Senaste nytt

[STREJK AVSLUTAD]Ingen catering från Köpenhamn pga olaglig strejk

Gick ombord på SK2590 mellan Bryssel och Köpenhamn precis. Inga cateringvagnar. Ingen större kris dock med såpass kort flygtid, även om en Northern Trails hade suttit som en smäck.
 
Man blir lite nyfiken på hur stora ersättningskrav SAS kommer ha på GG, motsvarande alla vouchers eller något annat belopp?
 
Sitter på SK935 mot SFO just nu i C-klass, ingen mat ombord idag heller och begränsat med dryck. Fick dock vouchers för 450dkk!
det var bland det lamaste jag hört, antar dock att det bara är "nöd ersättning" och att man även kommer kunna räkna med mer i form av delvis återbetalning, travel vouchers eller bra summa poäng. Även om de kan mena på att GG är att skylla så har man köpt en biljett av dem, och i ärlighetens namn måste det finnas alternativ, kosta vad det kosta vill, men att inte få käk eller ens tro att man på kastrup kan köpa mat som ska hålla i 10h för 450dkk är bara tafatt. uppenbart de inte hade en uns till contingency planning för ett sånt här scenario.
 
Det jag undrar, vad är det för arbetskultur på Kastrup?
Hur många arbetstagare går ut i olaglig strejk eller lägger ner arbetet för att gå fackliga möten per år? Någon jävla ordning måste det väl vara även för danska arbetstagare!

Är det en speciell arbetskultur på just Kastrup, eller är det en generell Dansk kultur?
(inget ironiskt menat med frågan, den är ärligt ställd).
 
Det måste vara en självklarhet att SAS måste kompensera ganska bra i efterhand i form av cash eller poäng. Det är ju helt sanslöst att sitta utan mat och drycker en så lång resa. En voucher för mat i CPH för 450 DKR är ju som att pinka i Nilen. Tio timmar utan att få mat och en GT eller vin eller öl, det borde vara straffbart. Som vanligt inträffar detta på Kastrup. Jag vill nog påstå att det är speciell arbetskultur på Kastrup, i annat fall borde hela näringslivet i Danmark vara mer utsatt och så har jag inte upplevt det.
 
uppenbart de inte hade en uns till contingency planning för ett sånt här scenario.
Hur lätt att få flera tusen personers mat (ca 250-300 person per flight på en long haul flygning) i kort varsel? Jag tror inte det är så enkelt.

Jag gissar att flygbolagen tänker sådan situation som oundviklig skada som uppstår sällan. Så att de tar kostnaden när det händer istället för att ha beredskap för sådan situation varje dag.
 
Skulle tro detsamma. GG står väl för majoriteten av cateringen på Kastrup, men finns det något mer bolag? Man undrar ju om de möjligen kunde åtminstone fått tag i något via ett annat bolag.

Å andra sidan kanske det skulle klassas som strejkbryteri i det andra bolaget isåfall. Å tredje sidan så är ju frågan om strejkbryteri kan finnas om det är en olaglig strejk?
 
Är det en speciell arbetskultur på just Kastrup, eller är det en generell Dansk kultur?
(inget ironiskt menat med frågan, den är ärligt ställd).
Jag tror det är en dansk förhandlingskultur i detta fall verkar det som att deras arbetsgivare sa upp ett par ingående avtal vilket gjorde att man gick ut i strejk. För länge sedan var jag anställd i Danmark och jag kan säga att det är långt ifrån vår "Svenska modell" (MBL etc......).
 
Toppen