Senaste nytt

Test av Europas 1:a klass-kabiner 2013 (Planering)

NyfikenGrau

Medlem
Jag har länge funderat på att göra ett komplett test om tågen som möjlig konkurrent till flyget inom Europa. 2013 är året då allt ska förverkligas!

Jag ämnar testa alla stora tågbolags första klass vagnar, och även några av de lyxigare sovvagnarna.

Jag har redan avverkat SJ, Trenitalia & Treno Italo, varav den sistnämnda redan finns recenserad på BC.se. Även dessa bolag kommer skrivas in i den kommande guiden.

Kul initiativ! Jag har åkt lite olika 1:a-klass-sträckor med SJ, DB och SNCF. På två av dina nedanstående sträckor har jag plockat russinen ur kakan genom att ha provat de snabbaste partierna;


Åkte Tysklands snabbaste sträcka Köln-FRA som är en del av denna linje i våras.

Positivt: Lounge i Köln där man kunde sitta i fåtöljer och be om t.ex. vin, kaffe eller snacks. Kul med annonseringar på tåget på 4 språk, klassiskt belgiskt manér alltså. Servering vid sittplatsen. Stationen vid Frankfurts flygplats har läcker design.

Negativt: Ingen komfort att tala om, vagnen kändes inte dimensionerad för så höga hastigheter, det ryckte en del (fast jag tycker det gäller mer eller mindre alla snabba tåg). Stort minus var att man knappt såg ett smack från tåget pga bullerskydd och att rälsen gick mellan vallar. Känns som att en stor del av charmen med tågresor försvinner där. Det enda man fick på själva tåget var en liten Duplo, Tysklands billigaste chokladbit (kostar typ 50 cent).

Vagnen jag satt i såg inte ut som på bilden ovan, det var inga riktiga bord utan man fällde ned dem från stolen framför som vanligt.
Datei:ICE 3 erste Klasse.jpg


Här har jag åkt Lyon-CDG-(Lille).
Positivt: Den här sträckan är den överlägset snabbaste jag åkt med snabbtåg (inkl Shinkansen). Medelhastigheten ligger långt över 200 km/h tack vare ett enda stopp på en sträcka jag tror var 80 mil nånting. Om jag minns rätt tog det tre timmar vilket ger en medelhastighet på hela 267 km/h! Det är något visst med att sippa rödvin i bistron och titta på bilarna på motorvägen utanför, de ser ut att stå parkerade ;)
Negativt: Interiören inget särskilt och extraservice för 1:a klass var obefintlig. Samma skakiga färd som alla andra snabba tåg.

Ska dock finnas klassen Business Pro ser jag nu, som ska ligga snäppet över vanlig 1:a klass med lounger etc.


Övrigt:
Jag tar gärna emot fler tips, bara det inte är Orientexpressen för 40.000SEK:p

För hög komfort med nattåg skulle jag titta österut: Helsingfors-Moskva går på finsk/rysk spårvidd som är bredare än vår västeuropeiska och därmed ger lugnare gång. Platt terräng och långt mellan stoppen talar också för Finland/Ryssland/Ukraina. Har du tid att prova transsibiriska kan jag helhjärtat rekommendera den. Lärde känna en som åkte 1:a klass när jag åkte (2:a klass) i min ungdom och duschen i hans kupé kändes helt ok efter 5 dygn utan ;) Sovkomforten helt toppen även i 2:a kl dock.


Jag antar följande routing.

London-Moskva: ca 4-5 dagar
Moskva-Beijing: ca 7-8 dagar
Beijing-Nanning: ca 2 dagar
Nanning-Hanoi: ca 1 dag
Hanoi-Ho Chi Minh City: ca 2 dagar

// ingen tågförbindelse mellan Ho Chi Minh City - Bangkok idag. //

Bangkok-Butterworth: ca 1-2 dagar
Butterworth-Kuala Lumpur: ca 1 dag
Kuala Lumpur-Singapore: ca 1 dag

Vi behövde inte byta i Nanning...fast detta var 1997.
Däremot tröttnade vi på tåg efter Helsingfors-Moskva-Beijing-Hanoi och åkte galen minibuss ner genom Vietnam och sedan på lastbilsflak tvärs genom Laos följt av diverse bussar och tåg genom Thailand och Malaysia. Those were the days :)

Men det var inte då kvinnan från London åkte..? För vi hade en sådan som granne Moskva-Beijing som var på väg söderut...fast så liten kan väl världen inte vara? C.S.? hehe
 

Palazzi

Medlem
Grymt!
Vad kostar kalaset?

Edit: Jag har åkt AVE mellan Barcelona och Madrid, dock inte första klass... det var tillräckligt dyrt med 2:a klass ...

Jag har faktiskt inte exakt koll på den totala kostnaden, men det kommer inte bli så dyrt som man kan tro:) Det gäller att utnyttja erbjudanden på specifika rutter :)

Det är franska TGV & nattåget kommer som drar upp totalkostnaden lite.... Jag ska försöka få med en ytterligare person på nattåget, så slipper jag boka ett dubbelrum själv.
 

Palazzi

Medlem
Tåg är helt klart underskattat! En kompis åkte från London till Singapore med tåg (och lite buss), tror det tog drygt tre veckor. .det kan inte ha varit särskilt billigt heller. Men då fick hon ju en upplevelse för livet kan man anta :)

Det hade varit roligt, men jag har nog inte tid med en avstickare på tre veckor:D

Arbetsgivare: Palazzi, du har ett jobb i Singapore nästa vecka!
Palazzi: Nästa vecka!!?? Det tar ju tre veckor till Singapore!;)
 

Palazzi

Medlem
Spännande initiativ! Kan man få in allt detta under en InterRail Första klass bokning? Har aldrig provat Interrail själv men hört det ofta tillkommer massa extra avgifter längs vägen när man t.ex. platsbokar på TGV (vilket man måste?), men det lär väl ändå vara billigare än att köpa lösa biljetter (förutsatt det går / bolagen är anslutna).

