Senaste nytt

Swedbanks nya platinumkort med Loungekey

Nemo

Medlem
Försäkringen ser grymt bra ut. En del historier här på BC med andra kort verkar ha blivit annorlunda om detta kort hade använts såsom försenad ankomst till destinationen och missat anslutningsflyg om jag förstår det rätt.
Försäkringen är i paritet med de resetillägg du kan ha på hemförsäkringen, till 3ggr priset. Så om man skaffar sig detta kort enkom för reseförsäkringen så är det ett dyrt kort
 

sweflyer

Medlem
Jag blir inte alls klok på Lounge Keys hemsida. Finns ingen info alls, bara möjlighet att logga in. Får testa att ladda ner appen för att se om det går att få en bild av hur många lounger det faktiskt är med i programmet. Har liksom en känsla av att det är mindre omfattande än Priority Pass, vilket i så fall inte gör det lika intressant för min del.
 
Jag blir inte alls klok på Lounge Keys hemsida. Finns ingen info alls, bara möjlighet att logga in. Får testa att ladda ner appen för att se om det går att få en bild av hur många lounger det faktiskt är med i programmet. Har liksom en känsla av att det är mindre omfattande än Priority Pass, vilket i så fall inte gör det lika intressant för min del.
650+ lounger vs. 900+ enligt resp. hemsida. Vore intressant att veta vad som skiljer? De har samma utbud på ARN iaf.

Annars verkar kortet vassare än exvis Handelsbankens Platinum som kostar 700 kr mer.
 

teknik

Medlem
Har haft LoungeKey ett tag och upplever generellt att det är samma utbud som Priority Pass på de lite större internationella flygplatserna. Flyger du däremot ofta från lite mindre flygplatser kan det hända att LoungeKey inte har något att erbjuda.

För övrigt fungerar det som Priority Pass men det förekommer att personalen inte känner till det. Påpeka då att de ska dra det i "LoungeGateway" (samma maskin som Priority Pass) så löser det sig. Det man får i loungerna så som mat, dryck och antalet timmar har varit samma som Priority Pass på alla ställen jag har besökt.
 

staff

Medlem
Finns det nagot som stoppar svenska banker fran att starta egna lojalitetsprogram med intjaning av poang som sedan kan vaxlas in mot miles? Eftersom detta ar det absolut vanligaste sattet for poangintjaning via kreditkortskop i manga andra lander (USA, Australien, Singapore, Hong Kong etc.) sa undrar jag vad som stoppar svenska banker fran att gora detta.

Kanns svart att motivera en arsavgift pa SEK 1,700 for loungetillgang. Slipper man avgift om man spenderar ett over ett visst belopp per ar?
 

Dr. Miles

Expert
Finns det nagot som stoppar svenska banker fran att starta egna lojalitetsprogram med intjaning av poang som sedan kan vaxlas in mot miles? Eftersom detta ar det absolut vanligaste sattet for poangintjaning via kreditkortskop i manga andra lander (USA, Australien, Singapore, Hong Kong etc.) sa undrar jag vad som stoppar svenska banker fran att gora detta.

Kanns svart att motivera en arsavgift pa SEK 1,700 for loungetillgang. Slipper man avgift om man spenderar ett over ett visst belopp per ar?
Svenska DinersClub kör mellanvariant.
Man får en gratis loungebesök per 10.000 SEK spend, men gratis loungebesöket kan användas endast året efter. Vilket är ganska dumt.
 

Direktorn

Medlem
Försäkringen är i paritet med de resetillägg du kan ha på hemförsäkringen, till 3ggr priset. Så om man skaffar sig detta kort enkom för reseförsäkringen så är det ett dyrt kort

Nemo. Ge mig ett exempel på var du hittar detta så jag kan teckna den. Har kollat både på möjliga tillägg på min egen hemförsäkring och på Europeiska som är försäkringsgivare för kortet. Hittar inget i paritet med till exempel ersättning vid bagageförsening i samma nivå.
 

mha321

Medlem
Finns det nagot som stoppar svenska banker fran att starta egna lojalitetsprogram med intjaning av poang som sedan kan vaxlas in mot miles? Eftersom detta ar det absolut vanligaste sattet for poangintjaning via kreditkortskop i manga andra lander (USA, Australien, Singapore, Hong Kong etc.) sa undrar jag vad som stoppar svenska banker fran att gora detta.

Kanns svart att motivera en arsavgift pa SEK 1,700 for loungetillgang. Slipper man avgift om man spenderar ett over ett visst belopp per ar?

I princip gör det väl inte det. Men det är klart att de hellre ser att det investeras hos dem, som tex kort där man får bonus i fonder i banken istället för poäng.

Men det hade kunnat gå. Med de nya EU reglerna lär det knappast vara aktuellt, helt enkelt på grund av att det skulle bli alldeles för dyrt för banken. Det är nog att byta årsavgift mot förmåner som är framtiden där.
 
Toppen