Senaste nytt

Ta med mat/dryck från loungen

Märkligt att detta beteende kommer fram när det är "gratis", att ta med sig hela flaskor (!). Själv har jag tagit med mig någon frukt eller så, efter att ha kollat med personalen och fått ok.

Lite OT, men när vi bodde på W Barcelona så så såg vi vid frukostbuffén en kvinna som oblygt tömde fatet med gravad lax och stoppade ned skivorna, alla, i handväskan. Personalen kommenterade hur snabbt just laxen gick åt ... hon gjorde samma sak de morgnar vi var där och såg henne.... inte mycket lax till oss andra boendes på hotelelt på frukosten den helgen.

Tycker att resenärens beteende är oacceptabelt och "avvikande".

Ur lagens väktares synvinkel ser jag dock en viss dubbelmoral i kritiken mot resenären när det resoneras som så att vissa varor är okej att ta med från loungen men att andra skulle likställas med stöld.

Ungefär som att det är okej att ta en banan, läsk eller bulle från butiken men inte oxfilé då denna har ett högre värde.

I en juridiks mening kan ovan tycker jag dock inte att det går att jämföra med ovan exempel. Vad som framkommit är att det inte är uttalat att man inte "får" ta med sig något från loungen och då allt som erbjuds är "gratis" kan såldes inte snatteri/stöld vara applicerbart. Enda lagbrotten som kan vara aktuellt är någon form av överträdelse mot det serveringstillstånd (alkohollagen) som finns för loungen. Och så är det isf SAS som kan "straffas".

Med detta dock inte sagt att resenärens beteende är olämpligt och ohyfsat.

Precis på samma sätt som jag inte tycker det är okej att ta något överhuvudtaget från loungen. Om det inte är uttalat från den som driver loungen att det är okej.

I en av senatorloungen I MUC när jag var där för 2 veckor sedan var den en snubbe som oblygt stoppade ner en helt 75 cl flaska Prosecco I väskan.. snyggt?

Själv har jag helt klart tagit med mig banan/äpple/annan frukt och har inga som helst problem med det.. men flaskor med vin? Kanske inte.

Bara om First-flighten avgår från Arlanda väl....?

(Jag själv blev nekad då First-flighten utgick från CDG.)
Inte om du flyger Lufthansa i vart fall. Då är det bara att knalla in i Gold. I vart fall på Kastrup. Och detsamma verkar gälla från Stockholm (nu blir det lite väl OT men väl värt att besvara ditt påstående).
7054868b1da2dbd5658cd472ba443af3.jpg

Toppen