Man kan nog få in allt utom privatkupén på en sådan biljett. Nattåget är även rabatterat med Interrailbiljett :)


Problemet med Interrail är att jag då måste få in alla tågen under en period av en månad, men det vet jag inte om jag hinner:(
 

NyfikenGrau

Medlem
Det är väl tyvärr så att de allra häftigaste tågen inte brukar ingå på några tågpass, oavsett klass. Eurostar, ICE Sprinter etc.

Med begränsat med tid och för att få en riktigt intressant resa skulle jag fundera på Helsingfors-Moskva tor, nattåg ena vägen (när jag åkte fick man te och kex till frukost i kupén i första klass) och andra vägen snabbtågen Allegro Helsingfors-St Petersburg och Sapsan SP-Moskva. Skulle gissa på lite högre komfort än i väst tack vare det jag nämnde tidigare.

Ryssland
 

Jacob

Medlem
Kanoninitiativ!

Jag har åkt väldigt mycket tåg i Europa i min barndom och ungdom (tåggalen far som stack iväg så fort tillfälle gavs och dessutom gärna åkte första klass, har spenderat månader på tåg, blev nog flyggalning i ren protest :p). De flesta järnvägsbolag erbjuder inte några större skillnader mellan klasserna annat än en större stol, men några undantag finns det helt klart.

Jag testade Eurostar London-Paris i första klass redan år 1996 när linjen var i stort sätt ny och då var det en helt fantastisk upplevelse med suverän service, riktigt porslin, tre val av huvudrätt osv. Nästan i nivå med riktig första klass på flygen. Prövade igen tror det var 2004 eller 2005 och då var det OK men lite mer ordinärt ombord, som business class kanske. Å andra hade loungerna tillkommit på respektive station. I de senaste reserapporterna jag läst såg det ganska magert ut med serveringen, men jag kan ha fel. Ser fram emot en uppdaterad rapport.

Annars saknar jag Thalys på listan som kör Paris-Bryssel-Amsterdam som har ordentlig första klass med servering och lounger.
Paris to Brussels or Amsterdam from €35:* THALYS high-speed trains

Även Virgin Trains i Storbritannien (kör bl.a. London-Manchester) kan nog vara intressant att pröva.
First Class travel - free Wi-Fi, great meals and more | Virgin Trains
 

Palazzi

Medlem
Kanoninitiativ!

Jag har åkt väldigt mycket tåg i Europa i min barndom och ungdom (tåggalen far som stack iväg så fort tillfälle gavs och dessutom gärna åkte första klass, har spenderat månader på tåg, blev nog flyggalning i ren protest :p). De flesta järnvägsbolag erbjuder inte några större skillnader mellan klasserna annat än en större stol, men några undantag finns det helt klart.

Jag testade Eurostar London-Paris i första klass redan år 1996 när linjen var i stort sätt ny och då var det en helt fantastisk upplevelse med suverän service, riktigt porslin, tre val av huvudrätt osv. Nästan i nivå med riktig första klass på flygen. Prövade igen tror det var 2004 eller 2005 och då var det OK men lite mer ordinärt ombord, som business class kanske. Å andra hade loungerna tillkommit på respektive station. I de senaste reserapporterna jag läst såg det ganska magert ut med serveringen, men jag kan ha fel. Ser fram emot en uppdaterad rapport.

Annars saknar jag Thalys på listan som kör Paris-Bryssel-Amsterdam som har ordentlig första klass med servering och lounger.
Paris to Brussels or Amsterdam from €35:* THALYS high-speed trains

Även Virgin Trains i Storbritannien (kör bl.a. London-Manchester) kan nog vara intressant att pröva.
First Class travel - free Wi-Fi, great meals and more | Virgin Trains

Tack för tipsen Jacob!

Inga problem att få med Virgin trains iaf. Har lovat att hälsa på en tjejkompis från Manchester i Mars 2013... Jag tar alltså flyg från London hem istället, så får jag med Virgin.

Thalys borde inte vara något problem heller... Jag förlänger turen Milano-Paris upp till Amsterdam :)
 

Palazzi

Medlem
Det är väl tyvärr så att de allra häftigaste tågen inte brukar ingå på några tågpass, oavsett klass. Eurostar, ICE Sprinter etc.

Med begränsat med tid och för att få en riktigt intressant resa skulle jag fundera på Helsingfors-Moskva tor, nattåg ena vägen (när jag åkte fick man te och kex till frukost i kupén i första klass) och andra vägen snabbtågen Allegro Helsingfors-St Petersburg och Sapsan SP-Moskva. Skulle gissa på lite högre komfort än i väst tack vare det jag nämnde tidigare.

Ryssland

Tack för tipsen!

Jag tittade länge på Ryssland och de lyxiga sovkupéerna, men sedan läste jag att det skett tre terrorattentat mot vagnarna , sedan 2007! :( Ett annat problem med att testa de ryska järnvägarna är att jag måste kvittera ut visum.... Utöver det så reser jag nästan aldrig i Ryssland, och då måste jag åka dit bara för tågtestet:p

Om ni gillar lyx så läste jag även att de ryska järnvägarna öppnade en gammal känd linje mellan Moskva-Nice förra året... Europas längsta med 53h.. Privat sovkupé med eget badrum kostar 11.000SEK..
 
Toppen