Såg på TV programmet Efter Fem och en representant för Stockholms Handelskammare uttalade sig om eventuell nedläggning av Bromma, och han sade att Stockholms Handelskammare var inte negativ till nedläggning av Bromma men Arlandas kapacitet måste byggas ut först.
Jag tror att det kommer dröja innan flygtrafiken kommer tillbaka på 2019 års siffror, vi skall inte glömma att inrikestrafiken minskade åren före pandemin.
Min synpunkt är att vi inte behöver Bromma, för att kunna optimera Arlanda tills flygplasten är utbyggd, är att på något sätt låta SAS och BRA samarbeta, jag har inget förslag just nu på hur det skall kunna genomföras, men förslag på vissa linjer skall man kunna fylla större flyg med passagerare från Kalmar, Sundsvall, Ängelholm, Visby går det på morgonen plan från båda bolagen med kapacitet till 70-90 passagerare slå samman dessa till en avgång så får du en avgång och en ankomst på Arlanda, även från Göteborg, Umeå Malmö kan man göra på samma sätt.
Dessutom om BRA och SAS flyger "tillsammans" kan man få flera direktlinjer vid peek GOT-UME kanske även MMX-UME
Hur man skall lösa samarbetet har jag inget förslag på men det finns det personer med höga studieskulder som säkert kan lösa.
Ett positivt resultat för flygbolagen skulle vara bättre lönsamhet, BRA kommer nog att få tufft de närmsta åren trots rekonstruktionen.
Bolagen kan trots "samarbetet" konkurrera med priset för att inte de skall få monopol på inrikestrafiken, Norwegian kommer väl tillbaka på Luleå och Umeå.
Hotet mot detta förslag är vad konkurrensmyndigheterna kommer att säga plus bolag som söker tider på Arlanda.
När det gäller transporter till och från Arlanda så känner jag inte till avtalet med Arlanda Express men om det går enligt avtalet skulle SL kunna köra någon typ av snabbgående pendeltåg som går Uppsala-Arlanda-Norrviken-Solna-Stockholm City-Älvsjö, vilket skulle göra restiden till Arlanda betydligt kortare för många resenärer och personer norr om Stockholm närförorter skulle kunna åka kollektivt och miljövänligare än med bilen till Arlanda