Hoppsan, jag ser att jag aldrig avslutade den här rapporten från förra sommaren med att berätta om hemresan från Sydney. Jag vill ju inte föregå med dåligt exempel och bli en sådan där som lämnar folk mitt i en "cliffhanger", men sådana medlemmar har vi väl inte på BC?
Vi är alltså tillbaka i juli 2024, och jag återvände hemåt "den långa vägen" med en Star Alliance-bokning från Sydney till New York via Seoul och Taipei med Asiana och EVA, därefter en Iberia-bokning från JFK till Arlanda via Madrid. Jag försöker minnas efter bästa förmåga genom att titta på bilderna, så möjligen är jag ännu mer opålitlig än vanligt i vad jag påstår.
Flighten till Seoul (ICN) var en morgonavgång med Asiana. Jag började med frukost i Air New Zealand-loungen, en stor och mycket trevlig lounge med modernt utseende, där det så här dags var lätt att hitta plats och som hade bra utbud.
Jag fortsatte sedan med ett kortare besök i Silver Kris-loungen, som är klart mindre, men också hade ett bra utbud. Bl.a. såg vinerna ambitiösa ut för att vara en businesslounge. Med tanke på att loungen inte är så stor kan jag tänka mig att den blir helt fylld vid vissa tider.
Flygturen var med en A330.
Min fönsterplats på denna dagtur om 10,5 h (enligt tidtabell):
Pre-departure-servering - deras champagne Palmer om jag minns rätt - och därefter avsked till Sydney.
Matserveringen ombord höll en klart hög ambitionsnivå på kvalitativt och kvantitativt.

Både lunch och middag var flerrätters servering på porslin. Både koreanskt och västerländskt alternativ erbjöds, och jag valde det koreanska. De tre förrätterna pilgrimsmussla, räka och pumpasoppa visade sig serveras separat efter varandra.
Bibimbap som huvudrätt skulle blandas ihop före man åt den, och om man som jag såg icke-koreansk ut fick man instruktioner om detta, förutom att de också fanns att läsa i menyn. Här nedan före och efter ihopblandning.
Som efterrätt ser jag att jag både fick den koreanska och en osttallrik från västmenyn (tror det är portvin jag dricker till), och att det därefter kom en fruktdessert till mitt te.
I slutet av flygningen serverades det som menyn kallade "Snack" men som definitivt var en riktig middag. Den började med lax, fortsatte med en av tre huvudrätter där jag valde nötkötträtten Galbajjim, och avslutades med frukt.
Här några sidor från menyn.
Det var en mycket trevlig resa där allt, och särskilt maten, höll riktigt hög klass! I servering och antal rätter var de mer ambitiösa än ANA, som jag närmast kunde jämföra med knappt två veckor innan. Dock var väl dryckesutbudet något mindre ambitiöst än hos ANA och om jag minns rätt var även filmutbudet lite mindre intressant. Kabinpersonalen var definitivt trevliga och uppmärksamma mot resenärerna, men det verkade rätt uppenbart att pursern övervakade övrig personal i kabinen med en barsk blick på ett sätt som jag sällan sett. Det gjorde att det fanns något "sammanbitet" och smått oroligt över kabinbesättningen totalt sett, som gjorde att servicen inte riktigt framstod som så avspänt professionell som vissa bolag lyckas med. Det låter kanske som att jag hakar upp mig på små detaljer som inte borde påverka intrycket så mycket, men det var en klar skillnad i intryck mot både ANA och EVA, trots den verkligt ambitiösa maten. Eftersom det är enda gången jag flugit med Asiana har jag inget att jämföra med. Det är ju ett flygbolag på väg bort, eftersom de ska slås ihop med Korean. (Tydligen är tidsplanen just nu 1 januari 2027 efter diverse förseningar relaterat till konkurrensgodkännanden.)
Ankomsten var tidig kväll med anslutning vid lunchtid nästa dag. Jag bokade in mig på ett enkelt hotell nära flygplatsen, dit jag kunde ta mig med en gratis transferbuss med bra turtäthet.