Senaste nytt

Test av Ryanair inrikes

Jag väntar fortfarande på att Ryan ska införa interkontinentala flygningar, med en businesskabin som har både ”Beds & Blowjobs”. (Nej jag vill inte åka den).

Några av er minns säkert denna presskonferens:

När tolken inte ville översätta denna typ av språkbruk utlystes en tävling (ännu en kampanj på temat sex) där man erbjöd en gratis resa till den person som kunde översätta ordet ”Blowjobs” till tyska.

”We are surprised that the translator did not find any German word for 'Blowjobs'. Ryanair's Linguistic Department will offer one free return flight to a destination of your choice, for travel from October to December (including taxes and charges) to the first Ryanair passenger translating 'Blowjobs' into German language".”

Läs mer: Beds and Blowjobs with Ryanair – BeliefMedia Finance & Mortgage Broker Digital Marketing

Ryanair har länge varit kända för sina bristande arbetsförhållanden och hur man använt sig av att sexualisera kvinnor kroppar i sina reklamkampanjer, så ingen blev väl förvånade.

Se nu inte detta som ett moralinlägg, det är bara en del av vår nutidshistoria, även om Ryan känns sunkiga i fler aspekter än den gula inredningen :)

För den som vill läsa mer
The best (and worst) of Michael O'Leary's surprise announcements
”Blowjob en symbol för lyx” | SvD
 

Attachments

  • 6C21CE0B-B1B9-4C17-ABFB-471AC627AF0C.jpeg
    6C21CE0B-B1B9-4C17-ABFB-471AC627AF0C.jpeg
    36,4 KB · Visningar: 193
  • B733D921-393E-4E6B-8597-27E278385366.jpeg
    B733D921-393E-4E6B-8597-27E278385366.jpeg
    60,3 KB · Visningar: 195
  • 332FF65D-2712-4E79-AD43-FAB791948D9B.jpeg
    332FF65D-2712-4E79-AD43-FAB791948D9B.jpeg
    62,1 KB · Visningar: 191
  • 61E30915-DD8C-4680-8422-CD406F1AE3F9.jpeg
    61E30915-DD8C-4680-8422-CD406F1AE3F9.jpeg
    25,5 KB · Visningar: 190
  • E47CB448-2ED7-4FE7-ACAF-124D20119700.jpeg
    E47CB448-2ED7-4FE7-ACAF-124D20119700.jpeg
    24,2 KB · Visningar: 189
  • 4CBD0FBA-EFC0-407F-AAA5-1EFD16192BCB.jpeg
    4CBD0FBA-EFC0-407F-AAA5-1EFD16192BCB.jpeg
    27,3 KB · Visningar: 186
  • DE453574-5FAA-484A-BBBE-DF836D9D0B65.jpeg
    DE453574-5FAA-484A-BBBE-DF836D9D0B65.jpeg
    70,9 KB · Visningar: 190
  • DD1CED1B-6C2F-40CC-8072-47885A948FA8.jpeg
    DD1CED1B-6C2F-40CC-8072-47885A948FA8.jpeg
    27,6 KB · Visningar: 195
Last edited:

Once56

Medlem
Tar man med aspekten ”schyssta villkor” för personalen går Ryan fetbort! Allt har ett pris, frågan är vem som får betala, eller?
 

jerixon

Medlem
Nej då.

Det du får jämföra med är den billigaste biljett och att sedan lägga på Priority på den sensere i bokningstillfället. Brukar kosta 50-120kr per sträcka ofta inom EU. Då ingår handbaggage + liten väska och prio boarding.

Det hela är en komplex fråga.

Till att börja, om vi skall jämföra så är det Ryan Airs Plus vi skall jämföra mot SAS Go för en rättvis jämförelse. När SAS inför Go Light inrikes och om/när SAS inför Go Light utan handbagage är kan vi jämföra med de lägre Ryan Air bokningsklasserna.

Med framförhållning går det att hitta GOT-ARN och ARN-GOT för 399-499 kr förutsatt att det inte är storhelg eller skollov, en motsvarade biljett hos Ryan Air utan lika lång men dock framförhållning ligger ungefär i samma härad, men då ingår plattsval hos Ryan Air.

Visst kan de argumenteras för att priset går att jämföra ändå men det blir en liknande diskussion som att jämföra en Volvo och en Dacia, båda är bilar med motor och fyra hjul som uppfyller lagkrav för att få säljas i Sverige men sen upphör.

Ryan Airs intåg på sträckan GOT-ARN är spännande och är disruptive för SAS, precis som för alla bolag i alla branscher när det kommer en ny spelare med ett nytt tänk på en gammal affärsmodell, jämför med Teslas intåg i bilbranschen.

En stor skillnad dock är om det stämmer att Swedavia subventionerar Ryan Air och inte SAS och övriga flygbolag.

Tillbaka till Ryan Air och GOT-ARN.
Ur ett kundperspektiv är SAS unique selling point [USP] vs. Ryan Air är just nu:
- Frekvens i avgångar per dag.
- Transfer till eget nätverk.
- Transfer till *A nätverk.
- Interline av bagage.
- Möjligt att bli ombokad om avgång ställs in.
- Premiumkabin
- Poängintjäning.
- Status tier förmåner.

