Senaste nytt

Test av Ryanair inrikes

jerixon

Medlem
Hur turen finansieras skapar ju inte ett sämre värde för mig som kund i detta fall =)

Det är ju inget unikt för Ryan med den här sortens prissättning varken i Sverige eller utomlands. Ett visst antal av deras biljetter säljs alltid extremt billigt.
Samma gäller på Wizz, Easyjet, Vueling osv.

Jag har en liten undran 117 kr tur och retur hur mycket är skatter och flygplatsavgifter på två Swedavia flygplatser på en sådan resa?
För inte har ett statligt bolag givit rabatter till ett bolag som man knappt haft affärer med förut, och 1/4 ägt svenskt statligt flygbolags passagerare betalar mer mer i avgifter.
 

Berglund

Medlem
För inte har ett statligt bolag givit rabatter till ett bolag som man knappt haft affärer med förut, och 1/4 ägt svenskt statligt flygbolags passagerare betalar mer mer i avgifter.
Utan att ha sett detaljerna så kan du utgå från att nyöppnade linjer brukar få rabatt på Swedavias skatter/avgifter under de första tre åren. Sverige fortsätter att vara otroligt naivt i en omvärld som har förändrats radikalt.
 

Moco

Medlem
Hur turen finansieras skapar ju inte ett sämre värde för mig som kund i detta fall =)

Det är ju inget unikt för Ryan med den här sortens prissättning varken i Sverige eller utomlands. Ett visst antal av deras biljetter säljs alltid extremt billigt.
Samma gäller på Wizz, Easyjet, Vueling osv.

Kortsiktigt sett är det kanske så. Frågan är dock befogad eftersom statliga medel (skattepengar) många gånger används på ett otroligt vårdslöst sätt. Om det är aktuellt med subventioner kan man ju tycka att dessa i första hand bör gå till landets (och delvis statligt ägda) flag carrier än ett utländskt bolag - om inte särskilda anledningar föreligger. Tror många som inte har erfarenhet av statlig verksamhet, och statliga bolag, skulle bli förskräckta om de visste hur det såg ut. Inte ovanligt att det är "burn rate" som råder.
 
Last edited:

Davvelavve

Medlem
Åkte till polen nyligen med ryanair för 160kr t/r.

Det dom tjänar pengar på är folk som inte köpt till väska men får då betala 70 euro i gaten, även allt annat krimskrams dom försöker sälja i samband med biljettköp. Dessutom får man betala en straffavgift om man inte checkar in online.

Jag var en förlustaffär på min resa men jag vet att många, tex mina vänner har åkt på straffgrejer för de inte läst villkoren tillräckligt. Finns filmer på Youtube om hur LCC tjänar pengar.
 

GOTBound

Medlem
Det hela är en komplex fråga.

Till att börja, om vi skall jämföra så är det Ryan Airs Plus vi skall jämföra mot SAS Go för en rättvis jämförelse. När SAS inför Go Light inrikes och om/när SAS inför Go Light utan handbagage är kan vi jämföra med de lägre Ryan Air bokningsklasserna.

Med framförhållning går det att hitta GOT-ARN och ARN-GOT för 399-499 kr förutsatt att det inte är storhelg eller skollov, en motsvarade biljett hos Ryan Air utan lika lång men dock framförhållning ligger ungefär i samma härad, men då ingår plattsval hos Ryan Air.

Visst kan de argumenteras för att priset går att jämföra ändå men det blir en liknande diskussion som att jämföra en Volvo och en Dacia, båda är bilar med motor och fyra hjul som uppfyller lagkrav för att få säljas i Sverige men sen upphör.

Ryan Airs intåg på sträckan GOT-ARN är spännande och är disruptive för SAS, precis som för alla bolag i alla branscher när det kommer en ny spelare med ett nytt tänk på en gammal affärsmodell, jämför med Teslas intåg i bilbranschen.

En stor skillnad dock är om det stämmer att Swedavia subventionerar Ryan Air och inte SAS och övriga flygbolag.

Tillbaka till Ryan Air och GOT-ARN.
Ur ett kundperspektiv är SAS unique selling point [USP] vs. Ryan Air är just nu:
- Frekvens i avgångar per dag.
- Transfer till eget nätverk.
- Transfer till *A nätverk.
- Interline av bagage.
- Möjligt att bli ombokad om avgång ställs in.
- Premiumkabin
- Poängintjäning.
- Status tier förmåner.

Bryter vi ner sistnämnda så vet vi att just nu och för en överskådlig framtid erbjuder SAS inte lounge på GOT så där tappar SAS en USP.
Hur jag som kund värderar dessa USP:ar beroende på mitt syfte med min resa spelar så klart roll när jag väljer Ryan Air eller SAS..

Reser jag till Stockholm över dagen eller med en övernattning så kanske inte, om det nu inte är x4 på segment och poäng exempelvis [än en gång disruptive men från SAS sida].
Skall jag vidare ut i Europa/världen, så ja, kanske. Flyger jag Ryan Air behöver jag eventuellt flyga upp dagen innan för att vara säker på att inte missa min connection, jag behöver en dyrare biljett för mina tre väskor, addera dessa kostnader på Ryan Air biljetten så är det ett annat läge.

