Flighten till Sydney, NH889, påminde väldigt mycket om flighten från München, med den skillnaden att jag lyckades få en bra fönsterplats, 6K, i främre kabinen, vilket jag tyckte var en klart bättre upplevelse.
När jag bokade flighten som en bonusresa via TAP Miles&Go stod det ”operated by Air Japan”, vilket visade sig vara ANAs lågprisbolag. Inget liknande stod på kvällsavgången till Sydney, men på den fanns bara economy kvar som *A-bonusbiljett.
Jag blev lite bekymrad av att läsa att Air Japan har 787or med enbart economy, för ibland händer det ju konstiga saker med bokningklasser när de görs tillgängliga som bonusplatser via allianser. Men när jag sökte på revenuebiljetter på ANAs webbplats kunde jag konstatera att de sålde businessbiljetter till den här avgången och att länken till en seatmap visade en ”riktig” ANA 787-900 med främre och bakre businesskabin. Jag kan konstatera att jag inte märkte någon skillnad avseende kabin, meny och service ombord.
Det var tillräckligt stor skillnad mellan vilka rätter som ingick för att jag skulle ta japanska ”avsmakningsmenyn” igen, drygt 14 h efter den förra.
Efter bubbelvin i plastglas kom amuse bouche, som jag åter drack Drappier champagne till.
Sedan första serveringen:
Och den andra, där det syns att jag åter valde sake, Dassai 39, till:
Och så efterrätt, där jag nöjde mig med en, persikomousse, och så grönt te och japansk whisky. Denna gång var det Hibiki, återigen en elegant och rätt dyr virre.
Eftersom det här var en dagsflygning på drygt 9 h, och jag lyckades sova hyggligt mycket på flyget till Tokyo, bestämde jag mig för att hålla mig vaken med filmtittande hela tiden för att försöka komma in i Sydney-tid. Ett underhållande inslag i utbudet var ”Anyone but You”, en romcom med Sydney Sweeney, som till stora delar utspelar sig i Sydney, och alltså gick att beskåda på vägen till Sydney.
Som andra måltid valde jag ramen snarare än de lite ”tyngre” småmenyer som också fanns. Allt detta och lite annat ingick i ”dining on demand”-utbudet. Sådär 2,5 h före landning gick de runt och tog upp beställningar på mat utan att man behövde använda ”juiceknappen”.
Vi landade i Sydney strax före tidtabell. Totalt sett funkade allt fantastiskt bra hela vägen MUC-HND-SYD, alltså väldigt japanskt, och precis så som man hoppas att det ska vara att resa med ANA (eller för den delen JAL)!
Nu blir jag ju nyfiken på att prova ”The Room” också. Jag kan dock tänka mig att den kabinen är en större förbättring för mittsätena än för de bättre fönstersätena.
Och så finns det faktiskt två saker som ANA kunde lära sig av SAS för att bli ännu bättre: champagne i glasglas pre-departure och varma nötter!