Bryter vi ner sistnämnda så vet vi att just nu och för en överskådlig framtid erbjuder SAS inte lounge på GOT så där tappar SAS en USP.
Hur jag som kund värderar dessa USP:ar beroende på mitt syfte med min resa spelar så klart roll när jag väljer Ryan Air eller SAS..

Reser jag till Stockholm över dagen eller med en övernattning så kanske inte, om det nu inte är x4 på segment och poäng exempelvis [än en gång disruptive men från SAS sida].
Skall jag vidare ut i Europa/världen, så ja, kanske. Flyger jag Ryan Air behöver jag eventuellt flyga upp dagen innan för att vara säker på att inte missa min connection, jag behöver en dyrare biljett för mina tre väskor, addera dessa kostnader på Ryan Air biljetten så är det ett annat läge.

Flyger jag Ryan Air och samtidigt innehar ett AMEX Plat ändras förutsättningarna igen vs. SAS USP map. Tier förmåner men då skall kostnaden för mitt AMEX Plat brytas ner, benas ut och adderas på varje Ryan Air biljett jag köper.

Att sen SAS generellt straffar mig som connecting passagerare på GOT-ARN och ARN-GOT stället för att subventionera hub-trafik på en transferbiljett som flera konkurrenter och kompisar inom *A gör bör nämnas i sammanhanget.

ARN och CPH baserade behöver se detta ut ett GOT baserat perspektiv då GOT är styvmoderligt behandlat av SAS på flera sätt, framför allt prispåslag 1:1 istället för subventionering vid connecting flight GOT-ARN.
Vi på GOT har inte ett flyg sen är vi framme koncept med SAS utan behöver alltid betala premium-påslag för GOT-ARN eller GOT-CPH när vi skall ut och flyga med SAS.
 

ekf

Medlem
Tar man med aspekten ”schyssta villkor” för personalen går Ryan fetbort! Allt har ett pris, frågan är vem som får betala, eller?
SAS med sin överbetalda och lågpresterande personal går också bort.
Det finns många aspekter att ta hänsyn till här, men en diskussion om personalpolitiken och liknande riskerar ju bara att balla ur, så jag ber er att helst inte ta den på BC alls men i vilket fall att inte ta den i den här tråden som handlar om passagerarupplevelsen. Tack.
 

GOTBound

Medlem
Nej då.

Det du får jämföra med är den billigaste biljett och att sedan lägga på Priority på den sensere i bokningstillfället. Brukar kosta 50-120kr per sträcka ofta inom EU. Då ingår handbaggage + liten väska och prio boarding.
58AEE07D-4BAE-4994-8E7B-F7EF690CBFF7.jpeg

3BAB0408-9DB7-4E26-8414-667CBED253A3.jpeg


Mitt exempel GOT-ARN blir en Ryan Air Regular då den är jämförbar med SAS Go Light.
Det skiljer ca 160 kr för avgången vid 16 tiden, om det är värt eller inte värt är upp till den som betalar.

Kuriosa ang. de små detaljerna är SAS morgonavgång där Go Light inte är billigast.

EDIT: Absolut inte ett inlägg för att försvara SAS, vilket framgår av mitt ursprungliga inlägg.
 

011430121

Medlem
Ryanair verkar inte vara så trogna sina sponsorer den här artikeln är från 2012 där det sägs att Nyköping kommun har betalt totalt 94 miljoner kronor.

Om jag förstår det hela så är kommunen nu 2021 fortsatt minoritetsägare av flygplatsen och har har gått in med borgen på ett lån som flygplatsen har tagit på 70 miljoner kronor, vet jag inte hur stor säkerhet kommunen gått in med.

Jag är helt övertygad om att inte Sigtuna kommun gått in med några "reklampengar" till Ryanair för att de skall komma till Arlanda

Jag är lite nyfiken om Örebro och Skelefteå kommuner har bidraget med "reklampengar" för att få Ryanair till sina kommuner.

Undrar om Ryanair har gjort en stor upphandling hos Swedavia det är många av deras flygplatser som har fått Raynair som kunder, Arlanda, Visby, Luleå man återvänder till Malmö eller har de haft några destinationer den senaste tiden?

Har förståelse att Swedavia söker nya kunder, jakten har varit god måste jag säga, Ryanair baserar 4 maskiner på Arlanda Eurowings får bas för 5 maskiner och Finnair startar 5 långlinjer, Eurowings börjar flyga från Tyskland till Luleå och Kiruna.

Stora förlorare är väl både SAS och Norwegian samt andra bolag som flyger via sina hemmahamnar till Arlanda med transitpassagerare.

Flygskatten som MP införde är väl 60:- per inrikesresa och där kan väl knappast Swedavia subventionera?
Så minst 3:- back om Swedavia bjuder på allt annat.
Ja de förlorar mera, det är ju 6 % moms på inrikesresor flygresor, men de kan man ju trolla bort om man säljer resan för
0 kronor tror inte att det är moms få flygskatten.
 
Toppen