Senaste nytt

Tappat suget för att flyga i tjänsten

Det är en sak att resa för att man själv vill och en helt annan då man ständigt tvingas resa på andras villkor. Det senare är sällan roligt och liknar mycket vad vi som reser i tjänsten får stå ut med. Jag kan visserligen styra en hel del över mitt resande numera, vilket gör det drägligt, men tidigare när jag reste som mest var det inte alls roligt.

Som jag ser det finns det två typer av människor - de som tror att det är skoj att resa mycket i tjänsten och de som vet att det inte är så. Själv tillhör jag sedan ett antal år den senare kategorin, vilket jag tror gäller många här.
Finns ju bevisligen den tredje kategorin också, de som reser mycket i tjänsten och gillar det!

Jag kan tänka mig att jobbresor är kul om man
--är singel (skulle vara viktigast för mig)
--är egenföretagare (också viktigt, bestämma själv)
--säljer tjänster/produkter som nästan inte kan gå sönder/bli fel hos kunden så man måste åka dit för att lappa och laga

Det fåtal jobbresor jag har gjort har varit kundbesök och mässbesök över dagen eller med högst 1-2 övernattningar - det är roligt när man åker iväg på det, men ännu roligare när det är dags att åka hem :) framför allt när man sitter i "hemreseloungen" och tar ett par öl och lyssnar på stackarna som ska fortsätta samma karusell imorgon, i övermorgon och många dagar till. Då är jag glad att jag är på väg hem till sängen, flickvännen och oambitiös sovmorgon!

Reste i tjänsten inom Sverige ca 30 resor per år i ekonomi när jag var yngre, rätt värdelöst. Nu bara 4-5 resor per år inom Sverige i arbetet och då bara billigaste SAS ekonomi. Kan inte hitta något mervärde värt merkostnaden i annan klass inom Sverige anser jag då jag själv betalar dessa biljetter i mitt eget företag. Tycker Plus och gratis renklämma för femhundra spänn bara känns löjligt. Stackars ägare till bolagen som skickar personal i plus brukar jag tänka faktiskt. Tidigare alla resor även privat i ekonomi innan jag hittade till BC. Nuförtiden blir det några nöjesresor varje år i business och någon poängresa i första klass. Tycker det var roligt i början med status och business men har lessnat något på det. Är nog mest resmålet jag ser fram emot och då är det såklart bra att slippa trängas om flighten är lång. Med några få undantag är jag även nuförtiden mindre upphetsad på lounger med taskigt utbud. Allvarligt talat, varmkorv gratis i SAS-loungen kan jag vara utan. Sätter mig nog hellre på någon restaurang och äter bättre istället. Är nog bara för gratisspriten jag besöker en medioker lounge egentligen. Med mina drinkvolymer blir det lätt annars dyrt.. Tack för ordet.

image.png
Exempel flight tur och retur Malmö-Stockholm på måndag. Inte gratis direkt...
Första flighten ut och tillbaka på Sturup strax före kl 19 så man hinner säga god natt till barnen innan de somnar...

Visa bifogad bild 55390 Exempel flight tur och retur Malmö-Stockholm på måndag. Inte gratis direkt...
Första flighten ut och tillbaka på Sturup strax före kl 19 så man hinner säga god natt till barnen innan de somnar...

Ja att resa i tjänsten tidigt och komma hem sent tycker inte jag heller alls är kul. Dessutom kan man tydligt se att renklämman kostar ca 700 kr mer i Plus än Go i detta exempel. Tycker det är dyrt för klämman och att sitta framför en plastskylt i samma stol. Detta oavsett att man tjänar mer
Poäng.

Mitt tjänsteresande började iom nytt jobb 1992 och höll på till 2006, ca 1 tripp per månad i snitt. Mest inom Europa men också en hel del USA och några Asien-rundor för IKEA. Idag har jag dåligt samvete för det eftersom våra 2 söner var små då. Dövade det lite med presenter och godis från taxfreen, men inser idag att det inte var värt priset. Oftast var jag borta 4-5 dagar och det är ganska mycket när barnen är små.

2006 bytte jag till ett IKEA-bolag i Holland och närmast veckopendlade mellan Köpenhamn och Amsterdam i 6 år. Vissa månader var jag nere varje vecka, andra varannan eller var tredje. En jäkla massa rundturer med KLM blev det iaf. Nu var grabbarna äldre så jag slapp i alla fall dåligt samvete för det.

Det jag ville komma till är att jag trots detta tycker det är kul att flyga privat. Jag och hustrun har minst 2 long-haul per år och några europa-tripper. Samma känsla i kroppen när jag närmar mig checkin, security och lounge. Skruvat eller hur?

Nu i höst kommer jag att veckopendla till Stockholm mån-tor under i stort sett alla veckor (utom våra semesterresor till Alicante och Miami), och inte ens det känns jobbigt. Ännu konstigare, eller hur?

Over and out

Ja att resa i tjänsten tidigt och komma hem sent tycker inte jag heller alls är kul. Dessutom kan man tydligt se att renklämman kostar ca 700 kr mer i Plus än Go i detta exempel. Tycker det är dyrt för klämman och att sitta framför en plastskylt i samma stol. Detta oavsett att man tjänar mer
Poäng.
Illustrationen visar på att det finns inget annat att välja på....................... detta va billigast möjliga

Mitt resmönster är kortare europeiska turer, blir oftast bara en longhaul per år. Och min personliga gräns för när det börjar kännas mer slitigt än kul är väl nånstans mellan en och två resor per månad. Nu blir det ofta tre-fyra eller kanske fler resor (men då brukar det landa i multi-hopp än enskilda resor) per månad under de mötesintensiva månaderna. Och när det då blir semester så vill jag absolut inte åka till en flygplats eller sätta mig i ett flygplan.

Nu blev det en rätt lång semester utan resor, ca två hela månader, och då började jag faktiskt känna lite sug av att åka ut och resa lite. Och sedan började resesäsongen, så nu är det vardag igen.

Toppen