Senaste nytt

Tankar från en Langkawi resa

MartinH

Medlem
Kanske att det var extremt när vi var där, sikten var max en decimeter.
Jag tror att de flesta vet om det, men för att vara tydlig, upplevd vattenkvalitet, sikt etc har ju mycket med vädret att göra. Är det blåsigt/molnigt så försvinner "paradiskänslan" ganska snabbt. Jag är på Penang, en båtfärd från Langkawi, och här var det inget fint väder över jul t.ex. Det var ju tom varningar för rekordoväder i södra Thailand/ norra Malaysia för några dagar sen.
Vilka ställen i Asien har nice vatten och strand?
Se ovan angående väder.
Long Beach, Phu Quoc tycker jag har vart perfekt de 5 ggr jag vart där de sista 7 åren. Beachen uppe vid Radisson/Vin Pearl om möjligt ännu finare.
Jag tycker de flesta av stränderna på Phuket är bra. Visst, Patong Beach är inte "romantisk", den är så stor o befolkad, men vid bra väder är den fin. Men de flesta andra stränderna är ännu lite finare.
Koh Samet, Koh Chang.
 
Vilka ställen i Asien har nice vatten och strand?

Det finns nog en motsättning där. Det är inte så gott om riktigt fina stränder. Gott om sand i ljus färg så att man slipper bränna fötterna. Lagom långgrunt så man inte måste välja mellan 30 cm och 4 m djupt. Inga strömmar som gör det farligt att simma. Vågor som inte är stora nog att släpa med stenar, Inga dödliga maneter.

De som uppfyller alla kraven är högt exploaterade, vilket leder till sämre vatten och mycket skräp i vattnet.
 
Det finns nog en motsättning där. Det är inte så gott om riktigt fina stränder. Gott om sand i ljus färg så att man slipper bränna fötterna. Lagom långgrunt så man inte måste välja mellan 30 cm och 4 m djupt. Inga strömmar som gör det farligt att simma. Vågor som inte är stora nog att släpa med stenar, Inga dödliga maneter.

De som uppfyller alla kraven är högt exploaterade, vilket leder till sämre vatten och mycket skräp i vattnet.
Jo sant, där hotellen är som dyrast... Tacka vet jag ett dopp i Vättern om sommaren
 

Brandten

Medlem
Vi valde bort just Langkawi pga vattnet som vi lyckades hitta upp något forum. Valde istället Penang som var bra men inte bättre än Koh Samui eller Beyond Resort Muang som vi var några år innan.
 
Toppen