Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Visst kan SAS få 1700 ansökningar av nybakade certifikatinnehavare som bara vill ha ett första jobb till vilket pris som helst, men SAS är faktiskt en hyffsat oattraktiv arbetsgivare för erfarna piloter i dagsläget. Jag har vänner som jobbar kvar både på Ryanair och Norwegian för att det betalar mer, det var helt otänkbart för 10 år sen att en svensk pilot inte skulle mörda för chansen att jobba på SAS.

Det tyder väl på att sas ingångslön ligger hyfsat marknadsmässigt nu. En del stannar hos konkurrent en del byter. Tyder på normalt fungerande marknad.

Är det motsvarande mängd som byter från sas till Norwegian tex? Framförallt bland de som jobbat några år? Annars finns där ju en klar obalans i stegen. Eller menar du att även de mer seniora piloterna byter bort från sas till Norwegian/Ryan?

Att det var bättre villkor för 10+ år sedan tror jag alla är medvetna om. Men hade de villkoren funnits kvar så hade sas inte gjort det. (alternativt hade marknaden varit reglerad, och då hade vi inte haft de billiga biljetterna som finns idag).

Kika in på SAS Facebooksida. Otroligt aggressiv stämning och folk skriker ut sitt hat mot piloterna i affekt. Här är ett exempel:

"Vilka nollor ni är! Ni är inte värda någon jävla löneförhöjning, en hel nation hatar er.."

Detta påminner mig om pilotföreningen i Tyskland som är ett av landest största hatobjekt. Pga av deras beteende (och lokförarens) finns numera ett regeringsförslag att begränsa strejkrätten för "systemviktiga" yrken vilket kan anses som en extraordinär åtgärd eftersom Tyskland liknar den "skandinaviska modellen" rätt mycket i såna frågor

Efter en dag och en natt i Paris som blev till utan SAS via tåg från London så kan man konstatera att den här strejken har skadat SAS rykte enormt bland svenska folket.

Men många är faktiskt är väldigt upprörda över just piloternas beteende. Att mästerskapets populäraste ramsa kommer att bli: "Alla som inte hoppar är en SAS-pilot" är redan klart...

Mycket är förlorat för SAS och dess styrmän

SAS skriver på twitter att de ska bussa folk från Arlanda till Köpenhamn kl 10 och kl 14
Ja, det där är ju en intressant lösning. Kanske skulle den kunna utvecklas mera. T e x skulle SAS kunna chartra 3-4 vagnar X2000 STO-CPH och ha incheckning + säk ombord samt lounge för att spara tid. Sedan direkt slussning från spåret till airside på CPH. Den lösningen skulle fungera bra för mig som bor centralt i Sthlm, men förstås sämre för anslutande med inrikesflyg.

Ja, det där är ju en intressant lösning. Kanske skulle den kunna utvecklas mera. T e x skulle SAS kunna chartra 3-4 vagnar X2000 STO-CPH och ha incheckning + säk ombord samt lounge för att spara tid. Sedan direkt slussning från spåret till airside på CPH. Den lösningen skulle fungera bra för mig som bor centralt i Sthlm, men förstås sämre för anslutande med inrikesflyg.
Tåget skulle väl i så fall gå ARN-CPH? Men att ha säkerhetskontroller tror jag inte är doable...

Jag tycker att vi bör respektera båda sidors inställning i denna konflikt. Jag tycker det är mindre roligt att läsa en del inlägg, särskilt när man läser mellan raderna. Smithy skall ha en stor eloge för att han redogör för SPF inställning.
För övrigt tycker jag ibland att resonemanget haltar när man jämför löner. Det är inte lätt att jämföra pilotlöner mellan ett bolag som följer de skandinaviska reglerna för lön, sociala avgifter, skatter med ett annat bolag som sätter en ära i att runda de kraven genom "utflaggning" och ålägga den enskilde (piloten) att själv fixa detta.
Jag har tidigare skrivit att jag har förståelse för både SPF och SAS krav. Jag uppmanar bägge parter att under förhandlingarna att hitta den gemensamma dörren att kliva ut genom innan det är försent. SAS har inte de ekonomiska musklerna för en långdragen konflikt.

Toppen