Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Ibland tycker jag det är lite konstig argumentation här.....
Många skriver figrarna blodiga och skriver otrevliga inlägg när danska CC går ut i otillåten strejk.
Man slår sig för bröstet att i Sverige är det mycket bättre och man följer hur och när man får strejka.
Vissa tyckte att man skall flytta all trafik till ARN också....
SPF följer all lagstiftning om hur en konflikt skall gå till i Sverige (dock är det som sagt mycket tråkigt att 3:e part blir drabbade).
Som någon skrev....om du inte gillar jobbet så byt jobb....jag skulle då följa upp med om du inte gillar vår lagstiftning .....flytta....:)

Jag själv har ingen aning om vad eller vilka krav som gäller i förhandlingen utan kan bara läsa i media vad de skriver.
Men jag får en känsla att det inte är den där extra 1% mer i lön (mellan fack och SAS/medlarbudet) som är huvudfrågan.
@Smithy vad anser du som är huvudfrågan till denna konflikt dvs rena lönefrågan eller andra villkor?

Last edited:
Och detta är nog en del av problemet. Jag kan förstå att de yngre piloterna som precis börjat i yrket känner viss bitterhet mot "överläkarna" i branschen som tjänar väldigt bra. Problemet är att branschen transformerats under deras karriär i högre grad än andra yrken. Kan också se en liten obehaglig ton i SAS ledning numera ("bean-counter alert") men jag hoppas ändå att man kan höja blicken lite nu och se till att SAS som entitet finns kvar om 5 år
Det är väl det. Har SAS ledning verkligen något val än att sätta hårt mot hårt här? Vi såg ju den i min mening känsliga lösningen i Danmark med Cimber som får anses vara en mkt udda fågel i Norden. Kommer nuvarande ägare att stoppa in pengar ytterligare en gång? Finns det mer att sälja efter hangarer, Widerøe, slottar m m? Sannolikt inte.

Fast det finns inget rätt, det är beroende av så många variabler att det inte finns ett korrekt svar.

Men lite snabb överslagsräkning ger väl vid handen att om lönen börjar på ~29 och ökar linjärt till ~92 efter 30 år så är man uppe i 78000 efter 23 år. På en 30-35 årig karriär skulle det alltså ge en "genomsnittslön på 78000 plus tillägg" ? Har inte räknat närmare än så annat än jag kommit fram till att den är lägre.

Verkar ju orimligt med linjär löneökning dock, det har man ju ingen annanstans? Snabbt i Excel:

35 års arbetslivet (det är något kort men nåja)
Första 5 åren: 10% per år
Nästa 5 år: 5% per år
Nästa 5 år: 4% per år
Nästa 5 år: 3% per år
Nästa 10 år: 2% per år

Ger 93k efter 30 år. Därefter 0 löneökning.

Om arbetsmassan är helt jämnt fördelad blir snittlönen 69k. Gissar dock att det finns fler äldre piloter är det med 0-10 års erfarenhet på SAS? Då hamnar man upp mot 73-74 ganska snabbt. Men inte riktigt helavägen till 78k. Antingen jobbar piloterna längre än de antagande 35 åren eller en kraftig övervikt gamla piloter för att 78k ska stämma.

Verkar ju orimligt med linjär löneökning dock, det har man ju ingen annanstans? Snabbt i Excel:

35 års arbetslivet (det är något kort men nåja)
Första 5 åren: 10% per år
Nästa 5 år: 5% per år
Nästa 5 år: 4% per år
Nästa 5 år: 3% per år
Nästa 10 år: 2% per år

Ger 93k efter 30 år. Därefter 0 löneökning.

Om arbetsmassan är helt jämnt fördelad blir snittlönen 69k. Gissar dock att det finns fler äldre piloter är det med 0-10 års erfarenhet på SAS? Då hamnar man upp mot 73-74 ganska snabbt. Men inte riktigt helavägen till 78k. Antingen jobbar piloterna längre än de antagande 35 åren eller en kraftig övervikt gamla piloter för att 78k ska stämma.

