Senaste nytt

Tankar kring alliansbytet

Om det är risk för att poängen förfaller och man har 60k poäng så drar man inte in mer än 15k poäng per år ungefär och då är det nog ingen idé att titta på longhaul över huvud taget.

Men om man nu ska fortsätta med Eurobonus så ser jag absolut noll anledningar till att bränna hela kontot nu i augusti och starta på noll från september. Finns absolut inget att vinna på det om det är så att man planerar att åka lite längre framöver och inte bara inom Europa. Och som du säger, åka inom Europa så är det lite same same oavsett allians, byte i Holland/Frankrike eller byte i Schweiz/Tyskland om man åker med alliansen.

Många verkar ha en uppfattning om att hela världen vänder upp och ner när det blir alliansbyte och att allt kommer vara helt nytt och inget kommer vara samma. Jag skulle snarare säga att det är typ 10% förändring totalt och man tappar en del österut men vinner en del västerut istället.

Med tanke på de poängen som verkar komma in på kontot (utan att ha någon historik) så tar det nog en stund innan man kommer upp i longhaul poäng och dessutom ingen voucher.
Med det i tanke så är det nog ingen Diamond status och poängen bör nog användas så frekvent som möjligt.

Det händer ju däremot inte så väldigt mycket efter 1/9 med den summan med poäng.
Asien blir ju en del dyrare, men då gäller det att man har 330k poäng idag om man ska åka 2 pers.

Så att bränna poängen i onödan är väl kanske dumt, men poäng är som regel inte något att spara på.

Många verkar ha en uppfattning om att hela världen vänder upp och ner när det blir alliansbyte och att allt kommer vara helt nytt och inget kommer vara samma. Jag skulle snarare säga att det är typ 10% förändring totalt och man tappar en del österut men vinner en del västerut istället.

Otroligt många, nästan alla bland min ”oinsatta” bekantskapskrets. TS inlägg speglar de ganska bisarra tankegångarna bland många - kan väl inte vara så svårt att förstå mejlen SAS skickat ut ang förändringar?

Som jag ser det verkar det bli sämre till Asien. Vi tappar bolag som Thai, LH, LX,OS samt TK som haft en relativt stabil tillgång på bonuspalser. Vad som kommer med skyteam är lite oklart men verkar som sämre tillgång. Desutom har SAS/Skyteam relativt lite trafik från Göteborg jämfört med LH, OS, TK. Mot USA blir det säkert bättre men all vill ju inte dit!!!

Som jag ser det verkar det bli sämre till Asien. Vi tappar bolag som Thai, LH, LX,OS samt TK som haft en relativt stabil tillgång på bonuspalser. Vad som kommer med skyteam är lite oklart men verkar som sämre tillgång. Desutom har SAS/Skyteam relativt lite trafik från Göteborg jämfört med LH, OS, TK. Mot USA blir det säkert bättre men all vill ju inte dit!!!
Bangkok är dit alla vill.

Asien blir ju en del dyrare, men då gäller det att man har 330k poäng idag om man ska åka 2 pers.
Så enkelt är det inte, vissa delar av Sydostasien blir markant billigare då de tar bort den dyraste Maritime zonen. En del andra ställen i Asien går dock upp i pris.

Toppen