Senaste nytt

Tankar från en Langkawi resa

Tänkte försöka mig på en rapport från vår julresa till Langkawi, när det är färskt i minnet. Denna görs från sängen vid flygplatshotellet Sama Sama i Kualu Lumpur, där natten ska spenderas för att i morgon ta oss tillbaka till Svedala med hjälp av Turkish. Tyvärr bara text då uppladdning med bilder inte funkar. Så ni får läsa vidare om ni orkar.

Bakgrund
Familjen, man och fru samt två äldre tonårsbarn, brukar åka iväg på semester över julen vartannat år för att slippa julstressen och regnblandat snö för att istället njuta av värme. Med hjälp av amex 2-1 har vi kommit iväg till Thailand, Miami, Aruba/Curaco, Vietnam och Mexiko på businessflyg som jag bara kunde drömma om som barn. Så när vi kom in i januari 23 så försökte vi hitta ett lämpligt resmål för julen 23. Bara att konstatera att man blivit bortskämd efter tidigare års succér, det är inte lätt att hitta ett nytt perfekt resmål som överträffar föregående resmål. Är man dessutom 4 personer som vill åka över julen så är det inte läge att vara kräsen. Jag hittade först 4 platser till Tokyo, tänkte på skidåkning. Familjen ville annorlunda, de ville ha värme, vilket inte är så lätt att hitta på rimligt avstånd från Tokyo. Så vinter i Japan ändrades till sommar i Malaysia, med Langkawi som slutligt mål.

Jag minns Langkawi som ett populärt resmål för backpackare för sisådär 30 år sedan. När jag sedan surfade på det så lovade det gott, kritvita stränder med fint vatten och en temperatur på ca 30 grader med lite korta regnskurar. Taget tyckte familjen så jag tryckte på boka knappen i januari 23.

Flyg
Flyget dit gick Köpenhamn-Istanbul-Kuala Lumpor samt till Langkawi på separat biljett. Hem gick det Langkawi till Kuala Lumpor på separat biljett (där detta skrivs) samt Kuala Lumpor-Istanbul-Frankfurt-Köpenhamn på Amex 2-1.

Flygturen långt ifrån optimal, då det krävdes en övernattning i Istanbul. Jag hade dock förhoppningar om att kunna ändra flyg, då resan bokades ca 11 månader innan avfärd. Jag lyckades hitta en bättre hemresa samt en liknande ditresa när Singapore fönstret plötsligt öppnades i början av året men tyvärr vilade jag på hanen, så fönstret stängdes innan jag kom till skott. Som extra krydda så dubblerades priserna på inrikesflygen, så någon gång i slutet av september kunde jag inte vänta längre, utan inrikesflygen fick bokas samt att originalbokningen, med övernattning i Istanbul, fick behållas.

Om möjligt, så brukar vi försöka sova vid flygplatsen, men i detta fall skulle det kosta ca 5000 kr för övernattning i Istanbul, vilket var lite i saftigast laget. Istället valde vi ett hotell på booking,com, Operla Hotels Istanbul Airports, som hade knappa 9 poäng i betyg. Hotellet kostade knappt 1000 kr för ett fyrbäddsrum inklusive frukost + 45 euro för transfer till och från flygplatsen. Transfer tog knappt 15 minuter med bil, fixat via hotellet.

Man kan verkligen fundera på hur övriga hotells standard är vars betyg understiger 9 i Turkiet. Vårt hotell låg mitt ute i ingemansland, värmen på rummet gick inte att reglera (öppna ett fönster om nu vill ha kyla, annars dryga 25) samt en frukost innehållande ca 10 olika sorters ost, men inte så mycket mer än så. Men det funkade för övernattning men inte mer än så. Nåja, vi kom till flygplatsen och hade då ett antal timmar där innan avfärd.

Kuala Lumpor
Trots ett antal resor har jag aldrig upplevt en värme kombinerat med en sådan luftfuktighet, svetten forsade på kroppen. Inte läge att klaga när kollegorna hade runt 0 hemma. Vi hade ett drygt dygn här innan nästa flyg, jag bokade ett hotell, Aloft Sentral, som jag trodde låg mitt i smeten. Tji fick vi, låg på slutstationen av snabbtåget från flygplatsen, men ca 15-20 minuter med bil från Petronas twin. Jag förbokade en transfer via hoppa.com någon vecka innan avfärd, till och från flygplatsen, kostade ca 60 pund. Skulle vara en stor sjusitsig bil, men visade sig vara en vanlig personbil med antal år på nacken. Tog ca 40 minuter. Snabbtåget hade varit nästan dubbla priset men halva restiden. Från hotellet gick det ta en grab in till city för ca 30 kr. Grab är otroligt billigt, men lite opolitligt vid vissa tider och vissa platser. Vi var på en nattmarknad, då var det omöjligt att få tag i grab. Däremot inga problem att få tag i taxi (grab bilar) utan taxameter, men då kostade det 100 istället gör 30.

