Lite kul att leka med idén att lägga ner Arlanda istället. Arlanda har ju sina utmaningar när det gäller att möta framtida efterfrågan (buller-konflikt med när-kommunerna) och problemet med monopolet ARN-express. Så om jag nu ändå leker sim-airport i tanken, så kommer min vision här...
I stället för internationell långdistanstrafik från ARN kunde Bromma mata t.ex. OSL, HEL och CPH med en hyper-effektiv flotta av kortdistansplan för anslutningar.
Inrikes-flyg från regionerna till Stockholm kunde ersättas av snabb-tåg längs förbättrade stambanor för allt inom 40-50 mils radie. (Jaja, ostkustbanan skulle behöva gå ihop med mälarbanan i Sundbyberg. Där kan man ha incheckning på tågstationen och en underjordisk APM till flygplatsen.)
De södra regionernas behov av internationell trafik går redan idag utanför ARN, för övriga kanske kan hanteras med viss point-to-point alternativt via BMA.
Charter för Stockholmsregionen hamnar på Skavsta och för de regioner som i dag har charter via ARN kanske kan ha viss egen point-to-point charter direkt från regionerna.
Naturligtvis en otänkbar nesa för en huvudstad att inte ha reguljärtrafik på världen, men en liten rolig tanke.
En annan rolig tanke är var hade vi stått i dag om något av de ursprungliga förslagen (t.ex. Jordbro eller Skå-Edeby) gått igenom istället för Halmsjön/Arlanda