Så kan det säkert vara, e.g distributionen på SAS ser helt enkelt så ut.

Det är väl det. Har SAS ledning verkligen något val än att sätta hårt mot hårt här? Vi såg ju den i min mening känsliga lösningen i Danmark med Cimber som får anses vara en mkt udda fågel i Norden. Kommer nuvarande ägare att stoppa in pengar ytterligare en gång? Finns det mer att sälja efter hangarer, Widerøe, slottar m m? Sannolikt inte.

Ja tanken har slagit mig de senaste dagarna... En massa A320neo på väg in även i sverige, kommer SAS ledning att försöka konstruera ett Cimber-scenario även här? Vet inte hur det skulle gå till, och inte heller så mycket om SAS bolagskonstruktion kan "svenska SAS" demonteras utan att danska SAS och intercont-verksamheten också demonteras t.ex?

Bedömer du, med de siffror jag redovisat för dig, att en genomsnittslön över en karriär blir 78000?

När du i din listning skrev att det var fel trodde jag att du hade fakta.

Med tanke på det långa intagningsstoppet så lär det sistnämnda stämma.

Men jag kan tala om för dig att jag tycker du har all rätt i världen att använda dig av de medel som står till buds för att få upp din ersättningsnivå till en som är i linje med andra banker och finansinstitut. Inklusive strejk. Jag hade tyckt det var jobbigt men också insett att din arbetsgivare bär ett ansvar.
.

Kruxet är att man inom samhällsviktiga funktioner har strejkbegränsningar, dit hör såväl sjukvård, ordningsväsende och finans. Det kan förekomma strejker men aldrig så att det ställer hela branschen och drabbar 3:e man för hårt.

Tillbaka till själva strejken. Något nytt om förhandlingarna? När kan vi vänta oss att flygningar på tisdag för börja bokas om utan kostnad?

Du stoppar orden i munnen på mig, det är inte rättvist. Du vet liksom inte vad jag hade tyckt om ni hade strejkat. Men jag kan tala om för dig att jag tycker du har all rätt i världen att använda dig av de medel som står till buds för att få upp din ersättningsnivå till en som är i linje med andra banker och finansinstitut. Inklusive strejk. Jag hade tyckt det var jobbigt men också insett att din arbetsgivare bär ett ansvar.

Om SAS går i konkurs närmsta 12 månaderna eller någon annan gång i framtiden, så kommer jag rannsaka mig själv och mina värderingar och fråga mig om det var vårat fel.

Nej så klart vet jag inte vad du som individ hade tyckt, men majoriteten hade hatat oss, nu tror jag dock inte att det hatas (än) mot piloterna. Ser dock en facebook-grupp där EM supportrar nere i Paris står och sjunger sånger om piloter.

Du missar dock min poäng, jag skulle såklart bli superglad om de dubblade min lön så som mina äldre kollegors till 120k, alla vill ju ha så hög lön som möjligt! MEN! jag anser snarare att det är mina kollegors lön som ska halveras och att kanske till och med jag är överbetald. Finans precis som ni piloter har haft en era av 20-30 år där vi simmat i en gräddfil, men fantastiska löner och villkor, vi har kunnat ta en oskäligt hög betalning på våra tjänster, av olika anledningar. Nu går inte det längre, varken inom ditt eller mitt yrke, inom mitt yrke stavas det Avanza, Nordnet, Internetbanker, Elektroniska lösningar osv. Inom ditt yrke stavas det RyanAir/Easy Jet/Air Asia osv. Då får man anpassa sig till verkligheten och inse att sötebrödsdagarna är över, tyvärr..

@Smithy
Har svårt att tro att detta handlar om 1,3% extra i lön, vore otroligt pinsamt för både SAS/SPF. Undrar om SPF:s krav skiljer sig markant mot de avtal som SAS ingick med de danska/norska pilotfacken? Samma företag, samma yrkeskategori.
Hoppas fortfarande på en lösning, att SK571 går på tid och jag hinner till Saint-Denis klockan 18.00 imorgon :rolleyes:

Toppen