Senaste nytt

Thai Airways generellt Uselt!?

Tyckte inte det var någon märkbar skillnad mot innan pandemin och inte frugan heller.
Jag har nog ett 10-tal flighter i Biz och 2 i First med dem innan pandemin.

Det har ingenting att göra med pandemin, vare sig före, under eller efter.
Thai var riktigt bra för....15-20 år sedan, även på ARN och CPH.
Efter det har servicen och allt annat sjunkit ganska betydande.
Även jag har ett 10-tal flighter i C, men då från nordiska flygplatser och en i F, vilket givetvis inte är från nordisk flygplats,så jag kan inte riktigt jämföra det hela.
Värsta flygningen var dock när vi fick en 777-200 med dessa kokongliknande stolar. Jag tror det var 2018 eller 2019.
På någon flygning har jag nästan haft lust att få serverat mat från Eco, då maten i C har varit halvfärdigt ris med något torrt köttstycke.

Att 777-200 hamnar på ARN är ingen slump. Thailand skulle aldrig få för sig att kasta in den reservkärran på ZRH

Möjligt.

Hade 3 bekanta som flög från ARN för 2v sedan.
De är erfarna resenärer och tyckte Thai höll helt OK klass jämfört med andra bolag.
Att jänföra med 20 år sedan blir svårt då de flesta bolag hade bättre service, exklusivare mat och viner då.
Saker tenderar tyvärr att förändras åt det sämre, titta bara på SAS :p
Det har ingenting att göra med pandemin, vare sig före, under eller efter.
Thai var riktigt bra för....15-20 år sedan, även på ARN och CPH.
Efter det har servicen och allt annat sjunkit ganska betydande.
Även jag har ett 10-tal flighter i C, men då från nordiska flygplatser och en i F, vilket givetvis inte är från nordisk flygplats,så jag kan inte riktigt jämföra det hela.
Värsta flygningen var dock när vi fick en 777-200 med dessa kokongliknande stolar. Jag tror det var 2018 eller 2019.
På någon flygning har jag nästan haft lust att få serverat mat från Eco, då maten i C har varit halvfärdigt ris med något torrt köttstycke.

Att 777-200 hamnar på ARN är ingen slump. Thailand skulle aldrig få för sig att kasta in den reservkärran på ZRH

Möjligt.

Hade 3 bekanta som flög från ARN för 2v sedan.
De är erfarna resenärer och tyckte Thai höll helt OK klass jämfört med andra bolag.
Att jänföra med 20 år sedan blir svårt då de flesta bolag hade bättre service, exklusivare mat och viner då.
Saker tenderar tyvärr att förändras åt det sämre, titta bara på SAS :p

Jag åker nästa vecka, så jag får lämna mitt omdöme då.
Jag har en hel del dåliga omdömen även om de flesta är antingen bra eller ok.

Testade både A350 (SIN-BKK) och 77W (BKK-CPH) i C häromdagen. Mycket av det som beskrivits stämde mycket riktigt: flagnad färg på inredningen, ingen alkohol innan take-off till BKK (dock från BKK om man frågar) och rätt medioker mat och filmutbud. Däremot var servicen bra och man sov väldigt bekvämt i stolarna. Skulle jag välja var A350n tystare och lite nyare, så ARN-rutten är nog att föredra, men kabinerna var väldigt snarlika och tyckte att upplevelsen var helt ok.

Då satt man här igen. Extremt stor skillnad i känsla mot den 777 jag flög till CPH förra veckan.

Känns rejält mycket fräschare här. Blev extra stor skillnad när jag flyger så tätt inpå.

Nu håller jag bara tummarna för att Wi-Fi funkar som det gjorde förra gången. Lider för övrigt inget alls av att de inte servera champagne innan avgång, dricker massor av Tamarind tea, champagne finns ju att köpa på systemet. Tamarind teet har jag bara lyckats hitta på TG flighterna .

Blir även till att testa 787 mellan BKK-ICN på onsdag
05762f9888bd6021c492049cfd82d744.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Rapport från luften;

Väldigt bra flight den här gången. Riktigt bra service, kabinpersonalen har fasen bäddat alla stolar i hela kabinen. De har aktivt gått runt och frågat alla när man vill sova. Inte varit med om det innan.