Till skillnad från andra asiatiska storstäder så tyckte jag KL var lite svårt, hittade inget centrum eller ”torg”. Kan även bero på jetlag och värme. Förmodligen kass förberedelse.

Langkawi
Äntligen dags för resans slutdestination. Här hade vi sju nätter, även detta gjordes på ett Aloft hotell, Pantai Tengah. Detta hotell ligger vid den mindre stranden av de två kända. Den lite större stranden där det även finns ett större utbud på mat och hotell, ligger på gångavstånd, ca 15 minuter att gå eller ca 15 kr med grab. Hotellet har en shuttle till stranden, dock ganska meningslös, då det tar 5 min att gå. Denna strand, liksom den större, har fin vit sand. Dock en stor VARNING, det är ingen som badar. Vattnet är grumligt som en svensk insjö, dessutom varnades det för jellyfish. Otroligt synd, när stranden är såpass fin. Vi kan konstatera att hemsidorna som pratar om kristallklart vatten och kritvita stränder inte är i närheten av verkligheten, i allafall inte när vi var där. Det gällde dessutom två andra ”fina” stränder, Tanjung Ruh och Tengorak beach, vars vatten var allt annat än klart. Så vill man bada i havet ska man nog fundera på ett annat resmål.

Om det inte går att bada så får man hitta på annat. Det finns gott om ställen som säljer utflykter, men när man skrapar lite på ytan så är det egentligen inte så många utflykter som finns. Vi valde kabinbana med skybridge, mangrovetur samt hyrde vattenskoter med 4 stopp. Utöver detta en tur till huvudstaden. Finns egentligen ingen anledning till att använda sig av arrangör, utöver vattenskoter, vi tog grab och löste entre på plats. Blir betydligt billigare. Ska man till kabinbanan, se till att vara där på morgonen när de öppnar, annars långa köer. Mangrovetur görs med fördel efter lunch, då alla arrangörer åker på morgonen. Utöver detta så finns faktiskt inte så mycket att göra, eller så har vi missat det.

Mat o dryck är billigt. En öl på hotellet kostade tex 10 pengar, vilket är knappt 25 kr. En läsk kanske hälften. Många ställen går det äta en fried rice eller liknande för ca 25 kr. På marknad för ca 10 kr. Enklare ställen säljer inte öl eller alkohol. Någon eller ett par gånger per vecka kommer kryssningsfartyg, då är det svårt att få tag i grab. Annars otroligt billigt med grab.

Slutligen, när ni flyger från Langkawi, så finns matställen med mera innan flightside. Precis vid entrén så skannas bagagen, gå igenom denna och fortsätt till checkin och lämna väskor. Se sedan till att äta mm innan ni passerar nästa skanning/kontroll. Går ni förbi där så är det bara en stor väntsal, finns bara någon kiosk + någon burger king variant (en person som tar beställning). Det finns en prioritypass lounge innan sista kontrollen. Denna är dock liten och tämligen spartansk, lägg hellre eventuella pengar på mat utanför.

Slutligen igen, tror bara det finns ett flygplatshotell i KUL där detta skrivs. Jag bokade två rum med tillgång till lounge ganska många månader före vår ankomst. Tror jag betalade under 1000 kr rummet. Det var det värt. En öl (carlsberg eller Tiger) kostar 40-60 pengar, dvs 100-150 kr här, kostade 10 pengar på Langkawi. En läsk kostar 32-50 pengar jämfört med 4-6 pengar på ön. Mellan 18-20 var det fri drycka och tillräckligt med mat för att äta sig mätt. Hotellet ligger på gångavstånd från ankomst, ca 5 minuters gång under tak.

Prolog
Langkawi blev inte riktigt vad vi tänkt oss. Vi gillar havet, vi vill inte åka jorden runt för att ligga vid en pool. Stor missräkning att inte kunna bada i havet. Kan konstatera att vi inte gjort bakgrundskontrollen tillräckligt noggrant denna gång. Fördelarna är att folket är extremt trevligt, maten är god (från hela asien), billigt samt varmt, även vid moln och korta skurar.

