Senaste nytt

Ta med gäst eller inte i SAS Scandinavian Lounge

Jag tog med en kollega in i LH loungen (Frankfurt) som gäst på mitt EBG. Han skulle vidare med en annan *A flight än jag. Inga problem att ta honom med, men jätteviktigt för "draken" vid ingången att hans flight gick före min. Dom ville inte att min gäst skulle vara kvar utan mig som värd.
Provade att ta med min familj (fru + 2 tonårsbarn) in i samma lounge i mars 2013. Reste med SAS och tänkte inte över att förmånen "ta med familj" bara gäller i SAS egna lounger. Det gick inte - endast 1 gäst var välkommen.
 
...Provade att ta med min familj (fru + 2 tonårsbarn) in i samma lounge i mars 2013. Reste med SAS och tänkte inte över att förmånen "ta med familj" bara gäller i SAS egna lounger. Det gick inte - endast 1 gäst var välkommen.

Fick samma svar en lugn torsdag morgon för två veckor sedan i Frankfurt med fru och två barn på 4+6 år. Det var ett mycket tydligt nein!

Kom däremot utan problem in med familjen i Toronto och Montreal. I Toronto fick jag svaret att extra gäster normalt kostade 25 dollar extra men mindre barn brukar inte vara något problem, de hade även en liten lekhörna att erbjuda.
 
Tråkigt? Han flyger DY liksom och ska utnyttja förmåner i Star, rimmar illa i mitt öra.

Jag instämmer - visst diskuterar vi mycket om att tänja regel-gränser för förmåner etc, men är det kanske ett sådant här exempel som gör att många lounger är "överbefolkade" vissa tider!?
 
Jag instämmer - visst diskuterar vi mycket om att tänja regel-gränser för förmåner etc, men är det kanske ett sådant här exempel som gör att många lounger är "överbefolkade" vissa tider!?

…men jag ska ju inte ens försöka. Svarade ju att jag inte visste vad som gällde eftersom SAS inte skrev något om det på sin hemsida och att jag därför undrade om det var okej eller inte.

*tar på mig skulden för alla överbefolkade lounger alla BC-medlemmar någonsin varit i*
 
Förra sommaren var det nej i LH loungerna i München och i Düsseldorf då jag åkte med mina barn 11 + 13 med hänvisning till att jag endast får gästa en person med EBG i deras lounger.
 
För diskussion om loungetillgång med familjen finns också en annan tråd.

http://www.businessclass.se/forum/lounger/1144-lounge-access-med-barn.html

När det gäller tillgång till lounge när man reser med familjen som SAS EuroBonus Gold, det gäller endast på SAS egna lounger.

SAS skrev:
Guldkorten som ger tillgång till loungen:

  • Ta med familjen till SAS-loungen. EuroBonus guldmedlemmar får välja mellan att ta med en (1) gäst eller bjuda med den närmaste familjen (maka/make/sambo och egna barn, max 4 familjemedlemmar) till SAS lounger.
Tillgång till loungen - SAS
 
Jag (A3G) och två kolleger (EBB) flyger idag från ARN och jag tänkte att det skulle vara trevligt att visa dem loungen, men fick ett väldigt snorkigt bemötande. Jag inledde med att artigt fråga om det gick att få med sig en extra gäst, men bara frågan, eller möjligen det faktum att det var ett Aegean-kort jag visade upp, gjorde tydligen att jag inte var värd ett trevligt bemötande. "Betala för gäst nummer två eller försvinn" var väl ungefär innebörden. Att hänga kvar ett par minuter i förhoppningen att någon besökare utan gäst skulle uppenbara sig var liksom inte att tänka på, och att betala kändes inte riktigt motiverat då vi bara hade en knapp timme på oss.

Är det så att loungepersonalen ogillar Aegean, eller har de bara blivit generellt otrevliga? Jag har aldrig fått ett så icke-service-inriktat bemötande av personalen i en lounge...
 
Jag (A3G) och två kolleger (EBB) flyger idag från ARN och jag tänkte att det skulle vara trevligt att visa dem loungen, men fick ett väldigt snorkigt bemötande. Jag inledde med att artigt fråga om det gick att få med sig en extra gäst, men bara frågan, eller möjligen det faktum att det var ett Aegean-kort jag visade upp, gjorde tydligen att jag inte var värd ett trevligt bemötande. "Betala för gäst nummer två eller försvinn" var väl ungefär innebörden. Att hänga kvar ett par minuter i förhoppningen att någon besökare utan gäst skulle uppenbara sig var liksom inte att tänka på, och att betala kändes inte riktigt motiverat då vi bara hade en knapp timme på oss.

Är det så att loungepersonalen ogillar Aegean, eller har de bara blivit generellt otrevliga? Jag har aldrig fått ett så icke-service-inriktat bemötande av personalen i en lounge...

Nja, snorkiga svar har jag aldrig upplevt på ARN, de brukar vara väldigt snälla och trevliga. Om det är under morgonrusningen förstår jag dock om de tvekar att släppa in fler gäster...
 
Toppen