Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

Länge talades det ju om att dra Ostlänken förbi Skavsta och satsa på den flygplatsen istället för Bromma. Det alternativet är nu fimpat och då måste kommunikationerna till Arlanda trimmas istället.

• Gilla
Reactions: hco

SK989

Medlem
Kommunikationerna - på land - till och från Arlanda i all ära (jag håller med om att SL-kortet i sig borde räcka för att resa med pendeltåget till Arlanda) men det viktigaste är väl ändå kommunikationerna till och från Arlanda i luften? Om vi om några år är tillbaka på flygnivåer vi hade före coronan så kommer Arlanda inte att räcka till på långa vägar i peaktid (ca 07.00 - 09.00 resp. ca 16.30 - 18.30 vardagar) vilket innebär färre och sämre flygförbindelser till/från Stockholm jämfört med hur det var i början av i fjol. Redan tio år före coronan var Arlanda i prinicip fullt i peaktid vad avser kapacitet för starter/landningar. Det är väl den väsentliga frågan vid bedömningen av om Bromma ska finnas kvar och inte hur man tar sig till och från Arlanda på landbacken

Thornado

Medlem
Kommunikationerna - på land - till och från Arlanda i all ära (jag håller med om att SL-kortet i sig borde räcka för att resa med pendeltåget till Arlanda) men det viktigaste är väl ändå kommunikationerna till och från Arlanda i luften? Om vi om några år är tillbaka på flygnivåer vi hade före coronan så kommer Arlanda inte att räcka till på långa vägar i peaktid (ca 07.00 - 09.00 resp. ca 16.30 - 18.30 vardagar) vilket innebär färre och sämre flygförbindelser till/från Stockholm jämfört med hur det var i början av i fjol. Redan tio år före coronan var Arlanda i prinicip fullt i peaktid vad avser kapacitet för starter/landningar. Det är väl den väsentliga frågan vid bedömningen av om Bromma ska finnas kvar och inte hur man tar sig till och från Arlanda på landbacken

Det finns redan de (av annan politisk färg än regeringen och med ett mer regionalt intresse) som uttalat sig kring detta.

Finansborgarrådet om Stockholms flygkapacitet | Moderaterna i Stockholms stad
Kritik mot regeringens besked om Bromma flygplats | SVT Nyheter

Alf

Medlem
Jag tycker det är ett bra besked. Det är bara att hoppas på att det röstas igenom i riksdagen så frågan inte längre behöver finnas på dagordningen framöver. Jag är övertygad om att kapaciteten på Arlanda räcker till om man förlänger bana 01R/19L. Tror inte trafiken under överskådlig tid kommer upp i den nivå som gällde innan pandemin. De flesta företag har insett att man kan ersätta upp till hälften av tjänsteresorna med digitala mötet. Ericsson uppskattar att resorna kommer att minska med 50% efter att pandemin är över. Inrikesflyget kommer med all sannolikhet att minska när Ostlänken är klar.

Även om inte Ostlänken kommer att stanna vid Skavsta så tror jag att trafiken där kommer att öka, i varje fall med lågprisbolagen. Kan också bli så att det blir mer charter på Skavsta. Västerås blir nog utan flygplats trots att lokala omröstningen var för att behålla flygplatsen. Jag tror inte heller att Norrköpings flygplats kommer att återhämta sej efter pandemin, speciellt nu när kommunen håller på att sälja av flygplatsen.

D

Deleted member 30163

Guest
Det hela handlar om politisk vilja
Det är ju svårt att diskutera i den här tråden utan att nämna politik då det är olika färger inblandade här.
Men som vanligt kan det bli nya vindar i ett nytt val.

Min högst personliga ståndpunkt är dock att Bromma absolut skulle kunna få leva kvar, men att man inom 10-20 år styr om till att enbart tillåta eldrivna flygplan. Det är ju väldigt grön politik och skulle kunna lösa flera problem:

- Buller (Ja det beror ju på hur dessa plan drivs såklart, el kan användas på många sätt)
- Miljö, inte bara i form av utsläpp utan även i form av flygbränsle, olja och alla andra nödvändigheter du behöver.
- Startsträcka (Jag gissar/inbillar mig att elmotorer kan ha en positiv effekt)
- Nyttja de kommunikationer som byggs - Visst just nu finns det ingen tvärbana då den tydligen stör ut vissa radiofrekvenser, jäkla nötter... men du kan åka kommunalt redan idag hela vägen. (Och man kan ju tvinga alla taxibilar som ska stanna i någon taxizon att vara elbilar samt bussar)

Själv bor jag ganska nära Bromma så jag är partisk, men jag har också få "smarta" vägar till Arlanda om jag ska åka kommunalt. Enklast är bilen eller taxi. Åka in till stan för att vända och åka tillbaka med Arlanda express (dyrare än Taxi) eller ganska krångligt med tuben om man har en familj och en hel del väskor - Du kan ju glömma att åka i rusningstrafik. Att parkera bilen inne i stan eller vid Odenplan är ju bara att glömma..

