Senaste nytt

Tänker jag rätt? Om att ”byta” reseprofil och därmed kort

Isak21

Medlem
Hej!

Jag går i tankar om att byta kort-kombinationer.

(Obs att jag läser aktivt och kollat igenom många trådar med information men om någon vänlig själ har tid och intresse vill jag gärna få feedback på mina tankar om att ”växla” kort i samband med nya rese/hotell-mönster.)

Kort och reseprofil idag: Jag har i dagsläget bara SAS MC Premium-kort och har tack vare högsta FlyPremium-nivå gjort en hel del ”kap” i min mening med SAS långflyg i business till USA/Asien. Däremot reser jag väldigt sällan men långt, 1-2 ggr per år. Har inte haft status i hotellprogram, förutom en kortlivad Hilton Silver.

Problemet: Jag har insett att jag börjar tröttna på SAS flyg (överlag) och även delvis på long hauls överlag, dessutom jagar jag inte status i Eurobonus. Om ja ska göra fler long hauls är 2-4-1 ev mer intressant (lyckats fixa en Singapore Airlines long haul i sommar med en tidigare voucher från ett tidigare Amex Premium).

Ny reseprofil: färre long hauls, mer weekends inom Europa, också insett vilken hotell-fetischist och status-jägare jag är (tex inom Hilton). Dessutom önskan att vara mer fri att välja billiga flyg när det är kortare sträckor och ändå få nice hotell/lounge-upplevelse.

Idé om nya kort: fasa ut SAS MC premium innan nästa årsavgift, och gå över till Amex Platinum för lounge / hotell-förmåner, samt kanske ev skaffa ett kompletterande Amex Premium med primär spend för möjligheten till 2-4-1 (min nuvarande inkomst gör nog Elite lite överflödigt).

Årskostnad för kort skulle öka dramatiskt från 1700 till 6600-7620 kr, men å andra sidan skulle den mellanskillnaden gå jämt ut om jag reser mer weekends och mindre long haul, med kortare boenden / rese-kostnader etc, till högre status.

Har jag missat något? Tänker jag klokt? Några brasklappar?
 

Isak21

Medlem
Nu vet jag inte var du reser, men det är nästan ett måste att ha ett backup till Amex då det inte accepteras överallt.
För mig är mastercard premium en no brainer med flypremium. Nyttjas det en gång tjänar du lätt in årsavgiften bara på det.

Den aspekten har jag iofs inte tagit med i beräkningarna. Jag får nog fundera på om det är mer värt att behålla istället för ett Premium. Supertack för input!
 

squeezen

Medlem
Hej!

Jag går i tankar om att byta kort-kombinationer.

(Obs att jag läser aktivt och kollat igenom många trådar med information men om någon vänlig själ har tid och intresse vill jag gärna få feedback på mina tankar om att ”växla” kort i samband med nya rese/hotell-mönster.)

Kort och reseprofil idag: Jag har i dagsläget bara SAS MC Premium-kort och har tack vare högsta FlyPremium-nivå gjort en hel del ”kap” i min mening med SAS långflyg i business till USA/Asien. Däremot reser jag väldigt sällan men långt, 1-2 ggr per år. Har inte haft status i hotellprogram, förutom en kortlivad Hilton Silver.

Problemet: Jag har insett att jag börjar tröttna på SAS flyg (överlag) och även delvis på long hauls överlag, dessutom jagar jag inte status i Eurobonus. Om ja ska göra fler long hauls är 2-4-1 ev mer intressant (lyckats fixa en Singapore Airlines long haul i sommar med en tidigare voucher från ett tidigare Amex Premium).

Ny reseprofil: färre long hauls, mer weekends inom Europa, också insett vilken hotell-fetischist och status-jägare jag är (tex inom Hilton). Dessutom önskan att vara mer fri att välja billiga flyg när det är kortare sträckor och ändå få nice hotell/lounge-upplevelse.

Idé om nya kort: fasa ut SAS MC premium innan nästa årsavgift, och gå över till Amex Platinum för lounge / hotell-förmåner, samt kanske ev skaffa ett kompletterande Amex Premium med primär spend för möjligheten till 2-4-1 (min nuvarande inkomst gör nog Elite lite överflödigt).

