Om det är risk för att poängen förfaller och man har 60k poäng så drar man inte in mer än 15k poäng per år ungefär och då är det nog ingen idé att titta på longhaul över huvud taget.
Men om man nu ska fortsätta med Eurobonus så ser jag absolut noll anledningar till att bränna hela kontot nu i augusti och starta på noll från september. Finns absolut inget att vinna på det om det är så att man planerar att åka lite längre framöver och inte bara inom Europa. Och som du säger, åka inom Europa så är det lite same same oavsett allians, byte i Holland/Frankrike eller byte i Schweiz/Tyskland om man åker med alliansen.
Många verkar ha en uppfattning om att hela världen vänder upp och ner när det blir alliansbyte och att allt kommer vara helt nytt och inget kommer vara samma. Jag skulle snarare säga att det är typ 10% förändring totalt och man tappar en del österut men vinner en del västerut istället.
Med tanke på de poängen som verkar komma in på kontot (utan att ha någon historik) så tar det nog en stund innan man kommer upp i longhaul poäng och dessutom ingen voucher.
Med det i tanke så är det nog ingen Diamond status och poängen bör nog användas så frekvent som möjligt.
Det händer ju däremot inte så väldigt mycket efter 1/9 med den summan med poäng.
Asien blir ju en del dyrare, men då gäller det att man har 330k poäng idag om man ska åka 2 pers.
Så att bränna poängen i onödan är väl kanske dumt, men poäng är som regel inte något att spara på.