Det kan ju vara rimligt, men "arlandabanan" är väl fortfarande privat och ägs av Arlanda Express ägare? Staten hade ju ingen ambition att bygga någon järnväg till Arlanda.
Japp, detta måste lösas nu i detta nya läge. 778 mijarder ska ju läggas på infrastruktur så det borde ju finnas pengar till att lösa ut Arlanda Express. Det är ju också rätt tid att göra nu, det kan inte ha gått så bra för dem senaste året. Men viktigast är att ta bort den fjantiga biljettkontrollen när man kommer till Arlanda med SJ. Borde spara ett par miljoner varje år redan där.

011430121

Medlem
Såg på TV programmet Efter Fem och en representant för Stockholms Handelskammare uttalade sig om eventuell nedläggning av Bromma, och han sade att Stockholms Handelskammare var inte negativ till nedläggning av Bromma men Arlandas kapacitet måste byggas ut först.
Jag tror att det kommer dröja innan flygtrafiken kommer tillbaka på 2019 års siffror, vi skall inte glömma att inrikestrafiken minskade åren före pandemin.

Min synpunkt är att vi inte behöver Bromma, för att kunna optimera Arlanda tills flygplasten är utbyggd, är att på något sätt låta SAS och BRA samarbeta, jag har inget förslag just nu på hur det skall kunna genomföras, men förslag på vissa linjer skall man kunna fylla större flyg med passagerare från Kalmar, Sundsvall, Ängelholm, Visby går det på morgonen plan från båda bolagen med kapacitet till 70-90 passagerare slå samman dessa till en avgång så får du en avgång och en ankomst på Arlanda, även från Göteborg, Umeå Malmö kan man göra på samma sätt.
Dessutom om BRA och SAS flyger "tillsammans" kan man få flera direktlinjer vid peek GOT-UME kanske även MMX-UME
Hur man skall lösa samarbetet har jag inget förslag på men det finns det personer med höga studieskulder som säkert kan lösa.

Ett positivt resultat för flygbolagen skulle vara bättre lönsamhet, BRA kommer nog att få tufft de närmsta åren trots rekonstruktionen.
Bolagen kan trots "samarbetet" konkurrera med priset för att inte de skall få monopol på inrikestrafiken, Norwegian kommer väl tillbaka på Luleå och Umeå.

Hotet mot detta förslag är vad konkurrensmyndigheterna kommer att säga plus bolag som söker tider på Arlanda.

När det gäller transporter till och från Arlanda så känner jag inte till avtalet med Arlanda Express men om det går enligt avtalet skulle SL kunna köra någon typ av snabbgående pendeltåg som går Uppsala-Arlanda-Norrviken-Solna-Stockholm City-Älvsjö, vilket skulle göra restiden till Arlanda betydligt kortare för många resenärer och personer norr om Stockholm närförorter skulle kunna åka kollektivt och miljövänligare än med bilen till Arlanda

intuition

Medlem
Japp, detta måste lösas nu i detta nya läge. 778 mijarder ska ju läggas på infrastruktur så det borde ju finnas pengar till att lösa ut Arlanda Express. Det är ju också rätt tid att göra nu, det kan inte ha gått så bra för dem senaste året. Men viktigast är att ta bort den fjantiga biljettkontrollen när man kommer till Arlanda med SJ. Borde spara ett par miljoner varje år redan där.
Ett utköp måste väl betyda att bolaget ersätts för alla tänkbara framtida vinster? Plus att man kanske kan anta att det inte går att driva banan med vinst om man ska acceptera SL-taxan.
Dvs om man tar infrastruktur-pengar för att ge till privata ägare för en redan existerande infrastruktur så avstår man från att skapa ny infrastruktur bara för att få en chans att äga och driva befintlig infrastruktur med underskott? Eller hur skulle det bli en samhälls-vinst med det här?

Toppen