Årskostnad för kort skulle öka dramatiskt från 1700 till 6600-7620 kr, men å andra sidan skulle den mellanskillnaden gå jämt ut om jag reser mer weekends och mindre long haul, med kortare boenden / rese-kostnader etc, till högre status.

Har jag missat något? Tänker jag klokt? Några brasklappar?
Håller med Palmen att ett mastercard är ett måste. Kan då även tycka att det är värt den extra tusingen för att ha premium som ger Fly premium samt även 15p per 100 jämfört med att vanligt kort som bara 10p/100.

Platinum kan du beroende på hemmabas och lounge nyttjande (tänk Pontus) samt ev hotell förmåner räkna hem snabbare med fler och kortare resor som du säger.
Det handlar om hur många gånger du är i loungen, samt hur många nätter du kan njuta av uppgraderade rum eller välkomstgåvor, samt fler intjänade poäng (statuskunder tjänar ju i del flesta program mer rewards poäng hos hotellen).

Om det är värt den ökade kostnaden på 6000:- mer kan ju bara du svara på.
Jag kan tänka att om du t.ex utgår från, eller mellanlandar på ARN och kan nyttja Pontus så är väl det värt några hundra per gång jämfört med att äta på andra ställen.
Sedan ingår ju prio pass vilket ger dig möjlighet att nyttja lounger (ofta inte så märkvärdiga dock) oavsett bolag, vad är det värt för dig... osv.
 

Isak21

Medlem
Håller med Palmen att ett mastercard är ett måste. Kan då även tycka att det är värt den extra tusingen för att ha premium som ger Fly premium samt även 15p per 100 jämfört med att vanligt kort som bara 10p/100.

Platinum kan du beroende på hemmabas och lounge nyttjande (tänk Pontus) samt ev hotell förmåner räkna hem snabbare med fler och kortare resor som du säger.
Det handlar om hur många gånger du är i loungen, samt hur många nätter du kan njuta av uppgraderade rum eller välkomstgåvor, samt fler intjänade poäng (statuskunder tjänar ju i del flesta program mer rewards poäng hos hotellen).

Om det är värt den ökade kostnaden på 6000:- mer kan ju bara du svara på.
Jag kan tänka att om du t.ex utgår från, eller mellanlandar på ARN och kan nyttja Pontus så är väl det värt några hundra per gång jämfört med att äta på andra ställen.
Sedan ingår ju prio pass vilket ger dig möjlighet att nyttja lounger (ofta inte så märkvärdiga dock) oavsett bolag, vad är det värt för dig... osv.

Jättebra input!

Jag bor i Sthlm, så utgår mycket riktigt ifrån Arlanda.

Eftersom jag inte någonsin uppnår guld med SAS, så har jag vid mina få plus/business-resor utgått ifrån deras vanliga lounger, och de är ju inte så märkvärdiga heller. Kan absolut se att det med lite täta weekend-resor blir mer värt med Amex Platinum, både pga relaterad lounge och hotell-förmåner)

Tack igen!
 

Flying Finn

Medlem
I fall du inte tänker maximera FFP-poängena för att eventuellt nå status med någon av de tre allianserna, utan du bokar fritt de du föredrar, så rekommenderar jag Priority Pass och AMEX Platinum som en kombination för maximal loungetillgång. I Europa är AMEX Platinum inte till så stort extra nöje änkom för lounger, men t.ex. avgår du med LH, LX eller OS från FRA och MUC, så har du tillgång till Luftwaffes lounger med AMEX Platinum. Och så har du tillgång även till bl.a. alla Centurion Lounger (LHR T3 är på kommande) och Plaza Premium Lounger (förutom i Indien). Förmodar att av alla hotellstamkundsförmånerna är eventuellt Radisson Rewards Gold mest av intresse för dig. Kanske även Marriott Bonvoy Gold.

Och som @palmen skrev, så behöver du även ett MasterCard. Visa är ett annat alternativ.
 

Sebastian.k

Medlem
Om jag har uppfattar dig rätt så rekommenderar jag kombinationen ”mc sas eb premium och Amex sas eb elite”.

