Senaste nytt

Tankar 1 år efter SAS övergång till Sky Team

...programmet blir lockande för nya medlemmar eftersom det är "så lätt att tjäna in till en award". I kommunikation av typen ".. du får poäng motsvarande en europa-resa.." trillar ordet 'motsvarande' lätt bort i mottagarens tolkning. "Jag tjänar in en gratis resa, det är ju värdefullt".
Man (SAS och dess partners) behöver ju knappt stå för den marknadsföringen själva längre, den drivs av alla som jagar värvningar över FB, TikTok mm. Inte många som upplyser om svårigheter med tillgänglighet när de jagar nästa värvningsoffer. ;)

Och det är kanske inte ens säkert att folk i allmänhet blir besvikna för att de inte kunde ta ut sina poäng till drömresan för två. Man kanske unnar sig ett par rått-chokladbollar då och då, gratis är ju gott"
Det vore intressant att se siffror på det, men jag misstänker att en majoritet av awards tas ut på semesterturer inom Europa (för de som sträcker ut!) eller inrikes. Och där är tillgången hyfsat ok. Och så länge man håller nere avgifterna (inget j-a "bränsletillägg") så blir ju även en economy till Italien "nästan gratis".

Det had de varit och är definitivt fortfarande. Men det är fortsatt en försämring som kommit.

Andra sidan av myntet är kanske att om sas hade varit lite mindre förmånligt på detta så kanske tillgången hade sätt bättre ut. Så är det ju hos många konkurrenter. Man kan inte både ha kvar kakan och äta den - sas har valt spåret med dålig tillgänglighet men billigt. Rätt eller fel kan man diskutera.
Ja, skulle SAS anamma att betala poäng per flight (istället för 8 flighter max) samt höja skatter och avgifter till 5-10k per resa så kommer vi se väldigt bra tillgänglighet på sas bonusresor.
Det är saker som andra bolag gör där det finns "bra" tillgänglighet. Det ökar ju inte antal partner awards, men dessa skulle inte heller bli huggsexa om på samma sätt.

Håller helt med om att äta kakan och ha den kvar, är så extremt fördelaktig inom eurobonus med Awards att man får andra konsekvenser som är mindre kul, tex tillgänglighet.

Intressant vinkel! Om man utgår från att det är ett medvetet val (jmfr Hanlon's razor) skulle fördelen vara att programmet blir lockande för nya medlemmar eftersom det är "så lätt att tjäna in till en award". I kommunikation av typen ".. du får poäng motsvarande en europa-resa.." trillar ordet 'motsvarande' lätt bort i mottagarens tolkning. "Jag tjänar in en gratis resa, det är ju värdefullt".

Att det är svårt att ta ut en award tar tid innan folk upptäcker. För gemene man är resan rätt lång: Gå med i programmet, kreditera flyg, börja få en känsla för hur mycket poäng man tjänar, fundera på vad de ska användas till, fortsätta kreditera osv osv. Först ett par år in i den kundresan börjar poängen "räcka till något" och man tittar på vad de ska användas till. Dvs SAS köper sig ett par års lojalitet. Och det är kanske inte ens säkert att folk i allmänhet blir besvikna för att de inte kunde ta ut sina poäng till drömresan för två. Man kanske unnar sig ett par rått-chokladbollar då och då, gratis är ju gott"

Jag funderar iaf på om det är ett väldigt aktivt och medvetet val. Det förutsätter att både tillgång på poäng och tillgång på flygaward ligger under samma chef. Man får ibland känslan av att chefen för lojalitet ser snygg ut av aktiviteter som skapar miljontals poäng, inte av aktiviteter som gör att medlemmarna tar ut flygawards en-masse.
Det är precis vad som börjar ske nu, folk inser att de har svårt nyttja sina poäng de jobbat ihop under 1-2 års tid och nu inte vill vara med i spelet längre.

Den typen av personer kommer att öka markant närmsta åren när de inser att familjen inte kan åka till Bangkok över jul/nyår med sina poäng utan i bästa fall kommer en väg inom Europa med poängen.

Att det nu krävs Elite för business longhaul voucher Kommer avskräcka de mest casual samlarna, även om många nöjer sig med ekonomi.

