Senaste nytt

Svenska mobilabonnemang med bra roamingvillkor

Har haft Bahnhof via kommunens stadsnät sedan 2016 eller något sådant, fungerar utmärkt. Vet inte om det finns något erbjudande med Halebop eller Fello som passar dig för det mobila, de är ju en del av Telia och använder deras nät. Fördelen med Fello är att man kan lägga in sitt poänggivande kreditkort i sin profil, så dras abonnemangsavgiften från det helt automatiskt varje månad.

Har haft Bahnhof via kommunens stadsnät sedan 2016 eller något sådant, fungerar utmärkt. Vet inte om det finns något erbjudande med Halebop eller Fello som passar dig för det mobila, de är ju en del av Telia och använder deras nät. Fördelen med Fello är att man kan lägga in sitt poänggivande kreditkort i sin profil, så dras abonnemangsavgiften från det helt automatiskt varje månad.
Att betala räkningen med kort kan man även hos Tre.

Gjorde en text-diff på länder som ingår i Tele2 Obegränsad Plus och Tre Världen nyss.
(Har inte gjort en detaljstudie om någon region listas av den ena som den andra inkluderar i ett land, exempel Gibraltar)

Tele2 till vänster, Tre till höger, färgad rad betyder att landet bara finns hos den operatören. Vita länder finns alltså hos båda. Det var slående hur många fler länder tre har, men att åtminstone 3 st relativt välbesökta länder saknas hos tre (Qatar, Sydafrika och Förenade arabemiraten)

Skärmavbild 2025-10-30 kl. 19.38.35.png

Bench mot Telenor som bara har ett fåtal extraländer inkluderade är klart mycket sämre än båda, men har faktiskt något land som de andra saknar, Andorra, Myanmar och Serbien. (Notera att Tele2 listar alltså Montenegro men inte Serbien medan Telnor och Tre har båda.)
Tele2 till vänster, Telenor till höger

Skärmavbild 2025-10-30 kl. 19.59.25.png

Benchen mellan Telenor och Tre blir lite löjlig.
Myanmar är det enda Telenor (till höger) erbjuder extra, medan 49 länder saknas, så jag gissar att om man behöver just Myanmar finns det ett surfpass att köpa och det är ingen anledning till att inte välja 3.
Skärmavbild 2025-10-30 kl. 20.06.26.png

Bra jämförelse @intuition!

En annan parameter som kanske är svår att jämföra är ju hur bra det funkar i respektive land. Jag har 3 och upplever att det ofta är riktigt trögt eller inte fungerar alls även inom eu (länder som inte har 3).

Är just nu på Sint Maarten (holländska sidan) här fungerar inte 3 alls. Köpte Saily esim som inte heller fungerar (båda fungerar dock på franska sidan).
Min fru har Telenor och det fungerar utmärkt.

Om det erbjuds konkurrenskraftiga surf paket så betalar jag gärna för det så länge man får en fungerande uppkoppling.

Värt o notera för Hallon (och därmed 3 också) så ingår UK i "EU-surf" för vanliga abonnemang - som på gamla goda tiden. Tror inte övriga operatörer har det så längre?

En annan parameter som kanske är svår att jämföra är ju hur bra det funkar i respektive land. Jag har 3 och upplever att det ofta är riktigt trögt eller inte fungerar alls även inom eu (länder som inte har 3).

Är just nu på Sint Maarten (holländska sidan) här fungerar inte 3 alls. Köpte Saily esim som inte heller fungerar (båda fungerar dock på franska sidan).

Om det erbjuds konkurrenskraftiga surf paket så betalar jag gärna för det så länge man får en fungerande uppkoppling.
Oftast kan du ju byta utförande operatör manuellt i telefonen på plats, det gjorde jag ofta när jag hade Tre Världen, ibland hoppa fram och tillbaka mellan operatörer samma dag.

Denna sida köper jag mina e-sim på, testa denna nästa gång.

En fördel med Telenor och deras familjeabonnemang är att det går att ringa till alla medlemmar i abonnemanget gratis var man än är i världen.

Detta har varit ovärderligt när man rest i länder där vissa appar är blockerade. Detta är nästan den enda anledningen till att jag har kvar Telenor men det är så skönt att kunna ringa när som helst, var som helst och veta att man alltid kan komma i kontakt med familjen (inklusive min gamla mor) eller de med mig.

Noterade exakt detta också på St Maarten, när jag var uppkopplad på wifi tyckte nätet att jag skulle koppla upp på grannön Anguilla, 5mb senare var utlands potten förbrukad (löste sig när jag kom hem sen med fakturan).

Toppen