Senaste nytt

Tappat suget för att flyga i tjänsten

Jag har tappat lusten helt på longhaul i ekonomi. De första 2-3 åren var det OK med 15-20 longhaul per år men nu är det ångest. Har lyckats dra ned till 10 per år och de senaste 12 mån lyckats boka minst premium/business på de tio resorna, men snart kommer väl första trippen där det inte finns sådana biljetter inom företagets prisramar och då vet jag inte vad jag ska ta mig till, omförhandla reseavtalet med arbetsgivaren kanske. Något som också drar ned lusten är att återvända till en destination man besökt mer än 2/3 gånger.

Jag har rest mkt i 20-års tid och kan inte sluta. Jag har försökt, men får inte tillräckligt med stimulans på hemmaplan och mår inte bra. Att resa ofta (inte pendla) till olika delar av världen är för mig som att suga ut det bästa av livet. Upplevelser i kvadrat. Jag längtar aldrig hem - bara efter familjen.
Är det då resor (framförallt) i tjänsten du har rest under de 20 åren?

Jag reser inte så mycket som de flesta här men det blir väl nästan en resa till USA i månaden och lite intra eu numera + privata resor 2-3 longhaul per år. Jag är inte trött på det ännu men det jag försöker med är att få till något glädjeämne på resan, det kan vara att se något nytt på destination eller bara slinka in på en biograf och se en film eller två...

Jag reser inte så mycket som de flesta här men det blir väl nästan en resa till USA i månaden och lite intra eu numera + privata resor 2-3 longhaul per år. Jag är inte trött på det ännu men det jag försöker med är att få till något glädjeämne på resan, det kan vara att se något nytt på destination eller bara slinka in på en biograf och se en film eller två...
Jag tror du tillhör den mer resande delen här om du trots allt gör 14 longhaul per år plus lite annat... Det är trots allt en hel del som hänger här som gillar att resa men för den skull inte bor ombord ;-)

Allmänt så tror jag att man måste tänka på att det är ganska stor skillnad på att göra resor långa resor eller mängder med små hopp. Det sliter på helt olika sätt och därmed kan man inte jämföra antal ben man gjort eller antal miles.

Jag tror du tillhör den mer resande delen här om du trots allt gör 14 longhaul per år plus lite annat... Det är trots allt en hel del som hänger här som gillar att resa men för den skull inte bor ombord ;-)

Allmänt så tror jag att man måste tänka på att det är ganska stor skillnad på att göra resor långa resor eller mängder med små hopp. Det sliter på helt olika sätt och därmed kan man inte jämföra antal ben man gjort eller antal miles.
Det är nog sant att kuska runt inom norden sliter på annat sätt.

Inte första eller sista tråden inom det här ämnet, men jag flikar som vanligt in min stora respekt för alla er som reser mycket i jobbet. Finge jag bestämma skulle ni få åka C och F varje dag ;) Min egen toleransnivå..tja, EN longhaulresa i månaden vore ju för mycket kan jag säga...
Jag är galet resintresserad, men det finns inga HON-kort i världen som skulle trösta mig om jag var tvungen att resa sådana oerhörda mängder i tjänsten.

Det kan nog mer vara arbetsuppgifterna jag kan bli lite avundsjuk på i så fall, att jobb kan vara så roligt att man gladeligen sätter sig på en 13-timmarsflygning bara för att gå på ett projektmöte med kunden, kan tänka mig att man är taggad då :)

Ok. Med den reseglädje som utstrålades i inlägget tolkade jag det nästan som om det var självvalda privatresor. :)

Inte första eller sista tråden inom det här ämnet, men jag flikar som vanligt in min stora respekt för alla er som reser mycket i jobbet. Finge jag bestämma skulle ni få åka C och F varje dag ;) Min egen toleransnivå..tja, EN longhaulresa i månaden vore ju för mycket kan jag säga...
Jag är galet resintresserad, men det finns inga HON-kort i världen som skulle trösta mig om jag var tvungen att resa sådana oerhörda mängder i tjänsten.

Det kan nog mer vara arbetsuppgifterna jag kan bli lite avundsjuk på i så fall, att jobb kan vara så roligt att man gladeligen sätter sig på en 13-timmarsflygning bara för att gå på ett projektmöte med kunden, kan tänka mig att man är taggad då :)
Plus 1 på den. 2-3 short haul eller 1 long haul i månaden tror jag skulle vara ok för mig, säger jag utan någon som helst erfarenhet eller grund.

Det är en sak att resa för att man själv vill och en helt annan då man ständigt tvingas resa på andras villkor. Det senare är sällan roligt och liknar mycket vad vi som reser i tjänsten får stå ut med. Jag kan visserligen styra en hel del över mitt resande numera, vilket gör det drägligt, men tidigare när jag reste som mest var det inte alls roligt.

Som jag ser det finns det två typer av människor - de som tror att det är skoj att resa mycket i tjänsten och de som vet att det inte är så. Själv tillhör jag sedan ett antal år den senare kategorin, vilket jag tror gäller många här.

Toppen