Senaste nytt

Tänker jag rätt? Om att ”byta” reseprofil och därmed kort

Robert flysas

Moderator
Jag uppskattar VERKLIGEN engagemanget, men får påminna om att jag inte är särskilt intresserad av SAS Eurobonus längre, därmed är jakt på eurobonus-poäng och alldeles särskilt status inom EB ointressant. Alla gillar och strävar efter olika dock, fattar att det är super-intressant för andra som reser mer än mig eller värdesätter andra saker.

Tack @Atom för insticket om Nordics kort, ska fundera på det också! Jag tolkar Amex info om hotellförmånerna som att statusen innehas så länge man har kortet och betalar för det, åtminstone på villkoren för Hilton.

Även Scandic har Mastercard om du brukar bo hos dom, samt First Hotel etc där man får status genom att ha deras kort och
FIRST MEMBER MASTERCARD
Du som är First Member kan toppa ditt kort med en betalfunktion. Då samlar du FirstCoins på allt du betalar med kortet! Som First Member MasterCard kund uppgraderas du också till högsta medlemsnivån – Black. 390 kr per år i avgift.
 

Flying Finn

Medlem
Jag uppskattar VERKLIGEN engagemanget, men får påminna om att jag inte är särskilt intresserad av SAS Eurobonus längre, därmed är jakt på eurobonus-poäng och alldeles särskilt status inom EB ointressant. Alla gillar och strävar efter olika dock, fattar att det är super-intressant för andra som reser mer än mig eller värdesätter andra saker.

Jag uppfattade din tankegång nog som du beskriver det (du gav aldrig någon vikt för gratis flyg eller alliansstatus) och där med tog jag upp loungeförmånerna med AMEX Platinum. På tanke med Membership Rewards, så kortet är mera flexibelt för en "frisjäl" som du, så du är inte bunden att ta ut poängena med änkom SK Eurobonus, utan du kan även överföra till bl.a. DL, AF/KL, AY och BA. :) Även hotellnätter går att ta ut. Det ger det mera frihet att göra vad som är vid tidpunkten för ditt uttag det mest ekonomiskt kloka valet. Där med en eventuell devalvering av t.ex. SK Eurobonus-poäng är inte direkt ett problem för dig.

Jag tolkar Amex info om hotellförmånerna som att statusen innehas så länge man har kortet och betalar för det, åtminstone på villkoren för Hilton.

Åtminstone personligen har mitt Radisson Rewards Gold varit giltigt i några år utan inga övernättningar. Inte precis bra business i mitt tycke, men ett faktum i varje fall. :D Så jo, det borde vara som du skrev det.
 

Isak21

Medlem
Allt det här låter bra. Devalvering av EB och även hotellprogram är nog att vänta. Om man reser flitigt med boende på dessa hotell och utgår från Arlanda är förmånerna man får för 550:- i månaden nästan lite för bra, så länge man jämför det med typ vad man betalar för ett gym-medlemskap eller en mobilabb.

Jag kan tycka det är märkligt att det inte är dyrare ...
 

palmen

Moderator
Allt det här låter bra. Devalvering av EB och även hotellprogram är nog att vänta. Om man reser flitigt med boende på dessa hotell och utgår från Arlanda är förmånerna man får för 550:- i månaden nästan lite för bra, så länge man jämför det med typ vad man betalar för ett gym-medlemskap eller en mobilabb.

Jag kan tycka det är märkligt att det inte är dyrare ...
Tyst nu, ge dom inga dumma idéer om att höja priset igen ;)

Amex Platinum är riktigt bra om man reser lite. Med 1-2 resor i månaden räknar man lätt hem månadskostnaden, framförallt med Arlanda som bas.
 
Men nu när jag inte bor i Stockholm får jag inte det värdet som alla som har ARN som utgångspunkt och kan därför inte motivera en sådan kostnad för kortet.

Jag tycker det är intressant att ni är flera personer som ser Pontus (via Platinum) som försvarbart endast om man utgår från ARN. Jag skulle säga att alla som bor norr om Stockholm, samt även vissa som bor söderut, har som mest nytta av Platinum och Pontus. Detta för att man för det mesta har ofrivilliga timmar på ARN (transfer). Ni som utgår från ARN kan ju äta i ert eget hem (eller på valfri resturang i stan) och dessutom slippa hänga på flygplatsen i x antal timmar :)

Det är alltid kul att läsa olika perspektiv.
 
  • Gilla
Reactions: LMR
Jag uppskattar VERKLIGEN engagemanget, men får påminna om att jag inte är särskilt intresserad av SAS Eurobonus längre, därmed är jakt på eurobonus-poäng och alldeles särskilt status inom EB ointressant.

Glöm inte bort att du ändå bör få in tillräckligt med poäng för att kunna nyttja dina eventuella 2-4-1 voucher.
 

Sebastian.k

Medlem
Här är det något som inte stämmer i din uträkning.
Skaffar man Mastercard Premium så man har det under hela perioden så blir det 12k poäng (1k poäng per månad som kortet används). Amex elite ger 20k poäng mot status, totalt 32k poäng. Det behövs med andra ord 13k poäng till för att få ihop till ett EBG. Att dra in dessa kvarvarande poäng på weekends i europa kräver nästan att man reser i plus, annars blir det många weekend i go light.



Tack för rättelsen @palmen, det stämmer 13k ska det vara.
 

squeezen

Medlem
Jag kan tänka att om du t.ex utgår från, eller mellanlandar på ARN och kan nyttja Pontus

Jag tycker det är intressant att ni är flera personer som ser Pontus (via Platinum) som försvarbart endast om man utgår från ARN. Jag skulle säga att alla som bor norr om Stockholm, samt även vissa som bor söderut, har som mest nytta av Platinum och Pontus. Detta för att man för det mesta har ofrivilliga timmar på ARN (transfer). Ni som utgår från ARN kan ju äta i ert eget hem (eller på valfri resturang i stan) och dessutom slippa hänga på flygplatsen i x antal timmar :)

Det är alltid kul att läsa olika perspektiv.
Håller med, därför jag skrev som jag skrev.
Kan ju säga att som utgående från CPH är jag avis på detta alterntiv och det hade nog varit det som fått mig att ta ett platinum om liknande lounge fanns.

Jag har till dags dato bara gjort transit på ARN två ggr. En till Luleå och en gång till HKG. Väldigt lite på 500+ flighter.

För övriga delar funkar Amex elite o mastercard premium. Premium ger ju ok poäng i utlöndsk valuta och elite två vouchers. Är egentligen då hyrbilsförsäkringen som jag saknar och finns i platinum. Den är ju betydligt bättre än elite o mastercard premium.

Jag är dock SAS o star alliance jägare. TS är ju det inte så ett platinum borde vara det bästa då poäng kan konverteras till allehanda program, samt hotellförmåner etc. och då som sagt Pontus.
 
Toppen