Senaste nytt

Tankar kring alliansbytet

Hej,

Jag behöver er hjälp. Är inte så insatt i bytet av allians nu 1/9. Jag har idag 63.000 ebp efter att ha använt lite till en resa i sommar. Vi har idag inga kort kopplade till Eurobonus, men funderar på om det är värt att göra det. Ser mest negativt kring bytet men undrar om jag ska använda upp våra poäng på en resa i SAS plus inom Europa. Njuta av lounge och sen börja om från början. Eller borde vi spara poängen och skaffa nya kort och satsa på att komma upp i mer poäng på nytt? Är orolig för att det ska ta lång tid och att det inte kommer att vara lika förmånligt. Hur hade ni gjort? Sparat och väntat in nya reglerna eller bokat en resa och börjat om? Luddigt men är så förvirrad.

Läs på sidorna på sas.se där står det mesta.

Låter hål i huvudet att bränna poäng nu för att börja om i september. Vad skulle det tjäna till? Kan inte komma på en enda anledning till varför det är bra att börja om på noll.

Det ändå som ändras initialt är att sas byter allians, du får poäng och förmåner från skyteam bolag istället för star alliance bolag. Inget ändras initialt i sas och Eurobonus.

Vad är det som kommer bli så mycket sämre framöver?

Om din huvudsakliga tanke är att använda poängen på att flyga SAS så kommer i praktiken inget ändras. Det är bara partnerflyg som ändras. Om något så ändras SAS till det positiva, med diskussionerna om att man kanske får kontraktslounge i Europa - men det återstår att se.

Om du ska börja om bör du också ha en plan för var du ska börka om. Lufthansa? BA? Att börja om på noll med Eurobonus igen verkar helt meningslöst - är det fortsatt Eurobonus som är planen, så finns ingen som helst anledning att göra något.

Hej,

Jag behöver er hjälp. Är inte så insatt i bytet av allians nu 1/9. Jag har idag 63.000 ebp efter att ha använt lite till en resa i sommar. Vi har idag inga kort kopplade till Eurobonus, men funderar på om det är värt att göra det.
Någon särskilt anledning till att du sagt upp dina SAS-brandade kort? Du har ju i trådar från förra året nämnt innehav både Amex Premium och Eurobonus Mastercard.

Det har väl inte hänt något särskilt med hur de korten funkar på ett år (möjligen har avgiften gått upp något), så du borde väl själv redan veta på ett ungefär om du tycker det är värt avgiften och besväret med dessa kort? (Den senaste stora förändringen av något SAS-brandat kort var i början av 2023 när EBMCP gick över till spenderingsbaserad intagning av statuspoäng.)

Det mesta står redan i diverse trådar och använd gärna dessa så alla andra kan lära sig som önskar från samma tråd. Enklare så.

Vad hände med USA-resorna, blir det inga?

Läs på sidorna på sas.se där står det mesta.

Låter hål i huvudet att bränna poäng nu för att börja om i september. Vad skulle det tjäna till? Kan inte komma på en enda anledning till varför det är bra att börja om på noll.

Det ändå som ändras initialt är att sas byter allians, du får poäng och förmåner från skyteam bolag istället för star alliance bolag. Inget ändras initialt i sas och Eurobonus.

Vad är det som kommer bli så mycket sämre framöver?

Utbud på en del destinationer

Utbud på en del destinationer
Samtidigt blir utbudet bättre på andra destinationer. Det är ju mer eller mindre ett nollsummespel om man tittar på antal destinationer.

Men är det värt att börja på noll i ett annat program där det är extremt mycket svårare att få poäng, än att hänga kvar i eurobonus? Enligt mig är svaret nej, om man inte flyger väldigt mycket Business/First.

Samtidigt blir utbudet bättre på andra destinationer. Det är ju mer eller mindre ett nollsummespel om man tittar på antal destinationer.

Men är det värt att börja på noll i ett annat program där det är extremt mycket svårare att få poäng, än att hänga kvar i eurobonus? Enligt mig är svaret nej, om man inte flyger väldigt mycket Business/First.

Förstod inte det med att man skulle avsluta hela EB-kontot och gå in på annat FF och starta från scratch.
Fick känslan att man avslutat Amex och MC.

Att börja om från början räknar jag är att resa upp EB poängen och sedan börja harva om med samlandet.

Det som blir störst ändring är utbud på Asien med alliansbytet, men gillar man att resa västerut så blir det kanske bättre. Det har dock inget med trådens ursprung att göra, utan är enbart en sidokommentar ur min synpunkt över vad som blir sämre.

Oavsett…Har man inga longhaul planer så ser jag inget problem med att resa upp poängen på kontot.
Har man inte Diamond så är det ju dessutom risk att poängen förfaller.

Förstod inte det med att man skulle avsluta hela EB-kontot och gå in på annat FF och starta från scratch.
Fick känslan att man avslutat Amex och MC.

Att börja om från början räknar jag är att resa upp EB poängen och sedan börja harva om med samlandet.

Det som blir störst ändring är utbud på Asien med alliansbytet, men gillar man att resa västerut så blir det kanske bättre. Det har dock inget med trådens ursprung att göra, utan är enbart en sidokommentar ur min synpunkt över vad som blir sämre.

Oavsett…Har man inga longhaul planer så ser jag inget problem med att resa upp poängen på kontot.
Har man inte Diamond så är det ju dessutom risk att poängen förfaller.
Om det är risk för att poängen förfaller och man har 60k poäng så drar man inte in mer än 15k poäng per år ungefär och då är det nog ingen idé att titta på longhaul över huvud taget.

Men om man nu ska fortsätta med Eurobonus så ser jag absolut noll anledningar till att bränna hela kontot nu i augusti och starta på noll från september. Finns absolut inget att vinna på det om det är så att man planerar att åka lite längre framöver och inte bara inom Europa. Och som du säger, åka inom Europa så är det lite same same oavsett allians, byte i Holland/Frankrike eller byte i Schweiz/Tyskland om man åker med alliansen.

Många verkar ha en uppfattning om att hela världen vänder upp och ner när det blir alliansbyte och att allt kommer vara helt nytt och inget kommer vara samma. Jag skulle snarare säga att det är typ 10% förändring totalt och man tappar en del österut men vinner en del västerut istället.

Toppen