Jag tycker tyvärr att det är värdelöst - det enda jag bryr mig om är EB-bokningar. Jag tycker faktiskt det absolut värsta är throttle av sökningar. Som purist och snål jävel har jag satt lite stolthet i att hitta sy ihop mina egna resor tidigare, utan att använda Awardfares.

Ja, det finns tillgänglighet, men det finns ingen förutsägbarhet. Man behöver därför söka brett, men vill man göra det blir man i princip direkt limiterad. Räcker att göra en sökning från två-tre olika avgångsplatser tre-fyra olika datum och man behöver vänta en minut innan man kan söka igen. Igår blev jag limiterad i 3600 sekunder (dvs en timme) efter att ha sökt lite hemresor hem från Mexico till olika platser i Europa under en period av fem dagar, vilket typ är enda sättet att hitta tillgänglighet.

Jag förstår att man infört begränsningen för att komma åt de som ”utnyttjar API:t” i kommersiellt syfte, men i själva verket har det motsatt effekt - numera är det omöjligt att söka själv och jag tvingas betala för en extern tjänst som har resurser och kompetens att ”komma runt” limiterna.

Som jag ser det blev det flera positiva förändringar hos SAS själv sedan bytet, men alliansbytet i sig själv blev mest negativt för mig personligen...

Positivt

- Tillgång till flera lounger inom Europa (snart)
- Incheckad väska även med en Light-biljett (både hos SAS och AF/KLM)
- SAS flyger till flera nya destinationer (även om bara via CPH)
- Partnerskap med Scandic
- Lufthansa status match :p

Negativt

- Färre / mindre intressant bolag inom alliansen, speciellt inom Europa
- Byte på CDG/AMS passar mig personligen betydligt sämre jämfört med VIE/MUC/WAW (pga större omväg)
- AF/KLM är ofta dyrare jämfört med Lufthansa-gruppen inom Europa
- Ingen loungetillgång med inrikesflyg i USA
- Ingen partnerbolag i Japan
- AMEX Elite ger inte längre 20000 statuspoäng per år (eller bara med väldigt hög spend)

Du pratar om inrikestrafiken från Bromma i en tråd om SAS övergång till Skyteam.

Feeder flight kostar 150, 250 i Europa och 750 i världen. Klart det suger med en ökning på 600 sek. Men för att vara lite nyanserad, det är fortfarande extremt billigt boka longhaul business award även om man måste göra en ändring. Och ärligt talat, hur ofta behöver man ändra efter man bokat? Får man en tvingad ändring i bokningen får du ju ändra gratis.

Om detta är så hemskt kan man titta på andra bolag och allianser för att se vad det kostar där, och sen byta till det som är så mycket bättre. Berätta gärna vilket bonusprogram du hittar, för skulle också vara intresserad av något mer fördelaktigt än Eurobonus.

Det är många som är väldigt nöjda med att få åka till NY för sina poäng. Sen finns det alltid de som klagar på att de inte kan åka till LAX/TYO/MIA/BKK, men det har alltid varit svårt och inget kopplat till Skyteam.

Har själv resa bokad med sas i Business 2 personer nästa år till SFO. Var relativt öppet på flera dagar när jag bokade och biljetterna fanns kvar flera dagar.
Att hitta till Bangkok med star var betydligt enklare. Relativt lätt med Thai, annars hade vi ju EVA som hade avgångar från Ams, Ldn, Wien direkt till BKK.
Även med Austrian, Swiss, Turkish kunde man hitta.

Just my 5 cents.

SAS och EB var ju väldigt länge alldeles för enkelt att dra in poäng till och att plocka ut helt extrema resor på.

Vi är ju många som flugit jorden runt ett par varv pä samma bokning osv.

Vet inga andra bolag är man kunde vrida och vända så mycket på Awards för lite pengar förutom EB.

Jag anpassar alltid mina awards och resor efter vart jag hittar availability.
Är.man så pass insnöad så att Bangkok tex är enda alternativet, eller man prompt måste till ett visst ställe på ett datum så blir det svårt.

Själv ser jag gärna nya platser och även om jag nu mer drar in mest avios via Amex Platinum så ser jag fram mot nya EB resor i framtiden.
Tycker dessutom SAS egna nät har bra tillgänglighet och mkt platser long haul om jag vill spendera på dem =)

Toppen