Det går att se på flightradar24.Går det att få ut hur många starter och ladnigar som sker på ett dygn på Bromma? Eftersom privatjet och ambulansflyg inte är officela i avgångar och ankomster, dvs hur stor är trafiken utöver Västflyg?
Håller med om själva definitionen men jag bor i Stockholm och har tillräckligt hög lön för att betala statlig skatt så jag har svårt att se det på något annat sätt än att jag, via skattsedeln, är med och betalar för BMA genom ett slöseri med (mina) pengar. Precis som jag är med och betalar för vägar, Nya Karolinska etc etcBegreppet att något betalas av "skattebetalarna" betyder att något betalas av offentliga medel. Att alla som flyger är skattebetalare är ju inte poängen, det gäller ju alla företags kunder överallt. Många verksamheter har flera driftställen där vissa är mer lönsamma än de andra; fast Swedavia kan förstås inte ensidigt bestämma att lägga ner BMA.
Men jag ifrågasätter det samhällsekonomiska i att behålla BMA, tittar man på våra grannländer så klarar de sig med en flygplats i varje huvudstad så varför skulle inte Stockholm göra det? Det är korrekt att tex pax som kommer in från Visby får några minuter längre tid till centrala Stockholm men det uppväger inte nackdelarna och kostnaderna med en flygplats i centrala stan. Jag har väldigt svårt att se det framtida behovet av BMA men däremot ser jag det framtida behovet av att utveckla ARN inkl allt runtomkringBromma är - just nu - företagsekonomiskt olönsamt men det kan ändå vara samhällsekonomiskt klokt att behålla flygplatsen i flera år tills man mer säkert kan bedöma det framtida behovet.
Och långt ifrån alla som flyger till/från svenska flygplatser är svenska skattebetalare... Men det är inte poängen kanske. Även om de flesta som äter på McDonalds i Bollnäs är skattebetalare finansieras ju inte verksamheten genom skatten.
Jag tror du besvarade din egen fråga.Både CPH och OSL har ju lyckats med kommunala färdmedel till/från flygplatsen så varför skulle inte Stockholm klara det om den politiska viljan fanns?
Det är inte en höger-vänsterfråga längre. Och det handlar inte bara om marken där flygplatsen ligger utan också om områden runtom som inte kunnat bebyggas pga bullerregler. Sedan kan en del tvärförbindelser lösa trafikbekymmer i området.Det finns argument för och emot Bromma flygplats. Om - och det är ett om - flygtrafiken ökar kraftigt säg tio år framåt kan Arlanda i dess nuvarande kapacitet vad gäller rullbanor och tillåtna inflygningsvägar inte svälja all trafik i peaktid, d.v.s. den tid då flest vill flyga vilket är 2-3 timmar på morgonen resp. sen eftermiddag. D.v.s. då skulle man behöva antingen bygga ut Arlandas kapacitet, vilket tar lång tid, eller ändra bullerregler för inflygningar, vilket är politiskt väldigt svårt att driva igenom. Det skulle då uppstå kapacitetsbrist, vilket är samhällsekonomiskt dåligt. Med andra ord - det kan vara bra att ha Bromma kvar. Hur sannolikt är det att situationen uppstår? Det kan jag inte bedöma och förmodligen få andra heller med någon större träffsäkerhet. Detta ska förstås vägas mot kostnaden att ha kvar Bromma när den används lite.
Inga enkla bedömningar att göra men att redan 2025 döma av saken tycker jag är prematurt. Tyvärr handlar den politiska debatten om Bromma sällan om det långsiktiga behovet av flygkapacitet utan om orealistiska tankar på en grön miljöstadsdel med bostäder utan en klar beräkning av saneringskostnader för marken och hur dyra dessa bostäder skulle bli, eller så handlar det om likaledes orealististiska drömmar om en citynära flygplats som används av ett bullerfritt elflyg.
Bromma har tyvärr blivit en höger-vänster fråga politiskt var man inte egentligen bryr sig om sakargument. Är man vänster ska Bromma avvecklas och bli bostäder oavsett långsiktiga kapacitetsbehov och kostnad för detta medan är man höger ska Bromma aldrig någonsin läggas ned oavsett behovet av flygplatsen. Inga beslut om Brommas nedläggning kommer att fattas av den nuvarande regeringen enligt vad som är sagt hittills så i praktiken lär inga beslut tas om Brommas framtid förrän tidigast 2027.