Ett av problemen där är väl att Arlanda inte får utnyttja sina banor fullt ut, ...
Det är inte passagerarantalet som är det viktiga - det har betydelse för terminalkapaciteten men det stora problemet är antalet starter och landningar ("rörelser"). ....
Precis vad jag också reagerade på i argumentet, och bra formulerat av er!
Ytterligare en sak med att ersätta 2 rörelser med 1:
"Samtidiga" avgångar från (eller ankomster till) BMA och ARN är
inte samtidigt ur resenärens synvinkel, eftersom det också finns anslutningsresor och tid för resenären att komma igenom flygplatsen. Blocktiden skiljer också lite, även om det är på marginalen.
T.ex. STO-MMX. Ett plan från ARN har tidtabellen 8.10-9.20 och ett likadant plan som lyfter samtidigt från BMA har 5-10 minuters kortare blocktid. OK, en marginell skillnad, men lägg sedan till
a) i hur god tid måste resenären komma till flygplatsen? Där adderar Arlanda kanske ytterligare 20 minuter på resenärens total-tid.
b) hur lång tid tar det för resenären att komma till flygplatsen? Det beror ju helt på utgångspunkten. Till/från kontoret i Kista? Eller till/från hemmet i Alvik? Det enda man kan säga är att de resenärer som väljer Bromma säkerligen gör det för att Arlanda ger de en väsentligt längre total restid.
Så Arlanda ger kanske 30-60 minuters längre total restid och det är inte oväsentligt på en timmes flygning. Om cirka 30% av inrikesflyget i dag går till/från Bromma så är det ganska många resenärer som behöver "tvångsflyttas" till Arlanda och där många av de får betydligt längre restid.
Det finns också ett frekvens-problem med att minska rörelser genom att introducera plan med hög kapacitet. Ta ARN-MMX igen, där ett ensamt flygplan kan upprätthålla en tidtabell om en avgång cirka var 4.e timme i vardera riktningen. Så tex kl 8, kl 12, kl 16 och kl 20 från ARN. Ja, det kanske verkar OK och så fläskar vi på med en A350 för kapacitetens skull.
Tidtabellen från MMX med en ensam maskin blir då kl 10, 14, 18 och 22 - inte helt attraktivt. Kanske folk i landsorten vill hinna till mötet i Stockholm utan att resa dagen innan? Med två mindre maskiner kan man istället upprätthålla likvärdiga tidtabeller från båda orterna.
Det är ju också så att vissa tider på dygnet är mer intressanta för resenärerna. En avgång kl 08 passar en del, men många vill nog ha en kl 07 och en kl 09 också. Fler mindre plan kan upprätthålla en frekvens som ett fåtal stora plan inte kan, även om det stora planet med få avgångar i teorin erbjuder samma kapacitet på linjen. Det är alltid bättre att kunna erbjuda ett morgon och ett kvällsflyg med lägre kapacitet än att erbjuda en enda lunch-avgång med ett stort plan.