Senaste nytt

Ta med skidutrustning , vilka alternativ finns ?

ekf

Medlem
Åker med familjen till MUC, alla har poängbiljett Plus.
Tolkar jag kan c-in skidor som bag1 och ytterligare kan c-in en väska till som bag2. Riktigt?
Det står också att man måster registrera dessa "special baggage", men när jag klickar på länken så står det en hel del andra utrustning att kryssa i, men inte skidor. Räknas skidor som "special baggage" som måste registreras på förhand?
Ja du får checka in skidor + pjäxor + en väska. Jag har ringt in och registrerat på förhand. Vet dock inte om det behövs.
I Plus ingår två väskor om man inte har status. Av dessa två väskor kan en, eller båda, utgöras av ett par skidor samt en pjäxväska.
Tror inte att man behöver registrera skidorna i förväg, men det kanske kan vara bra så man inte blir stående utan skidor för att det är fullt med specialbagage...
I incheckningsautomaterna på flygplatsen (iaf GOT) finns det val och instruktioner för taggar till skidutrustning, så det tycker jag tyder på att det bara är att ta med som vanligt utan att förregistrera.

Jag har aldrig tagit med skidor med SAS, däremot några gånger med Lufthansa. De bjuder på skidorna utöver den vanliga bagagemängden men är i gengäld hårda på att det ska förregistreras och godkännas "i mån av plats". En gång fick jag confirmed på alla ben utom ett (flera månader i förväg), så då fick jag lämna skidorna hemma.
 

ahh

Medlem
Flög till geneve från arn i fredags i plus. 2 snowboardbagar och två stora väskor togs emot utan problem, utan förregistrering.
 

Jainzar

Medlem
Det står också att man måster registrera dessa "special baggage", men när jag klickar på länken så står det en hel del andra utrustning att kryssa i, men inte skidor. Räknas skidor som "special baggage" som måste registreras på förhand?
Jag tror det var i 2014 jag görde det. Eller jag försökte det. Jag köpte biljetten veckan före avgång och fyllde i formuläret. Jag fick ett automatiskt svar att den kan tar många veckor tills jag får ett svar. Jag fick aldrig det svaret. o_O

Men det var ingen problem att resa med skidorna.
 

u1

Ny medlem
Japp, sas har slutat med förregistreringen. Försökte registrera i vintras men fick till svar att det inte behövs längre.
 

martin1891

Medlem
Väcker gammal tråd i liv.

Åker med familjen till MUC, alla har poängbiljett Plus. Aldrig tidigare checkat in skidor. Skidsemestern väntar.

Hittar inget om storlek vad gäller checka-in skidor (?), däremot tolkar 23kg som max. Tolkar jag kan c-in skidor som bag1 och ytterligare kan c-in en väska till som bag2. Riktigt?
Det står också att man måster registrera dessa "special baggage", men när jag klickar på länken så står det en hel del andra utrustning att kryssa i, men inte skidor. Räknas skidor som "special baggage" som måste registreras på förhand?

Hittar även följande intressant:
Skis
Ski equipment counts as one piece of baggage and includes ski cover and a seperate boot bag.

Click here for more information
  • Extra protection. You can buy a plastic bag to protect your skis. These are sold at the airport for €5 (free in SAS Plus and SAS Business and for EuroBonus Diamond & Gold members).
What tha fak är det där plastic bag? Vilka flygplatser erbjuder sådan tjänst? Är man dessutom själv ansvarig för skidorna om de skadas?

Tack för svar på nybörjarfrågor

Hej,
Jag hoppas att mina erfarenheter kan hjälpa dig.

Enligt SAS nuvarande bagageregler som gällt i cirka 2-3 år, innebär att en incheckad väska kan bytas mot skidfodral + pjäxbag (23 kg) trots att det är två väskor räknas de som ett bagage.

Plus får 2 bagage (+1 för EBS+)
Således borde det inte vara några problem sålänge ni inte ska tre ta med typ tre par skidor var...

Jag har aldrig föranmält skidor när jag åkt med SAS.
(Skulle gissa att det bara gäller mindre maskiner som ATR/CRJ där det kan uppstå platsbrist)

Jag har aldrig någonsin plastat in mina väskor heller...

Det brukar heller inte vara några problem att göra samma på hemvägen då Swiss och LH tillämpar samma regler, ifall deras markpersonalen inte känner till SAS regler.
 

FFlash

Medlem
Tror inte att man behöver registrera skidorna i förväg, men det kanske kan vara bra så man inte blir stående utan skidor för att det är fullt med specialbagage...
.

Då vi kommer att åka CRJ kan det uppstå platsbrist så tänkte förregistrera iaf. Men det bara går inte på SAS websidor, då skidor är inte listade där I formuläret! Contact center hänvisas, som jag ringde precis för att höra dom har stängt nu men rösten säger de har öppet till kl 19 (klockan är 16:55 nu :D, typiskt SAS)...tummen upp...ringer på nytt imorgon
 

FFlash

Medlem
Skis
Ski equipment counts as one piece of baggage and includes ski cover and a seperate boot bag.
Click here for more information
  • Extra protection.You can buy a plastic bag to protect your skis. These are sold at the airport for €5 (free in SAS Plus and SAS Business and for EuroBonus Diamond & Gold members).

:) undrade faktiskt vad den där plastpåsen är för något
 
Toppen