Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Överleva i säg 10 år till vore inte heller dumt, då borde SAS demografiproblem nästan vara helt borta. Anställningsstoppet som varade i så många år visar sig nu då många av piloterna befinner sig i den högre löneskalan. In med unga piloter som inte vill annat än arbeta önskar jag. Vill fortsätta flyga med SAS i många år till.
Ja, problemet kommer ju dock kvarstå om de två lönelistorna blir en nu, dvs om facket når framgång med sina krav.
 
Ja, problemet kommer ju dock kvarstå om de två lönelistorna blir en nu, dvs om facket når framgång med sina krav.
Då blir väl tyvärr alternativet att mer måste ut på underleverantörer. Allra helst inte baserade i Skandinavien, för att kunna stå sig mot konkurrenterna.

Hoppas verkligen inte det blir så, för jag vill att vi ska kunna ha kvar sådana jobb i Sverige. Men om de får igenom det hela vägen misstänker jag att det är det enda alternativet till konkurs (och kanske nystart med just det alternativet).
 
Ja, problemet kommer ju dock kvarstå om de två lönelistorna blir en nu, dvs om facket når framgång med sina krav.

Jag gillar fackförbund och deras arbete under alla åren för att skapa vettiga arbetsvillkor men i denna strejk känns det tveksamt om fackets syn är den korrekta. Fast samtidigt är det svårt att veta vad som är sanningen då två sidor kommer med olika information och syn på saken. Hade varit intressant att få sitta med och lyssna då de tvistar.
 
Om nu SAS har så dåliga villkor och löner, varför sökte då 1750 st för att få någon av de 220 tjänsterna som lades ut? 1 750 piloter söker jobb på SAS - HD

EXAKT!! Det är det här jag menar, som jag även skrev för något år sedan under liknande omständigheter. Passar det inte, sök nytt jobb. Det finns alltid någon annan som sköter jobbet lika bra som kan ta din plats.


Hvis man leser litt i tråden...

Faktum er at startlønn for entry first officer i Norwegian og så vidt jeg har hørt, selv Ryanair, er høyere enn i SAS. SAS har en av de laveste lønnsnivåene for first officers i hele Europa. MEN - SAS tilbyr:
*Fast ansettelse
*Pensjonssparing (men denne blir kuttet mer og mer for hvert år..)
*Sykelønn
*Forsikringer
*Ryddig betaling av skatt, og arbeidsgiver som betaler arbeidsgiveravgift.

Derfor går mange piloter fra Norwegian og Ryanair, over til SAS. Selv om de går ned i lønn. Fordi ansettelsesvilkårene er bedre. Men det virker som de er for bra, selv med lavere lønn, siden SAS ikke makter å tjene penger på denne måten.

Fordi piloter er mennesker de også. Og mennesker liker å ha en forutsigbar hverdag. Når man f.eks jobber som kontraktspilot i Norwegian, får man en stor slump penger betalt inn på konto fra "ett eller annet sted". Man er selv ansvarlig for å sette av penger til forsikring, pensjon - OG skatt.

Deretter har du også aspektet av å vite at man har en jobb. Det er veldig lite stabilt å basere livet på en jobb som varer i 3, 6 eller 9 måneder. Du har vanskeligheter med å få søkt på lån, med andre ord må man sette hus og bilkjøp på vent til man finner en annen jobb. Og ja, det er frivillig å ta den jobben, men dette betyr at pilotyrket skifter fra å ha en mix av unge og eldre piloter - til å bare ha unge piloter med mindre erfaring. Mindre erfaring i cockpit betyr piloter som ikke er like godt rustet til å takle en katastrofe-situasjon. Yngre piloter med "dagens opplæring", betyr piloter som er "children of the magenta".
Children of the Magenta (Automation Paradox, pt. 1) - 99% Invisible
[Sidekommentar: jeg har flydd veldig mye i cockpit de siste årene, og jeg er overhodet ikke utdannet innen noe fra luftfarten. Men selv jeg, en akademiker, merker forskjell på hvordan en godt voksen kaptein i 50årene flyr en B737, vs en "new entry-direct-from-ryanair"-first officer i 20årene flyr en B737. Hvis nivået skal senkes til å ha en "litt mer erfaren kaptein i slutten av 20årene" og "purung uerfaren first officer i starten av 20årene" mister vi som passasjerer veldig mye trygghet].

