Med tanke på prisläget från Sverige och att Thailand nu har öppnat upp där det finns en stor uppdämd efterfråga, skulle det inte förvåna mig om att den riktiga anledningen är Revenue Management som allokerar platser till marknader med bättre betalningsvilja såsom hemorten Zürich med Zug. Jag har inte kollat, annars så är det snabbt uppbokat det som finns.
Det som är kämpigt med den nya plattformen är att Lufthansagruppen har tagit ställning att man vill sälja så mycket direkt som möjligt, men verktygslådan är usel. T.ex. får man inte upp United Domestic First i anknytning till Swiss/Lufthansa inom USA. Jag stångas också med helt sjuka "Married Segments" på United i kombination med Swiss som innehåller tredagars stopover i NYC

Inte bara det, men en Z-klass fare basis med Swiss krävde P-klass på United för att få ihop det

När min personliga AMEX agent försökte få mig in på Z-klass på LAX-EWR eller LAX-JFK så kickades JFK-ZRH-ARN till D-klass. Jag hade gärna bokat allt detta på United ticket stock och marketing carrier, men då kan jag inte använda PartnerPlus, mina M&M miles eller SEN upgrades till First. LAX-EWR i P-klass jämfört med Z-klass är 100% istället för 150% till M&M.
Jag ser också efterfrågan är tillbaka till USA. Sällan jag har sätt EWR-ZRH och JFK-ZRH slutsåld i First 3-4 veckor innan avresa. Nu är också EWR-ZRH nere på J1 C1 på mitt datum. Jag är redan uppgraderat på utresan ZRH-YUL, men försökte få AMEX att boka om idag till EWR-BOS-ZRH efter samtal med First Class Hotline i Basel att det fanns möjlighet till uppgradering med PartnerPlus, men igen hårda "married segments" så det skulle kräva en repricing till D-klass. Inte värt pengarna. Satsar på att bli den första om inte en av de första att besöka AMEX Centurionloungen på JFK T4 istället på hemresan

En middag där, sen en god natts sömn i ett tronsäte i Business istället.