Flyger jag Ryan Air och samtidigt innehar ett AMEX Plat ändras förutsättningarna igen vs. SAS USP map. Tier förmåner men då skall kostnaden för mitt AMEX Plat brytas ner, benas ut och adderas på varje Ryan Air biljett jag köper.

Att sen SAS generellt straffar mig som connecting passagerare på GOT-ARN och ARN-GOT stället för att subventionera hub-trafik på en transferbiljett som flera konkurrenter och kompisar inom *A gör bör nämnas i sammanhanget.

ARN och CPH baserade behöver se detta ut ett GOT baserat perspektiv då GOT är styvmoderligt behandlat av SAS på flera sätt, framför allt prispåslag 1:1 istället för subventionering vid connecting flight GOT-ARN.
Vi på GOT har inte ett flyg sen är vi framme koncept med SAS utan behöver alltid betala premium-påslag för GOT-ARN eller GOT-CPH när vi skall ut och flyga med SAS.
 
Jag förstår att Ryan ser en marknad för linjer till/från Luleå. Dom annonserade att dom startar 7 avgångar i veckan from sommar 2022.

Luleå bör vara en av de dyraste linjerna för tillfället, där SAS under pandemin varit ensamt bolag. Nu är Norweigen tillbaka och vi börjar se lite mer frekventa kampanjer på Luleå linjen (från SAS).

Jag välkomnar fler bolag på linjen, framför allt för att det underlättar positionering till bonusresor från Arlanda, där man ofta går bet på en genomgående biljett och blir ruinerad för att boka en separat biljett. Det är som all vet viktigt att vara flexibel med sina awards, men när man väl har fått till en bokning så har man inte så många avgångar att välja på, för positioneringsflyget.

Samma sak är det när man ska boka med kort varsel (< 7-14 dagar), så är SAS (Destination Luleå-Arlanda) rent av löjligt dyra.
Bifogar ett exempel när jag skulle boka en resa senast.

Det är intressant att tänka hur mycket passagerare Norweigen/Ryan kommer få från tex kommunen och andra verksamheter med strikta resepolicys, om SAS fortsätter med denna prissättning.

Bilderna återspeglar följande flighter och skulle bokas 8 dagar innan avfärd.

LLA-ARN 10 november 2021
ARN-LLA 11 november 2021

SAS: 6154 SEK
Norweigen: 1197 SEK

Resultatet? Jag bokade SAS Bonusbiljetter för 10,000p (FlyPremium) och 419 SEK i skatter.

Edit: Jag ser att Ryan säljer biljetter till/från Lule med start 27 mars 2022. En avgång per dag. ARN-LLA 07:00 och ARN-LLA 08:55. Priserna ligger mellan 168-613 SEK per flight (enkelresa).
 

Attachments

  • 59ACD1BE-1F6B-409F-A00E-52846A0D455D.jpeg
    59ACD1BE-1F6B-409F-A00E-52846A0D455D.jpeg
    46,7 KB · Visningar: 132
  • DC0E933C-9B98-4CC8-81F3-A505205D358F.jpeg
    DC0E933C-9B98-4CC8-81F3-A505205D358F.jpeg
    45,5 KB · Visningar: 143
  • 8A79A5F8-9CC0-4F56-9FC4-8CEFB4571DEA.jpeg
    8A79A5F8-9CC0-4F56-9FC4-8CEFB4571DEA.jpeg
    44,2 KB · Visningar: 131
  • 0BA61208-181B-4B3A-B165-3311ABBC8AF5.jpeg
    0BA61208-181B-4B3A-B165-3311ABBC8AF5.jpeg
    45,4 KB · Visningar: 134
Last edited:

dino_81

Medlem
Jag har en liten undran 117 kr tur och retur hur mycket är skatter och flygplatsavgifter på två Swedavia flygplatser på en sådan resa?
För inte har ett statligt bolag givit rabatter till ett bolag som man knappt haft affärer med förut, och 1/4 ägt svenskt statligt flygbolags passagerare betalar mer mer i avgifter.
Flygskatten som MP införde är väl 60:- per inrikesresa och där kan väl knappast Swedavia subventionera?

Så minst 3:- back om Swedavia bjuder på allt annat.
 
Utan att ha sett detaljerna så kan du utgå från att nyöppnade linjer brukar få rabatt på Swedavias skatter/avgifter under de första tre åren. Sverige fortsätter att vara otroligt naivt i en omvärld som har förändrats radikalt.
Rabatt på skatter? Har du någon källa på det? Och varför skulle skatteverket tillåta det? Eller miljömyndigheten?
 

Homer

Medlem
artikeln är från 25 februari 2016


Sega förhandlingar mellan Ryanair och Arlanda - märsta.nu
Nu vill man dock satsa på att komma in på förstaflygplatserna och Arlanda uppges vara intressant. Men förhandlingarna går trögt enligt Dagens Industri. Anledningen är att man erbjuder för lite i rabatt:

Rabatt vid ny linje
Klas Nilsson, presskontakt på Swedavia, förklarar för Dagens Industri att avgiften som flygbolagen betalar beror på antal passagerare,
flygplanets vikt och modell samt miljöprestanda. Om bolagen är nya samt flyger till nya destinationer kan de få rabatt i 3-5 år, enligt Nilsson.
 
Toppen