De gjorde även i ordning glass och iste och gick runt och servade 3-4h efter första serveringen.

Internet funkar helt OK, dock inte riktigt lika bra som förra gången. Löser inte videostream som utlovat. Men stabil uppkoppling.

Tack vare wifi har jag kunnat hänga lite på flightradar och tittat lite mer på de olika flygen och destinationer i Europa.

De flyger som säkert många vet 777 och A350 mot Europa. Dock finns tre versioner av 777, med följande benämningar i Flightradar

777-300(ER)
777-3D7 (ER)
777-3AL (ER)

- 300 (ER) är den nyaste och flyger endast på London och har First kabin.
- 3D7 är ca 7-8 år gammal och tycks ha samma inredning som A350
- 3AL är ca 10 år gamla och har en lite annorlunda kabin än 3D7 med bland annat mindre skärm, mer lila detaljer istället för mörkt trä.

Det är ganska lätt att se hur Thai rangordnar de olika rutterna.

ZHR flyger i princip uteslutande med 3D7 och bara enstaka flyg med 3AL.

FRA och CDG flyger ungefär 75% av avgångarna med 3D7 och resten med 3AL

CPH tycks stå längst ner i listan med nästan 100% avgångar med 3AL.

ARN och MUC flygs med A350.

Blev kanske lite väl nördigt inlägg. Men behövde fördriva lite tid då jag inte lyckats somna än

Reserverar mig för missade detaljer och helt felaktiga antaganden

Rapport från luften;

Väldigt bra flight den här gången. Riktigt bra service, kabinpersonalen har fasen bäddat alla stolar i hela kabinen. De har aktivt gått runt och frågat alla när man vill sova. Inte varit med om det innan.

De gjorde även i ordning glass och iste och gick runt och servade 3-4h efter första serveringen.

Internet funkar helt OK, dock inte riktigt lika bra som förra gången. Löser inte videostream som utlovat. Men stabil uppkoppling.

Tack vare wifi har jag kunnat hänga lite på flightradar och tittat lite mer på de olika flygen och destinationer i Europa.

De flyger som säkert många vet 777 och A350 mot Europa. Dock finns tre versioner av 777, med följande benämningar i Flightradar

777-300(ER)
777-3D7 (ER)
777-3AL (ER)

- 300 (ER) är den nyaste och flyger endast på London och har First kabin.
- 3D7 är ca 7-8 år gammal och tycks ha samma inredning som A350
- 3AL är ca 10 år gamla och har en lite annorlunda kabin än 3D7 med bland annat mindre skärm, mer lila detaljer istället för mörkt trä.

Det är ganska lätt att se hur Thai rangordnar de olika rutterna.

ZHR flyger i princip uteslutande med 3D7 och bara enstaka flyg med 3AL.

FRA och CDG flyger ungefär 75% av avgångarna med 3D7 och resten med 3AL

CPH tycks stå längst ner i listan med nästan 100% avgångar med 3AL.

ARN och MUC flygs med A350.

Blev kanske lite väl nördigt inlägg. Men behövde fördriva lite tid då jag inte lyckats somna än

Reserverar mig för missade detaljer och helt felaktiga antaganden

777-300 med first ska enligt rykten vara inhandlat för den onämnbara. Vet att den går på LHR ofta (då kan man boka first med Awards) men har du sett om deń flugit exempelvis på MUC som vore (o)tänkbart?

777-300 med first ska enligt rykten vara inhandlat för den onämnbara. Vet att den går på LHR ofta (då kan man boka first med Awards) men har du sett om deń flugit exempelvis på MUC som vore (o)tänkbart?
Finns väl en viss kung som flyger till och ifrån Tyskland ibland. Jag vet hans syster (prinsessan) flyger first till London med Thai ibland. Har lyckats pricka in detta vid två tillfälle och servicen blir lite lidande för en. Så att den skulle kunna flyga till München tror jag,

Last edited:
Toppen