Senaste nytt

Tackade nej till downgrade och fick ny biljett dagen efter, ersättning för förening - vad tror ni?

Smartin

Medlem
Jag hade en bonusresa med Lufthansa i first bokad från Frankfurt, 1h före boarding får jag information om att jag pga maskinbyte och att den nya 330-kärran saknade FC hade fått en downgrade till business, jag erbjöds 800 EUR i ersättning för detta men tackade nej och blev ombokad till dagen därpå. Vad tror ni om mina chanser att få 600EUR ersättning för förseningen på 24h ombokningen innebar?
 

Hachans

Medlem
Jag hade en bonusresa med Lufthansa i first bokad från Frankfurt, 1h före boarding får jag information om att jag pga maskinbyte och att den nya 330-kärran saknade FC hade fått en downgrade till business, jag erbjöds 800 EUR i ersättning för detta men tackade nej och blev ombokad till dagen därpå. Vad tror ni om mina chanser att få 600EUR ersättning för förseningen på 24h ombokningen innebar?
800 euro? Enligt statistiken på Flyertalk borde det vara minst 1000, antagligen 2000.

Har ett case hos tyska domstolen nu då jag inte ens blev erbjuden ersättning för downgrade eller ombokning (du kan betala för att boka om din resa sa de) och blir stonewalled av deras kundtjänst.

Uselt!

Hur som helst, vet inte om du får något för förseningen, du har ju frivilligt valt att stanna kvar. Men jag är inte hundra.
 

Smartin

Medlem
800 euro? Enligt statistiken på Flyertalk borde det vara minst 1000, antagligen 2000.

Har ett case hos tyska domstolen nu då jag inte ens blev erbjuden ersättning för downgrade eller ombokning (du kan betala för att boka om din resa sa de) och blir stonewalled av deras kundtjänst.

Uselt!

Hur som helst, vet inte om du får något för förseningen, du har ju frivilligt valt att stanna kvar. Men jag är inte hundra.
När du säger det så sade en av personalen något om 1000 EUR när jag var tillbaka vid FC terminalen för att invänta incheckning på hotellet, men jag erbjöds endast 800 EUR. Håller med om att det låter lågt, biljettpriset vi betalning i pengar är ca 55k och vad jag läst skall ersättning utgå med 30% av biljettpriset så rimligen bör det landa runt 1000-2000 EUR.

Intressant att följa hur det går för dig, skriv gärna när du fått domslutet!
Ja men jag bokade FC inte business, misstänker att argumentationen från deras sida kommer vara såsom du beskriver det.
 

Hachans

Medlem
När du säger det så sade en av personalen något om 1000 EUR när jag var tillbaka vid FC terminalen för att invänta incheckning på hotellet, men jag erbjöds endast 800 EUR. Håller med om att det låter lågt, biljettpriset vi betalning i pengar är ca 55k och vad jag läst skall ersättning utgå med 30% av biljettpriset så rimligen bör det landa runt 1000-2000 EUR.

Intressant att följa hur det går för dig, skriv gärna när du fått domslutet!
Ja men jag bokade FC inte business, misstänker att argumentationen från deras sida kommer vara såsom du beskriver det.

Ja, kompensationen folk fått har varit:

Award F (O?) -> C 1000 euro
A -> C 2000 euro
F -> C 4000 euro

Ja, jag håller forumet uppdaterat för det kan vara intressant. Men det är låååång handläggningstid. De jobbar fortfarande på fall från slutet av 2021 tydligen. De skickade ett diagram jag postade i någon annan tråd med hur deras ärendehandläggningsvolym ser ut.
 

palmen

Moderator
Du har själv tackat nej till satt komma fram i tid så du lär inte få ersättning för det då du faktiskt var erbjuden att resa med ordinarie avgång.
EU261/2004 har ingen skrivning som säger att man är garanterad att resa i den klass man bokat. Blir man nedgradera har man dock rätt till kompensation med 30% av kostnaden för flighten (inte hela biljetten).
 

JPE

Medlem
Du har själv tackat nej till satt komma fram i tid så du lär inte få ersättning för det då du faktiskt var erbjuden att resa med ordinarie avgång.
EU261/2004 har ingen skrivning som säger att man är garanterad att resa i den klass man bokat. Blir man nedgradera har man dock rätt till kompensation med 30% av kostnaden för flighten (inte hela biljetten).
30%, det låter extremt snålt.

Kollade snabbt en tor ARN-EWR i höst med SAS.
Plus kostar 8 817 kr
Business kostar 22 253 kr

Så om jag blir nedgraderad till plus i båda riktningarna så får jag tillbaka 30% och har då betalat 15 577 kr för en plusbiljett och de som sitter i sätena bredvid (som får det som de förväntar sig) har betalat 8 817 kr. Är det så illa?
 

JPE

Medlem
Läste på lite:
In the event of downgrading, the carrier must reimburse the passenger within seven days as follows: (i) 30% of the ticket price for flights of 1 500 km or less, (ii) 50% for flights of between 1 500 and 3 500 km and intra-EU flights of more than 1 500 km, and (iii) 75% for flights of over 3 500 km.

från https://www.europarl.europa.eu/factsheets/en/sheet/48/passenger-rights

Så i fallet med ARN-EWR så borde man få tillbaka 75%, vilket känns rimligare.
 
Läste på lite:
In the event of downgrading, the carrier must reimburse the passenger within seven days as follows: (i) 30% of the ticket price for flights of 1 500 km or less, (ii) 50% for flights of between 1 500 and 3 500 km and intra-EU flights of more than 1 500 km, and (iii) 75% for flights of over 3 500 km.

från https://www.europarl.europa.eu/factsheets/en/sheet/48/passenger-rights

Så i fallet med ARN-EWR så borde man få tillbaka 75%, vilket känns rimligare.
Och om man har betalt mer poäng, är det då 75% av poängen, eller är det 75% av vad en biljett kostar?
 
  • Gilla
Reactions: JPE
Toppen