Varför denna kombo?
Du får bas poäng som tar dig närmare guld status bara av att ansöka dessa kreditkort. Planerar du ansökningarna av korten rätt så kan du tajma samtliga baspoäng lagom till din validerings period och utöver det behöver du sätta dig i flygstolen och flyga in 8000 baspoäng så är du guld.

Hur ska du använda kreditkorten?
Prioritera Amex elite och där de inte tar Amex använder du mc sas eb premium. Bonus på det 2-4-1 voucher och eb poäng som du använder när du bokar resor med *A och sas hotell program.

Vad kostar korten?
Amex sas eb elite 335kr/mån, 20p per 100kr
Mc sas eb premium 1495kr/år, 15p per 100kr

Sedermera kan du komplettera med ett hotell kreditkort där du får status. Och kan du räkna hem Amex Platinum så kör.

Det finns en excell snurra i en tråd under kreditkort som någon här på forumet har tagit fram där du kan kalkylera och jämföra olika kreditkort.
 

Atom

Medlem
Gillar du Nordic Choice (som även har hotell i Baltikum) så är det ett bra alternativ som MC-kort som är billigare än SAS premium. Det räcker med att bo 6 nätter på ett år för att nå Gold - se tråd i hotellforumsdelen. Två-tre weekends i de nordiska länderna/ några baltiska städer + 12 månaders innehav och användande av kortet och du är Gold.

Jag själv är egentligen mer för hotellet än flygstatusgrejen och har gått i samma funderingar som dig med Amex Platinum. Men nu när jag inte bor i Stockholm får jag inte det värdet som alla som har ARN som utgångspunkt och kan därför inte motivera en sådan kostnad för kortet. Jag har dock fått uppfattningen att vissa av de nivåerna man får på hotell inte håller längre än ett år, utan måste kvala in igen. Men det kan säkert någon på forumet besvara.

I och med att du utgår från ARN tycker jag du kan testa Platinum och te.x kombinera med ett Nordic choice kort. Ändrar du dig kan du ju alltid få en ny sign-up bonus på SAS MC-Premium om två år.
 

palmen

Moderator
Varför denna kombo?
Du får bas poäng som tar dig närmare guld status bara av att ansöka dessa kreditkort. Planerar du ansökningarna av korten rätt så kan du tajma samtliga baspoäng lagom till din validerings period och utöver det behöver du sätta dig i flygstolen och flyga in 8000 baspoäng så är du guld.
Här är det något som inte stämmer i din uträkning.
Skaffar man Mastercard Premium så man har det under hela perioden så blir det 12k poäng (1k poäng per månad som kortet används). Amex elite ger 20k poäng mot status, totalt 32k poäng. Det behövs med andra ord 13k poäng till för att få ihop till ett EBG. Att dra in dessa kvarvarande poäng på weekends i europa kräver nästan att man reser i plus, annars blir det många weekend i go light.

Jag kan perosnligen tycka att Amex Platinum, Elite och Mastercard Premium är overkill i detta scenario. Jag har själv den kombon just nu dock, men det är bara för att jag behövde 20k baspoäng för att behålla EBD, annars skulle jag aldrig ha elite kortet. Det är enligt mig bättre att starta med Amex Premium och skulle man vara inom 20k poäng för att nå EBG så kan man byta till Elite då, men man ska veta att spend från Premium inte följer med till Elite och för att få 2-4-1 vouchern utan man börjar då på noll.
 

Isak21

Medlem
Jag uppskattar VERKLIGEN engagemanget, men får påminna om att jag inte är särskilt intresserad av SAS Eurobonus längre, därmed är jakt på eurobonus-poäng och alldeles särskilt status inom EB ointressant. Alla gillar och strävar efter olika dock, fattar att det är super-intressant för andra som reser mer än mig eller värdesätter andra saker.

Tack @Atom för insticket om Nordics kort, ska fundera på det också! Jag tolkar Amex info om hotellförmånerna som att statusen innehas så länge man har kortet och betalar för det, åtminstone på villkoren för Hilton.
 
Toppen