Min gissning är att man vill införa gemensam tariff för gamla och nya piloter. Lär inte ge någon sänkning för de seniora men en rejäl höjning (upp mot 10%) för de juniora. Då går man ju mot en modell som är för dyr för att SAS ska överleva med nuvarande priser på flygbiljetter.Det är mycket snack om att kräva business/plus, ersättning för skor utan kvitto slut och medellöner. Detta är nog så viktigt.
Men Jag tycker nog att Kravet på 1,3% större löneökning än alla andra har fått sticker ut mest.
En annars mycket välbetald grupp kräver tillsynes 50% mer än alla andra........
Det får man ingen acceptans för med midre än att man är underbetald undersköterska eller liknande.
Nej, men plocka fram Skype och ring USA-numret!Upptaget när man ringer SAS - finns det särskilt numemr för EBG/EBD?
Tror problemet är att det denna gång inte finns någon tydlig "historia" att berätta för SPF utan att framstå som giriga och snarstuckna. Förra årets strejk på DY handlade om kollektivavtal och anställningsform om jag förstod saken rätt. En mer berättigad kamp (att strejka för) i mångas ögon då det handlar om dagliga miljön och att ha något jobb överhuvudtaget. Även lätt att knyta till "säkerhetskortet", svårare att kritisera sin leverantör än arbetsgivare. Det har ju svamlats om att "vi ligger bakom miljardbesparingar senaste åren" men även det säger ju egentligen bara att de tidigare var absurt överbetalda. Har också nämnts något om att "vet inte alls då man skall jobba" men det är helt obegripligt att förstå utan någon form av exempel så där skulle de väl kunna förtydliga. En flight är ju schedulerad månader i förväg... eller är kränkta över att behöva jobba jour ibland?Instämmer helt, arbetsgivarsidan har helt klart rustat och lyckats bättre i PR-kampen, intressant att följa.
Vad händer i följande scenario?
Flyg ARN-CPH-BLQ. CPH-BLQ går medan ARN-CPH ställs in. Jag tar tåget till CPH för att där hoppa på sista benet. I normala fall bokas samtliga ben av om man inte dyker upp på det första, men vad händer i detta fall när det är SAS som ställer in avgången, p.g.a. strejk? Behöver jag göra något aktivt för att säkerställa att jag kommer med på andra benet?
Skulle kännas sådär att dyka upp på CPH efter en fem timmars tågresa och inse att man inte kommer vidare...
Ärligt talat att inte ha strejkat på över 20 år är ganska udda i Sverige, skulle inte säga att det är något specifikt för vare sig SAS eller transportnäringen.Oj vad ni har arbetat i 21 år utan strejkat, här ligger man i lä, jag har aldrig strejkat, men säg inte det till någon på SAS för då känns man lite udda!
Det är ju väldigt ovanligt att så pass högavlönade grupper har lön helt enligt avtal och håller på med kollektivavtalsförhandlingar varje år. Flesta tjänstemän har ju oftast individuell lönesättning och inte så mycket andra villkor att diskutera om, på facklig nivå.Ärligt talat att inte ha strejkat på över 20 år är ganska udda i Sverige, skulle inte säga att det är något specifikt för vare sig SAS eller transportnäringen.