Jag tror också, som någon redan sagt, att utspelet från Swedavia i huvudsak ska ses som ett budgetutspel.
Åtminstone så hoppas jag verkligen inte att man fattar så stora beslut baserat på kortsiktga svängningar.
Men, generellt sett så saknar jag en nationell infrastrukturstrategi för flyg och tåg. En sådan strategi måste självfallet se på helheten, inte på transportslagen individuellt, utan som ett sammanlänkat nätverk.
Jag tror absolut att tåg kan ersätta viss flygtrafik om man skapar rätt förutsättningar, men jag tror också att flygtrafiken är bättre i vissa avseenden, även till små flygplatser. Jag tror t ex att små elektriska flygplan mycket väl kan användas för snabba transporter mellan mindre flygplatser. Jag utgår från att elektriska flygplansmotorer inte bara har mindre utsläpp men även mindre buller, och är billigare i drift. Det skulle kunna öppna för att de regionala flygplatserna kan ligga närmre bostadsområden, vilket gör att de blir mer lättillgängliga vilket i sin tur kan göra resandet snabbare och enklare, kanske med relativt hög frekvens. Med den infallsvinkeln så skulle flygandet kanske t o m öka.
I andra fall så är det mer meningsfullt att ta tåget.
Även om min "hemmaflygplats" är Kastrup så får man ju inte glömma bort att den faktiskt ligger utomlands och jag håller med tidigare skribenter om att det kan vara "farligt" att hamna i ett beroende som vi inte kan påverka. Jag är generellt för den fria marknaden men det kanske inte vore helt fel om staten ändå kunde kräva att det måste finnas ett visst minimum av utrikesdestinationer till särskilt värdefulla hubbar från/till Sverige, ett par i Asien, ett par i USA och några i Europa.
Det kan vara så att jag är helt ute och cyklar med mina tankar ovan, men det är just den här typen av funderingar och analyser om Sveriges infrastruktur som jag skulle vilja se (även om slutsatserna skulle skilja sig från mina
).