Senaste nytt

Sydafrika och Cape Town - vart bor man, vad gör man etc?

Istället för flyg till joburg kan du flyga till Skukuza och spara rätt många timmar i bil om du ska till Kruger.

Kan lägga ett par restauranger till rekommendationslistan:
- La Colombe @silvermist. Fine dining med avsmakningsmeny. Finns två val och tycker sittningstiden är väl tilltagen för den stora menyn, men riktigt bra mat som rankas högt.
- Shortmarket club. Systerrestaurang till The test kitchen och Pot luck club. Ligger mer centralt och någonstans mellan sina syskon prismässigt och matmässigt.
- Babylonstoren. Nästan allt som serveras är odlat på gården, finns spa, orangeri och en stor trädgård att gå runt i om man så vill.

Test kitchen erbjuder inte längre lunch och har färre platser, men i mitt tyckte ett snäpp bättre än tidigare. R3000 med vin är mycket i Sydafrika, men är välinvesterade pengar med tanke på vad man får...

Vi har med oss vår dotter på 1 år. Jag har varit på safari en gång och det är ju lite skumpigt ibland, och ibland måste man vara tyst för att inte skrämma barnen. Är det en dum idé att ta med sitt lilla barn på safari? Man kanske förstör både för dottern och för andra medföljare?

Vi kanske bara ska satsa på vingårdar och åka tillbaka när hon blivit lite större?

Jag skulle säga att det är bäst att vänta tills hon blir äldre, det är nog risk att det blir jobbigt för henne då turerna kan vara flera timmar och det antagligen är andra besökare som är med på safarin, kanske att inverdoorn erbjuder att ni kan köra runt i egen bil.

Annars finns det gott om saker att se runt Kapstaden och alla vingårdar, även Stellenbosch är en väldigt mysig stad.

Jag hade nog fokuserat på det sen åkt ner igen när er dotter är tillräckligt stor för att kunna åka på safari.

• Gilla
Reactions: Gus
Har varit på flera safari och haft med MiniBrandten när hon strax över 2 år. Mitt tips är att inte åka på någon arrangerad bil/buss utan hyra bil och köra i sin egen takt. Ta med underhållning och blir det knas kan man stanna i någon lodge på vägen.

Om man som förälder engagerar barnet i att leta efter elefanter och giraffer så brukar dock tiden flyga iväg rätt bra utan käbbel.

• Gilla
Reactions: Gus
Du ska bo i Sea Point eller Green Point.

Någon som reser oftare kanske har ett ännu bättre förslag men det där är områden som kändes ok att gå fritt i. Åtminstone på dagtid.
Hur är säkerheten i området som kallas för City Centre samt Zonnebloem?

Har varit på flera safari och haft med MiniBrandten när hon strax över 2 år. Mitt tips är att inte åka på någon arrangerad bil/buss utan hyra bil och köra i sin egen takt. Ta med underhållning och blir det knas kan man stanna i någon lodge på vägen.

Om man som förälder engagerar barnet i att leta efter elefanter och giraffer så brukar dock tiden flyga iväg rätt bra utan käbbel.
Tja @Brandten Funderar på att köra en awardresa till sydafrika på safari, några tips på vart jag ska? Vilken flygplats + bästa safari?

Är det någon som har erfarenhet av att hyra bil med chaufför för några dagar från Kapstaden och runt vid vindistrikten?

Har själv inte besökt Krugerparken, men har läst mig till att man kan ta både inrikesflyg och taxi/buss. Jag kan rekommendera Pilanesberg som vi besökte och dit behöver man inte flyga. Upplevelsen hänger mycket på rangers på plats!

Toppen