Senaste nytt

Sydney-utflykt med jorden runt-retur [semi-live]

Menysidor från NH218 MUC-HND, som var rätt lika NH889 HND-SYD, men med andra maträtter i liknande stil.
IMG_6710.jpeg


IMG_6711.jpeg



IMG_6712.jpeg


IMG_6713.jpeg


IMG_6714.jpeg
 

Attachments

  • IMG_6723.jpeg
    IMG_6723.jpeg
    587,2 KB · Visningar: 66
Min flight till HND landade något före tidtabell och transit security gick mycket snabbt och smidigt: ingen kö, några få personer från samma flight som jag och en modern röntgenutrustning som inte krävde att något skulle ut ur väskan. Så jag var i ANA-loungen före den officiella landningstiden och hade (trots 1h40 officiell tid mellan flighterna) gott om tid för en dusch i ett schysst och mycket fräscht duschrum (ingen kö där heller) och lite kontakt med internet och övriga omvärlden.

Planet hade Star Alliance livery:
IMG_6724.jpeg

Loungen:
IMG_6726.jpeg

På den elektroniska översiktskartan på HND såg jag bara den här ANA-loungen (ANA Suites för förstaklass-passagerare har samma ingång men får gå till höger istället för vänster) men när jag flög med SAS från HND förra året var jag i en annan, lite mindre ANA-lounge som stängde strax före SAS-flygets avgångstid. Så den måste rimligen ha varit i motsatt del av T2, och översiktskartan täckte nog bara ena halvan av terminalen.

Duschrum:
IMG_6725.jpeg
 
Flighten till Sydney, NH889, påminde väldigt mycket om flighten från München, med den skillnaden att jag lyckades få en bra fönsterplats, 6K, i främre kabinen, vilket jag tyckte var en klart bättre upplevelse.
IMG_6736.jpeg


När jag bokade flighten som en bonusresa via TAP Miles&Go stod det ”operated by Air Japan”, vilket visade sig vara ANAs lågprisbolag. Inget liknande stod på kvällsavgången till Sydney, men på den fanns bara economy kvar som *A-bonusbiljett.

Jag blev lite bekymrad av att läsa att Air Japan har 787or med enbart economy, för ibland händer det ju konstiga saker med bokningklasser när de görs tillgängliga som bonusplatser via allianser. Men när jag sökte på revenuebiljetter på ANAs webbplats kunde jag konstatera att de sålde businessbiljetter till den här avgången och att länken till en seatmap visade en ”riktig” ANA 787-900 med främre och bakre businesskabin. Jag kan konstatera att jag inte märkte någon skillnad avseende kabin, meny och service ombord.

Det var tillräckligt stor skillnad mellan vilka rätter som ingick för att jag skulle ta japanska ”avsmakningsmenyn” igen, drygt 14 h efter den förra.

Efter bubbelvin i plastglas kom amuse bouche, som jag åter drack Drappier champagne till.
IMG_6740.jpeg

Sedan första serveringen:
IMG_6741.jpeg

Och den andra, där det syns att jag åter valde sake, Dassai 39, till:
IMG_6742.jpeg

Och så efterrätt, där jag nöjde mig med en, persikomousse, och så grönt te och japansk whisky. Denna gång var det Hibiki, återigen en elegant och rätt dyr virre.
IMG_6743.jpeg


Eftersom det här var en dagsflygning på drygt 9 h, och jag lyckades sova hyggligt mycket på flyget till Tokyo, bestämde jag mig för att hålla mig vaken med filmtittande hela tiden för att försöka komma in i Sydney-tid. Ett underhållande inslag i utbudet var ”Anyone but You”, en romcom med Sydney Sweeney, som till stora delar utspelar sig i Sydney, och alltså gick att beskåda på vägen till Sydney. :p

Som andra måltid valde jag ramen snarare än de lite ”tyngre” småmenyer som också fanns. Allt detta och lite annat ingick i ”dining on demand”-utbudet. Sådär 2,5 h före landning gick de runt och tog upp beställningar på mat utan att man behövde använda ”juiceknappen”.
IMG_6744.jpeg


Vi landade i Sydney strax före tidtabell. Totalt sett funkade allt fantastiskt bra hela vägen MUC-HND-SYD, alltså väldigt japanskt, och precis så som man hoppas att det ska vara att resa med ANA (eller för den delen JAL)!

Nu blir jag ju nyfiken på att prova ”The Room” också. Jag kan dock tänka mig att den kabinen är en större förbättring för mittsätena än för de bättre fönstersätena.

Och så finns det faktiskt två saker som ANA kunde lära sig av SAS för att bli ännu bättre: champagne i glasglas pre-departure och varma nötter! :cool:
 
Tänkte fokusera rapporten på flygresorna snarare än markaktiviteter utanför flygplatserna, men jag borde väl skriva några rader om Sydney med omnejd så ni inte tror att jag var ute på MR! ;)

Några typiska Sydney-vyer. Citykvarteten, allmänt kallade CBD (central business district), sett från en park på udden bredvid.
IMG_6791.jpeg

Harbour bridge sedd från en färja.
IMG_6830.jpeg

Operahuset sett från bron.
IMG_6877.jpeg

Bondi beach.
IMG_6865.jpeg

Ett av de museer jag uppskattade var NSW Art Gallery. De hade en tavla av Dame Edna, eller Mrs Everidge som hon hette på den tiden (hon hade inte blivit Dame än när den målades).
C5CB25B9-B5E5-4EBE-B890-FD12E24471C2.jpeg


Några andra intryck av Sydney.
- Allmänt amerikanskt utseende på staden, men mycket mindre av de ”störningsmoment” (hemlösa, påtända galningar, drivor av skräp…) som karaktäriserar de flesta amerikanska innerstäder.
- Mycket bra och säker kollektivtrafik, som jag använde genomgående, även på väg hem från sena och blöta middagar.
- Restauranger i CBD, inklusive take away-ställen, stänger förvånansvärt tidigt. Några redan 19-20. Enligt min kompis är det pga bristande återhämtning efter covid hos ställen som mest lever på lunchbesökare.

Och i sammanfattning: åk dit, om du inte redan varit där! ;)
 
Last edited:
Toppen