min längre flight. ungefär 7-8 ton mer soppa i en maskin som en 777-300

Den kortaste vägen mellan Stockholm och Bangkok går rakt över Tibet därför ingen flyger den rutten.

I vanligt fall flyger THAI ungefär följande rutt mellan Stockholm och Bangkok:

Stockholm-Moskva-Samara-Tashkent-Kabul-Delhi-Kolkota-Bangkok

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Ska de undvika pakistanska luftrummet, bör de flyga t ex Stockholm-Dubai-Bangkok, i så fall skulle jag gissa att de undviker flygning över ryska luftrummet därför blir det t ex:

Stockholm-Kiev-Trabzon-Tehran-Dubai-Mumbai-Bangkok

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Då blir det ca 650 miles mer för denna omväg.


EDIT: Det verkar som att [ routemap ] tagg inte fungerar för tillfället.
 
Last edited:

Alf

Medlem
Jasså? har aldrig flugit den vägen vi brukar ligga på cirka 4800nm Köpenhamn till Bangkok, vad ligger distansen på den vägen då?
Har du några waypoints så kan vi kolla upp det lätt.

Jag kolla bara snabbt på FR24 i går kväll. Jag kollade LH och AY flygningar från BKK som då låg mellan Indien och Arabiska halvån på väg mot Muscat. De hade avgått i tid från BKK och skulle landa ett tiotal minuter före tidtabell i FRA resp HEL. Kollade även MAS från KUL till LHR, den hade var då över Irak och skulle landa i tid. Eftersom dessa skulle landa enligt tidtabell utgår jag från att det inte var några större omvägar.
 

Buffy

Medlem
Väntar spänd på när Aftonbladet kommer med några gråta ut historier.
Själv är jag med familjen i Thailand och flyger hem natten mot tisdag, svärmor flyger natten mot lördag.

Edit: Aftonbladet har en plus artikel.
Peter 57: ”Det är ett helvete”

Det låter som han hamnat på Bangkok Hilton!
 

Canadien

Medlem
Nu verkar de köra igång iallafall, Clarion för 2 min sedan.

20190228_104637.jpg
 

Daisy

Medlem
Det är inte flygbolagen som väljer rutt...det är Eurocontrol sköter det, som även har att ta hänsyn till bilate- och mulaterala avtal för lika flygrutter.
 

fly4fun

Medlem
Det är inte flygbolagen som väljer rutt...det är Eurocontrol sköter det, som även har att ta hänsyn till bilate- och mulaterala avtal för lika flygrutter.

Nej, flygbolagen gör sin ruttplanering själva beroende vilken väg man vill flyga, hur vindarna blåser, hur mycket det kostar att flyga över olika länder, efter olika politiska aspekter, m.m. Sedan skickas detta in som en färdplan till Eurocontrol som godkänner eller avslår.
 
Toppen