Prolog 2
Ytterligare ett tecken på dålig förberedelse var att vi missade att fylla i en obligatorisk ”visa-on-arrival” liknande grej på nätet. Denna gick att göra tre dagar innan ankomst. Pulsen hann höjas ett par snäpp när vi nekades incheckning på Kastrup pga av detta. Underlättades inte heller när vi fick fel länk för att fylla i. Men det löste dig till slut.

Mycket text, hör av er med eventuella frågor eller funderingar på ovan.
 

Tonton

Medlem
Prolog 2
Ytterligare ett tecken på dålig förberedelse var att vi missade att fylla i en obligatorisk ”visa-on-arrival” liknande grej på nätet. Denna gick att göra tre dagar innan ankomst. Pulsen hann höjas ett par snäpp när vi nekades incheckning på Kastrup pga av detta. Underlättades inte heller när vi fick fel länk för att fylla i. Men det löste dig till slut.
Började gälla 1 december, så inte konstigt att ni missade detta :) Tur det löste sig iaf!

Tack för en bra rapport! Har kikat lite på Langkawi tidigare, men blir lite mer tveksam nu.
 
Vi gillar havet, vi vill inte åka jorden runt för att ligga vid en pool. Stor missräkning att inte kunna bada i havet

Jag tror att det här är vanligt i asiatiska strandparadis, speciellt under regnperioden. En tanke är Australien söder om Brisbane. Vet inte hur långt söderut som box jellyfish är ett problem. Men jag tror att avlopp och sophantering fungerar bättre,
 

MartinH

Medlem
Jag har vart på Langkawi 5 ggr, 2014-2021. Alltid bott på Pantai Cenang, dec-mars, så mest högsäsong. Första gången tyckte jag stranden/vattnet var fantastiskt bra, men det har blivit lite sämre för varje år. Tycker att det är lite bättre vatten ju längre norrut man är, bäst uppe vid Pelangi Beach Resort. Sämre där det är mycket aktivitet/skotrar. Ska dit om några dagar igen.
Fick precis höra att det ska öppna Hilton och Curio på Langkawi "snart", det ser jag fram mot.
Alk är ganska dyrt i Malaysia, men Langkawi är taxfree, så mycket billigare där.
 
Tack för rapport. Haft planer på Langkawi men blir också tveksam efter detta. Men som tur är finns det andra ställe på klotet som funkar:)
Jag hade nog inte lagt en vecka på ön, kanske 3-4 dagar om man är i närheten, men inte som huvudresmål. Hade vattnet i havet varit bättre, så hade det varit en höjdare som vi absolut kunde tänka oss att återkomma till.

Pratade med några anställda på hotellet angående havet. De kunde också konstatera att vattnet var bättre för 10 år sedan, men visste inte varför det var sämre nu. Någon trodde att det berodde på mängden båtar och skotrar som kör fram och tillbaka. Någon sa att det aldrig varit bra och rekommenderade Thailand för bättre vatten. Kanske att det var extremt när vi var där, sikten var max en decimeter.
 
Flög ni business med turkish från IST så ingår ju loungen där man lätt kan övernatta och om ni har >9h transfer ingår ju dessutom hotell?
När vi bokade i januari gick det inte att boka utan övernattning på grund av för lite tid mellan flygen. I vanlig ordning ändrade Turkish flygtiderna ett antal gånger vilket gjorde att det faktiskt gick boka utan övernattning på turkish hemsida, även om tiden var tight. Vi valde att inte ändra, vi ville inte riskera att bagaget inte skulle komma med.

Hade jag varit ensam eller om vi varit två hade vi nog testat att få hotellet. Men nu när vi var fyra så var det inget alternativ utifall de skulle neka pga möjligheten att boka utan övernattning. Med facit i hand skulle vi givetvis prövat.

Att vara kvar i loungen i ca 20 timmar var inget alternativ heller, även om vi förmodligen haft det minst lika bra där som på hotellet.
 

JacobGBG

Medlem
Tack för utförlig rapport. Har länge haft Langkawi med på min karta som alternativ till de sedvanliga Thailändska semesterdestinationerna men aldrig kommit iväg. Det ger ju en tankeställare att vattnet inte var badvänligt. Har tidigare bott på fantastiska Pangkor Laut där det var lite samma vibbar på vattnet, dock inte lika illa som ni verkar ha haft det.

Känns som det är östsidan av Malaysia man bör hålla sig till om man ska hitta alternativ till redan nämnda Thai-ställen. Dubbelt tråkigt blir det att man som EB medlem är så hårt styrd mot just thailand i SEA då KUL räknas till Maritime zonen, samtidigt som de inte har riktigt lika utvecklad turistnäring.
 
Toppen