Deretter er det greit å jobbe i et selskap som har et godt arbeidsmiljø, hvor du føler du kan si i fra at "i dag er jeg syk", "vet du, jeg er faktisk ikke komfortabel med å fly denne flyvningen" - uten at du får sparken. Dette er sinnsykt viktige aspekter i luftfarten, og knyttes til de to magiske ord: just culture.
Just culture | Eurocontrol
Fagforeningsleder: – Ryanairs forretningsmodell står for fall - Luftfart - VG
 
Last edited by a moderator:
Lufthansa:s intresse för SAS lär ju knappast öka med den här strejken
snarare en påminnelse om vilka problem som finns.

De har sagt att det vill ha ett utökat samarbete och det kan ju exempelvis
betyda att inkludera SAS i Star Alliance Join Venture.
 
Här är SAS nya slogan efter miljon kampanjen
SAS avråder resenärer: Ta er inte till flyget :rolleyes::rolleyes::confused:
Eller är det den nya affärsplanen??

Det är många intressanta synpunkter i denna tråd. Men jag tycker nog att både piloterna och SAS får ta och rycka upp sig.
Piloter tycker jag är småaktiga och SAS borde vara bättre organiserad. Visst får nga hjälp men de flesta resenär verkar få klara sig själva. Det är ynkligt av dem, rena rama Ryanair mentalitet. Visst har andra bolag problem ( läs LH) strejk och trasiga plan. Men de hjälper dig ditt du ska. Men det är kanske en mentalitet skillnad mot SAS. I sverige är vi alla jämlika men i Tyskland är du en kund, en betalande kund. Och en billjett är ett avtal som ska upprätthållas.
 
Hvis man leser litt i tråden...



Fordi piloter er mennesker de også. Og mennesker liker å ha en forutsigbar hverdag. Når man f.eks jobber som kontraktspilot i Norwegian, får man en stor slump penger betalt inn på konto fra "ett eller annet sted". Man er selv ansvarlig for å sette av penger til forsikring, pensjon - OG skatt.

Deretter har du også aspektet av å vite at man har en jobb. Det er veldig lite stabilt å basere livet på en jobb som varer i 3, 6 eller 9 måneder.

Precis.

Och därmed kan man inte jämföra genom att titta på det man får utbetalt. En sas-pilot med samma lön som en Norwegian-pilot kostar väldigt mycket mer för företaget. Så argument som att sas piloterna lön är nere på samma eller lägre än Norwegian är helt felaktiga. Man måste räkna efter att skatter, pensioner, försäkringar, semester osv är avdraget.

Och om lönen är samma *utan* det avdraget tyder det på att det fortfarande finns en extrem skillnad, som man nu från fackets sida vill göra ännu större.

Jag tycker absolut att man som bolag ska tillhandahålla detta för sina anställda. Men man måste inse att det kostar väldigt mycket att göra det.
 
Jag gillar när man till varje pris försöker försvara arbetstagaren. Då vet jag att denna person har inte varit med om mycket i arbetslivet och förhandlingar. Som Zlatan sa; jag talar om var jag spelar när jag tycker den bästa storyn är skriven eller jag blir uttråkad.
 
Riktigt sur på SAS nu.

Ringde för att boka om måndagens flight. Jag och min mor reser i SAS Youth Go Light samt SAS Go Light.

SAS vägrade boka om till annan biljettklass (Bokningsklass?) än billigaste ekonomi. Vilket betyder att vi inte kommer hem förrens på onsdag. Helt bisarrt att de vägra boka om till annan bokningsklass inom Ekonomi, tycker jag. Speciellt eftersom de gjorde det åt oss i fredags kväll.

Killen i guld-supporten påstod också att SAS inte skulle ersätta för extra boende samt mat pga att det ät strejk - detta stämmer väl inte?! Vi fick ju det på ARN. Det är dock till min förståelse att Pengarersättningen i EU 262/2004 inte gäller vid strejk.
 
Toppen