Senaste nytt

Ta med skidutrustning , vilka alternativ finns ?

Kolla på Douchebag, man får ner två par skidor + lite kläder, ev. ett par pjäxor. Gränsen är ju 23 kilo så det gäller att optimera. Två sådana fodral och två stora väskor kanske räcker? Nu kostar ett sånt fodral ca 2000 SEK så det vill ju till att man kan nyttja det mer än en gång.
Samt vara beredd på att betala "övervikt". Nog för att reglerna ändras titt som tätt men senast jag kollade var det fortfarande 1 par skidor/väska. Ska sägas att jag inte åker skidor själv så det var ett tag sen.
 

Börnen

Medlem
Samt vara beredd på att betala "övervikt". Nog för att reglerna ändras titt som tätt men senast jag kollade var det fortfarande 1 par skidor/väska. Ska sägas att jag inte åker skidor själv så det var ett tag sen.

Fungerade utmärkt april i år iaf. SAS gjorde en förenkling så att man checka in sportutrustning i olika former som ett bagage så länge det inte väger mer än 23 kg.
 
Fungerade utmärkt april i år iaf. SAS gjorde en förenkling så att man checka in sportutrustning i olika former som ett bagage så länge det inte väger mer än 23 kg.
Låter smidigt måste jag säga. Synd att dom inte hunnit uppdatera alla delar av hemsidan bara, googlade lite fort och det verkar fortfarande finnas kvar delar med de gamla reglerna. (Bagage - SAS
 

JimmyH

Medlem
Tack alla för tipsen !

Någon ombokning är inte aktuellt , bokade resan när det var Friends Family kampanj till bra pris :D

Ett EB Silver skulle väl bara ge en av oss rätt till extra bagage antar jag ?

Det där med att det inte brukar kosta på hemvägen var ju intressant , ett alternativ är givetvis att hyra på plats men kanske även läge att köpa delar av utrustningen och ta med hem ?

Är alla helt överens om Geneve inte räknas som Frankrike och att det därmed kostar 439 sek per extra bagage ?
 

nili

Medlem
Reglerna säger ett par skidor per fodral men jag har flugit ett antal gånger (SAS) med 2 par skidor i samma fodral (ett billigt standardfodral) utan problem. Frågade tom en gång och fick OK.
 

gustafsg

Medlem
I stort sett varje butik i alperna har bättre koll på utrustning gentemot svenska motsvarigheter (och det säger jag med tre säsonger i Frankrike som bevis) - så att köpa på plats är rekommenderat om ni vill ha bra saker och expertis och inte någon som bara slänger på er saker och säger hej.. ;)
Dock, beroende på hur kinkiga ni är med utrustningen sedan kan det ju också vara en idé som du nämner, att hyra sakerna, eller iallafall delar av det. Har du fyra pjäxbagar som passar för måtten som handbaggage kan du få ihop mer plats och spara pengar på det sättet och bara hyra skidor på plats - så länge inte alla av er har annat handbaggage vid sidan om. :)
 

FFlash

Medlem
Väcker gammal tråd i liv.

Åker med familjen till MUC, alla har poängbiljett Plus. Aldrig tidigare checkat in skidor. Skidsemestern väntar.

Hittar inget om storlek vad gäller checka-in skidor (?), däremot tolkar 23kg som max. Tolkar jag kan c-in skidor som bag1 och ytterligare kan c-in en väska till som bag2. Riktigt?
Det står också att man måster registrera dessa "special baggage", men när jag klickar på länken så står det en hel del andra utrustning att kryssa i, men inte skidor. Räknas skidor som "special baggage" som måste registreras på förhand?

Hittar även följande intressant:
Skis
Ski equipment counts as one piece of baggage and includes ski cover and a seperate boot bag.

Click here for more information
  • Extra protection. You can buy a plastic bag to protect your skis. These are sold at the airport for €5 (free in SAS Plus and SAS Business and for EuroBonus Diamond & Gold members).
What tha fak är det där plastic bag? Vilka flygplatser erbjuder sådan tjänst? Är man dessutom själv ansvarig för skidorna om de skadas?

Tack för svar på nybörjarfrågor
 

nili

Medlem
Ja du får checka in skidor + pjäxor + en väska. Jag har ringt in och registrerat på förhand. Vet dock inte om det behövs. Vet ej något om plastskydden har använt vanligt skidfodral.
 
Toppen