Senaste nytt

[STREJK AVSLUTAD]Ingen catering från Köpenhamn pga olaglig strejk

Thornado

Medlem
Jag tycker också att det är helt rätt att flyga som planerat.
Hade jag varit bokat i Business hade jag givetvis varit rätt så besviken (framförallt om jag hade rest med någon som inte testat business tidigare).
Hade jag rest i Go eller Plus så hade jag varit överlycklig då vouchern definitivt borde räcka till en sallad eller take-away sushi från Yo! som helt klart borde vara bättre än den genomsnittliga måltiden i Go/Plus, och dessutom hade jag hoppats på en rejäl pott poäng efter detta.

Det absolut viktigaste är ju att de ser till att lösa vattenfrågan så att de har nog mycket vatten lastat. Sen så tycker jag även att de borde länsa serveringsvagnarna på alla shorthaul-flighter som kommer från ARN och OSL (eller ännu hellre, flyga ner innehållet som lastas i sådana separat) så att det fanns nötter, choklad, osv åt alla. Kanske till och med skulle gå att ordna en laddning polarrullar?
 
Nu är det inte BARA att fixa till ett matpaket och lite dricka, jag ser till mig själv och skulle definitivt föredra mat på flyget med 1-2 timmars försening och förövrigt så är longhaul flighterna försenade eller canceled för stunden eftersom två maskiner står stilla.

Jo, men så kanske inte alla andra hundratals flygplan med passagerare tänker. Om ett plan lyfter från CPH och mellanlandar i t ex OSL för att fylla på mat så blir det ytterligare en extra ankomst och avgång som måste hanteras i Oslo. Detta rubbar så klart den planering som ligger och därmed påverkas andra flygplan och bolag också. Jag tror också att det viktigaste är att hålla tidtabellen så gott det går.
 
  • Gilla
Reactions: pep

Agö

Medlem
Jo, men så kanske inte alla andra hundratals flygplan med passagerare tänker. Om ett plan lyfter från CPH och mellanlandar i t ex OSL för att fylla på mat så blir det ytterligare en extra ankomst och avgång som måste hanteras i Oslo. Detta rubbar så klart den planering som ligger och därmed påverkas andra flygplan och bolag också. Jag tror också att det viktigaste är att hålla tidtabellen så gott det går.
Inkl. att personalens totala timmmar kan påverkas och därmed leda till flygförbud. Nej, detta funkar inte.

SAS möjligheter är två:
  • Erbjud högre nivå på vouchers (hjälper inte alla men en del).
  • Ge ordentlig kompensation i efterhand (hjälper inte för den som är hungrig ombord men kan väl tjäna som ett litet plåster på såren). SAS får sedan ta ut detta mot Gate Gourmet.
 

onzai

Medlem
Inkl. att personalens totala timmmar kan påverkas och därmed leda till flygförbud. Nej, detta funkar inte.

SAS möjligheter är två:
  • Erbjud högre nivå på vouchers (hjälper inte alla men en del).
  • Ge ordentlig kompensation i efterhand (hjälper inte för den som är hungrig ombord men kan väl tjäna som ett litet plåster på såren). SAS får sedan ta ut detta mot Gate Gourmet.

Eller väljer kunden att flyga LH tills problemet är löst.
Kanske kunden fortsätter med LH och kommer inte tillbaka till SK?
 

HCas

Medlem
Jag tycker också det är svårt att ses att SAS kunde ha gjort annorlunda. Ställa in eller försena flyg med flera hundra resenärer per avgång är ju orimligt. Klart det känns trist med lite vouchers men då kan man ta med några mackor på planet i alla fall så man klarar sig till andra sidan. Sen måste SAS självklart kompensera rejält, särskilt de som reser i Business, men det är en annan sak.
 

Agö

Medlem
Eller väljer kunden att flyga LH tills problemet är löst.
Kanske kunden fortsätter med LH och kommer inte tillbaka till SK?
Ja, hjälper dock inte den som redan bokat s.a.s. Det är ju problemet med vild strejk till skillnad från strejk som tillkännagivits i vederbörlig ordning.
 

pep

Medlem
Hvad med LH og de andre bolag (f.eks. TG og QR) der laster mad og drikke i CPH? De må da være ramte (omend i mindre grad)?
 

Agö

Medlem
Hvad med LH og de andre bolag (f.eks. TG og QR) der laster mad og drikke i CPH? De må da være ramte (omend i mindre grad)?
Man kan nog utgå ifrån att Lufthansa, i den mån de överhuvudtaget lastar mat på Kastrup, använder sig av LSG Skychefs (det är ju trots allt alltjämt ett helägt dotterbolag). Så det finns ju en annan cateringaktör på Kastrup.
 

pep

Medlem
Man kan nog utgå ifrån att Lufthansa, i den mån de överhuvudtaget lastar mat på Kastrup, använder sig av LSG Skychefs (det är ju trots allt alltjämt ett helägt dotterbolag). Så det finns ju en annan cateringaktör på Kastrup.
Tak - LSG må have MEGET travlt lige nu...?
 

Agö

Medlem
Tak - LSG må have MEGET travlt lige nu...?
Ja, det har ju knappast möjlighet att ta något extra tänker jag mig. Det kan man ju göra om man får ett avtal men för några dagar (?) blir det ju knepigt. SAS har ju trots allt en marknadsandel på 39 % på Kastrup och står ju därmed för en betydande andel av den totala cateringkakan.
 
Toppen