Senaste nytt

Swiss först ut att "segmentera" ekonomiklasspassagerare ombord?

Brussels hade väl 4 klasser med olika matservering ett tag inom Europa? Business, premium eco, eco och low eco, men nu har de gått tillbaka till tre klasser ombord. Har för mig att eco och low eco satt blandade i kabinen (men jag undvek bakre delen av kabinen på Brussels, av begripliga skäl).

• Gilla
Reactions: Gus
NZ har väl ganska länge haft ett koncept där det finns flera olika servicenivåer i econ. Inte bara mat utan även vem som får se film i AVOD tex.

Lite som Brathens Back och Brathens Best, de körde med gardin tom om jag minns rätt.
Braathens Best och Braathens Back var som Business och Economy. På den tiden konkurrerade man med service när man införde varm mat på inrikes med Braathens Best. På den gamla goda tiden hade jag Transwede/Braathens som preferred carrier varhelst dom flög :)

NZ har väl ganska länge haft ett koncept där det finns flera olika servicenivåer i econ. Inte bara mat utan även vem som får se film i AVOD tex.

Det stämmer! sen har jag bara åkt en "kortare" resa tex mellan Sydney och Aukland där jag försökte använda IFE men inte kom in eftersom det var spärrat för min plats. Detsamma gäller maten och drickorna där min stolsgranne fick både mat, vin och film eftersom vi hade råkat boka olika biljetter. De var väl inte supertydliga med den informationen vid bokning skulle jag påstå (eller så var jag ouppmärksam). För min del ställde det dock inte till med några problem då allt ändå gick att köpa ombord och då personalen var väldigt trevliga, samt tilltalade mig med efternamn under hela resan.

Känns det inte lite märkligt att den enda skillnaden (om jag förstår tabellen rätt) mellan de olika ekonomiklasserna är att Light INTE får "complimentary snack".

Dvs flyger man light får man chokladbit och vatten medan om man flyger classic eller flex får man chokladbit, vatten och snack.

Resten får man betala för oavsett biljett. Så det känns helt enkelt som om alla får samma service men personalen kan gå runt med en lista innan övrig servering och dela ut en "snack" till de som har classic eller flex-biljetter.

Så i praktiken anser jag att detta är buy on board för alla ekonomiklassresenärer.

När jag flög Germanwings för några år sedan så hamnade jag allra längst bak, sista raden fönsterplats. Det visade sig att min biljett gav plastad macka plus tetra-saft vilket levererade i en pappåse. Ingen runt mig fick något liknande, och detta hade personalen koll på.
Som en sidonot så fick vi buss-gate där vi landade så jag hamnade närmast dörren på bussen och kom därmed in först i terminalen :D

Toppen