Det hela är en komplex fråga.
Till att börja, om vi skall jämföra så är det Ryan Airs Plus vi skall jämföra mot SAS Go för en rättvis jämförelse. När SAS inför Go Light inrikes och om/när SAS inför Go Light utan handbagage är kan vi jämföra med de lägre Ryan Air bokningsklasserna.
Med framförhållning går det att hitta GOT-ARN och ARN-GOT för 399-499 kr förutsatt att det inte är storhelg eller skollov, en motsvarade biljett hos Ryan Air utan lika lång men dock framförhållning ligger ungefär i samma härad, men då ingår plattsval hos Ryan Air.
Visst kan de argumenteras för att priset går att jämföra ändå men det blir en liknande diskussion som att jämföra en Volvo och en Dacia, båda är bilar med motor och fyra hjul som uppfyller lagkrav för att få säljas i Sverige men sen upphör.
Ryan Airs intåg på sträckan GOT-ARN är spännande och är disruptive för SAS, precis som för alla bolag i alla branscher när det kommer en ny spelare med ett nytt tänk på en gammal affärsmodell, jämför med Teslas intåg i bilbranschen.
En stor skillnad dock är om det stämmer att Swedavia subventionerar Ryan Air och inte SAS och övriga flygbolag.
Tillbaka till Ryan Air och GOT-ARN.
Ur ett kundperspektiv är SAS unique selling point [USP] vs. Ryan Air är just nu:
- Frekvens i avgångar per dag.
- Transfer till eget nätverk.
- Transfer till *A nätverk.
- Interline av bagage.
- Möjligt att bli ombokad om avgång ställs in.
- Premiumkabin
- Poängintjäning.
- Status tier förmåner.
Bryter vi ner sistnämnda så vet vi att just nu och för en överskådlig framtid erbjuder SAS inte lounge på GOT så där tappar SAS en USP.
Hur jag som kund värderar dessa USP:ar beroende på mitt syfte med min resa spelar så klart roll när jag väljer Ryan Air eller SAS..
Reser jag till Stockholm över dagen eller med en övernattning så kanske inte, om det nu inte är x4 på segment och poäng exempelvis [än en gång disruptive men från SAS sida].
Skall jag vidare ut i Europa/världen, så ja, kanske. Flyger jag Ryan Air behöver jag eventuellt flyga upp dagen innan för att vara säker på att inte missa min connection, jag behöver en dyrare biljett för mina tre väskor, addera dessa kostnader på Ryan Air biljetten så är det ett annat läge.
Flyger jag Ryan Air och samtidigt innehar ett AMEX Plat ändras förutsättningarna igen vs. SAS USP map. Tier förmåner men då skall kostnaden för mitt AMEX Plat brytas ner, benas ut och adderas på varje Ryan Air biljett jag köper.
Att sen SAS generellt straffar mig som connecting passagerare på GOT-ARN och ARN-GOT stället för att subventionera hub-trafik på en transferbiljett som flera konkurrenter och kompisar inom *A gör bör nämnas i sammanhanget.
ARN och CPH baserade behöver se detta ut ett GOT baserat perspektiv då GOT är styvmoderligt behandlat av SAS på flera sätt, framför allt prispåslag 1:1 istället för subventionering vid connecting flight GOT-ARN.
Vi på GOT har inte ett flyg sen är vi framme koncept med SAS utan behöver alltid betala premium-påslag för GOT-ARN eller GOT-CPH när vi skall ut och flyga med SAS.