Senaste nytt

Swiss och ersättning från EU261/04

mattley

Medlem
Swiss verkar vara några stökiga jäklar. Håller på och tjabbar med dom nu, jag har efterfrågat en chef att prata med men det verkar vara locket på än så länge. Har lagt 3 klagomål varav de bara svarat på det första där jag fick avslag. Även ringt support där de lovade att de skulle skicka vidare mitt ärende till cheferna på avdelningen som har hand om claims, har inte hört nått på 2½ vecka nu. Vi får se, det är väl airhelp.com och bojkott livet ut som gäller efter om de inte pallar ta diskussionen.
 

Dr. Miles

Expert
Flygresan var med Swiss: MAD-ZRH-PVG-ZRH-MAD

Försening på resan tillbaka till Madrid ( försening uppstod på PVG-ZRH med följdförsening på anslutningsflyg till slutdestinationen ZRH-MAD).

Det är ju två år sedan som sagt..

I kommunikationen med Swiss har jag nämt mitt helhetsintryck, samt förseningen.. hur flygbolaget agerar, underlättar ju situationen (en sida är ju hur lagen tolkas och om man gjort fel, en sida är ju hur tillmötesgående bolaget är).

Trots allt så har dom ju i detta fall orsakat minst sagt missnöje hos resenären.

Har inte rest mycket med Swiss, men intrycket jag fick:

- Försenad 10h på flyg till Schweiz och slutdestination i EU utan kompensation.

- Undvikande att svara på frågor och rena lögner (från först att erbjuda kompensation, till sedan dra tillbaka det).

En typ av ersättning skulle kunna vara typ EMD på egna flyg eller liknande för Star Alliance men inte ens det har man erbjudit.

Överlag och p.g.a. den erfarenheten, så planerar jag inte åka med Swiss som förstaval på mina nästkommande resor ..
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, verkar det som att SWISS (schweiziskt flygbolag) följer EC261/2004 men följer inte domstolsbeslut som andra EU länder har verkställt.

Jag är inte någon advokat så vet jag inte om det är rätt eller fel, men kanske @Agö kan svara på detta?
 

anjak

Medlem
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, verkar det som att SWISS (schweiziskt flygbolag) följer EC261/2004 men följer inte domstolsbeslut som andra EU länder har verkställt.

Jag är inte någon advokat så vet jag inte om det är rätt eller fel, men kanske @Agö kan svara på detta?
Det stämmer inte heller, jag har fått flyg inställda av Swiss och dom vägrar ändå konsekvent att betala ut någon ersättning.
 

Dr. Miles

Expert
Det stämmer inte heller, jag har fått flyg inställda av Swiss och dom vägrar ändå konsekvent att betala ut någon ersättning.
Det gör de flesta EU flygbolag också vid första svaret.
Frågan är dock om SWISS gör det konsekvent till alla på alla gånger (inte bara vid första svaret).
 

anjak

Medlem
Det gör de flesta EU flygbolag också vid första svaret.
Frågan är dock om SWISS gör det konsekvent till alla på alla gånger (inte bara vid första svaret).
Jag har aldrig lyckats få ersättning av Swiss trots upprepade kontakter med dom. Om jag bara haft otur vet jag så klart inte men det är min erfarenhet. Tror jag har haft två eller tre olika fall där jag borde fått ersättning.
 

Mikeswe

Medlem
Som jag skrev i mitt tidigare inlägg, verkar det som att SWISS (schweiziskt flygbolag) följer EC261/2004 men följer inte domstolsbeslut som andra EU länder har verkställt.

Jag är inte någon advokat så vet jag inte om det är rätt eller fel, men kanske @Agö kan svara på detta?

Hade ju varit väldigt trevligt att veta hur dom ställer sig generellt. Som jag förstår enligt deras egna hemsida så följer dom EC261/2004. Men det känns efter jag läste din tidigare länk, att de gillar att processa "until the end" ang allt..

Är ju ganska säker enligt tidigare erfarenhet med t.ex. SAS att de hade varit mycket mer tillmötesgående om man orsakat en sådan stor försening.

Blev försenad från Chile till Colombia för ett tag sedan, och t.om. där tyckte ju Avianca att förseningen med deras trasiga 787 var värd 600USD i cash eller 800USD i resecheckar..

Enligt Airhelp som jag efter många om och men anlitade, sade att man vill processa emot dem i Spanien, eftersom det var dit vi skulle anlända. Såhär ser det iallafall ut nu. Jag återkommer iallfall om de lyckas lösa det eller ej ;)..

IMG_7357.JPG
 

Axel55

Medlem
Swiss är verkligen bråkiga, inom loppet av 24 timmar fick jag ett plan inställt och ett försenat (varpå jag missade anslutningsflyg och erbjöds ersättningsflyg som anlände 14h sent). Jag har haft en längre mailväxling nu och redogjort för deras ersättningsskyldighet, de väljer konsekvent att inte svara på mina frågor (de hävdar att det var (1) ett extraordinärt tekniskt fel och (2) extraordinärt väder.) Jag är egentligen principiellt emot att ta hjälp av Airhelp och liknande tjänster eftersom jag tycker att värdet av deras arbete är väldigt lågt (när man har rätt till ersättning). Överväger det dock nu eftersom jag inte har tid att inleda en process mot Swiss på egen hand och det verkar vara enda sättet att få ut några pengar.
 

Krotan

Medlem
För min del har jag inte ens fått svar på mitt första mail ännu så jag avvaktar fortfarande.

Känner lite samma om Airhelp. Det är f*n att man ska behöva men om det är det som krävs är det självklart bättre än att stå utan ersättning helt.

Hur lång tid har det tagit för er andra att få ett första svar?
 

taxvalp

Medlem
Trist i det här fallet att Swiss ska följa EU261/2004 men ej är med i EU. Om de hade varit med i EU hade det gått att driva mål på egen hand som "småmål" i svensk domstol (vi har gjort det mot KLM med framgång) men den vägen är nu stängd.
 
Toppen