Senaste nytt

Swiss hemsida visar fel när man försöker boka first?!

@SimonXYZ: Vilket POS använder du i ExpertFlyer när du letar på tillgängligthet FRÅN Sverige (eftersom Sverige inte är ett alternativ)? Har noterat (för Finnair) att den svenska tillgängligheten är betydligt sämre än exempelvis den från Tyskland så därför ser tillgängligheten bättre ut i ExpertFlyer när jag väljer Tyskland, UK eller USA än på Finnairs bokningssida med utgångspunkt Sverige.
USA i detta fall. Lite synd att man inte kan välja Sverige, helt klart. Tillgängligheten har stämt bra med USA när jag har letat Lufthansa/SWISS First. Men jag minns att en gång när jag letade BA First fanns det först inget, men när jag bytte till UK dök det upp platser.

Med tanke på prisläget från Sverige och att Thailand nu har öppnat upp där det finns en stor uppdämd efterfråga, skulle det inte förvåna mig om att den riktiga anledningen är Revenue Management som allokerar platser till marknader med bättre betalningsvilja såsom hemorten Zürich med Zug. Jag har inte kollat, annars så är det snabbt uppbokat det som finns.

Det som är kämpigt med den nya plattformen är att Lufthansagruppen har tagit ställning att man vill sälja så mycket direkt som möjligt, men verktygslådan är usel. T.ex. får man inte upp United Domestic First i anknytning till Swiss/Lufthansa inom USA. Jag stångas också med helt sjuka "Married Segments" på United i kombination med Swiss som innehåller tredagars stopover i NYC :eek: Inte bara det, men en Z-klass fare basis med Swiss krävde P-klass på United för att få ihop det :( När min personliga AMEX agent försökte få mig in på Z-klass på LAX-EWR eller LAX-JFK så kickades JFK-ZRH-ARN till D-klass. Jag hade gärna bokat allt detta på United ticket stock och marketing carrier, men då kan jag inte använda PartnerPlus, mina M&M miles eller SEN upgrades till First. LAX-EWR i P-klass jämfört med Z-klass är 100% istället för 150% till M&M.

Jag ser också efterfrågan är tillbaka till USA. Sällan jag har sätt EWR-ZRH och JFK-ZRH slutsåld i First 3-4 veckor innan avresa. Nu är också EWR-ZRH nere på J1 C1 på mitt datum. Jag är redan uppgraderat på utresan ZRH-YUL, men försökte få AMEX att boka om idag till EWR-BOS-ZRH efter samtal med First Class Hotline i Basel att det fanns möjlighet till uppgradering med PartnerPlus, men igen hårda "married segments" så det skulle kräva en repricing till D-klass. Inte värt pengarna. Satsar på att bli den första om inte en av de första att besöka AMEX Centurionloungen på JFK T4 istället på hemresan :) En middag där, sen en god natts sömn i ett tronsäte i Business istället.

Dessa Married segments är ett gissel. Likaså revenue management. Och en i det närmaste usel hemsida när det kommer till att hitta olika alternativ :(

Jag har viss förståelse att bolagen inte vill släppa sista platsen i F till något "lockpris" från någon avlägsen plats i norr när de med stor sannolikhet kan sälja platsen på den tyskspråkiga marknaden för dubbla eller tredubbla priset. MEN samtidigt har Swiss en publicerad fare ARN-BKK till det facila priset av 128000 plus skatter. Men den visas inte på hemsidan som ett alternativ överhuvudtaget. Troligen på grund av married segment som gör att tillgängligheten uteblir. Nu kanske den som bokar en biljett för 128000 kronor inte gör det på hemsidan, men ändå...

Det är också intressant hur olika alternativ man får när man söker på lh.com respektive swiss.com även om det är tydligt att de bygger på samma plattform

Toppen