NyfikenGrau
Medlem
Jag har länge funderat på att göra ett komplett test om tågen som möjlig konkurrent till flyget inom Europa. 2013 är året då allt ska förverkligas!
Jag ämnar testa alla stora tågbolags första klass vagnar, och även några av de lyxigare sovvagnarna.
Jag har redan avverkat SJ, Trenitalia & Treno Italo, varav den sistnämnda redan finns recenserad på BC.se. Även dessa bolag kommer skrivas in i den kommande guiden.
Kul initiativ! Jag har åkt lite olika 1:a-klass-sträckor med SJ, DB och SNCF. På två av dina nedanstående sträckor har jag plockat russinen ur kakan genom att ha provat de snabbaste partierna;
Bryssel-Frankfurt-Munchen; DB ICE (http://www.railway-technology.com/projects/ice-high-speed-rail/images/ice5.jpg)
Åkte Tysklands snabbaste sträcka Köln-FRA som är en del av denna linje i våras.
Positivt: Lounge i Köln där man kunde sitta i fåtöljer och be om t.ex. vin, kaffe eller snacks. Kul med annonseringar på tåget på 4 språk, klassiskt belgiskt manér alltså. Servering vid sittplatsen. Stationen vid Frankfurts flygplats har läcker design.
Negativt: Ingen komfort att tala om, vagnen kändes inte dimensionerad för så höga hastigheter, det ryckte en del (fast jag tycker det gäller mer eller mindre alla snabba tåg). Stort minus var att man knappt såg ett smack från tåget pga bullerskydd och att rälsen gick mellan vallar. Känns som att en stor del av charmen med tågresor försvinner där. Det enda man fick på själva tåget var en liten Duplo, Tysklands billigaste chokladbit (kostar typ 50 cent).
Vagnen jag satt i såg inte ut som på bilden ovan, det var inga riktiga bord utan man fällde ned dem från stolen framför som vanligt.
Datei:ICE 3 erste Klasse.jpg
Här har jag åkt Lyon-CDG-(Lille).
Positivt: Den här sträckan är den överlägset snabbaste jag åkt med snabbtåg (inkl Shinkansen). Medelhastigheten ligger långt över 200 km/h tack vare ett enda stopp på en sträcka jag tror var 80 mil nånting. Om jag minns rätt tog det tre timmar vilket ger en medelhastighet på hela 267 km/h! Det är något visst med att sippa rödvin i bistron och titta på bilarna på motorvägen utanför, de ser ut att stå parkerade
Negativt: Interiören inget särskilt och extraservice för 1:a klass var obefintlig. Samma skakiga färd som alla andra snabba tåg.
Ska dock finnas klassen Business Pro ser jag nu, som ska ligga snäppet över vanlig 1:a klass med lounger etc.
Övrigt:
Jag tar gärna emot fler tips, bara det inte är Orientexpressen för 40.000SEK![]()
För hög komfort med nattåg skulle jag titta österut: Helsingfors-Moskva går på finsk/rysk spårvidd som är bredare än vår västeuropeiska och därmed ger lugnare gång. Platt terräng och långt mellan stoppen talar också för Finland/Ryssland/Ukraina. Har du tid att prova transsibiriska kan jag helhjärtat rekommendera den. Lärde känna en som åkte 1:a klass när jag åkte (2:a klass) i min ungdom och duschen i hans kupé kändes helt ok efter 5 dygn utan
Jag antar följande routing.
London-Moskva: ca 4-5 dagar
Moskva-Beijing: ca 7-8 dagar
Beijing-Nanning: ca 2 dagar
Nanning-Hanoi: ca 1 dag
Hanoi-Ho Chi Minh City: ca 2 dagar
// ingen tågförbindelse mellan Ho Chi Minh City - Bangkok idag. //
Bangkok-Butterworth: ca 1-2 dagar
Butterworth-Kuala Lumpur: ca 1 dag
Kuala Lumpur-Singapore: ca 1 dag
Vi behövde inte byta i Nanning...fast detta var 1997.
Däremot tröttnade vi på tåg efter Helsingfors-Moskva-Beijing-Hanoi och åkte galen minibuss ner genom Vietnam och sedan på lastbilsflak tvärs genom Laos följt av diverse bussar och tåg genom Thailand och Malaysia. Those were the days
Men det var inte då kvinnan från London åkte..? För vi hade en sådan som granne Moskva-Beijing som var på väg söderut...fast så liten kan väl världen inte vara? C.S.? hehe